Gå til innhold

Overtid eller igangsetting??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge på overtid kan du akspetere før du ville kreve igangsetting???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på hvordan det står til med babyen.. Jeg ville nok kranglet meg til kontroller, men så lenge alt står bra til med babyen får man vel bare smøre seg med tålmodighet. Man blir ikke regnet som overtidig før i uke 42...

Skrevet

Jeg er 1 uke over menstermin og 1 dag til ul-termin. Kjenner jeg begynner å bli usikker og engstelig for å gå veldig lenge til...

Skrevet

Hvorfor er du engstelig? Og hva er du engstelig for?

I de aller fleste tilfeller kommer babyen nærmere UL-termin enn mens-termin, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at du er overtidig ennå.. Kryss fingrene for at den lille vet sitt eget beste og kommer når den er klar og ferdig :) De gjør som regel det, og noen ganger lurer de både mammaen sin og legene ;)

Skrevet

Hei.

Jeg er 6 dager over termin i dag, og som deg synes jeg ikke at det er spesielt festlig å gå over tiden. Jeg er litt bekymret for at det skje noe med babyen, f.eks svikt av morkake osv, så jeg er ekstra påpasselig med å kjenne etter at det er mye liv der inne. Får bare berolige seg med at risikoen er jo veldig liten for at det skal oppstå en komplikasjon nå, og smøre seg med tolmodighet noen dager til.

Skrevet

Normal foedetid er fra 2 uker foer termin til uker over termin, man er IKKE overtidig foer 14 dager over termin... =o)

Jeg har nesten 14 dager mellom min menstermin (som er foerst) og ULtermin. Selv tror jeg termin er en gang midt i mellom der, saa jeg har en egen liten termin midt i mellom min termin og ULtermin.

Ut i fra den datoen saa er jeg med paa to uker over, saa vil jeg ha tette kontroller ja.

Forrige gang satte sykehuset meg i gang en uke over termin faktisk (ikke en uke overtidig, som ville vaert 2 uker senere) saa jeg tror ikke de er kjipe paa aa faa gang paa det. Vi faar se.

Kort fortalt blir dette at jeg gaar gjerne ut 42 fullgaatte uker, men vil haa tett kontakt med sykehuset, gjerne hver dag uke 43 og skal ikke til uke 44, blir det vel. Og da snakker jeg ut fra min egen termin, som jo i henhold til UL vil vaere bare 14 dager over termin... =o) (hvorfor gjoere det enkelt naar man kan komplisere det hele?? Hehe)

Skrevet

Er enig at alt er nok helt ok med å gå litt på overtid, men har noen venners venner som har mistet på grunn av at de lot henne gå for lenge på overtid. Morkaken sviktet, baby døde før den kom ut. Det samme skjedde med min tante, hun gikk for lenge på overtid og barnet var dødfødt....

Fornuften min sier meg at dette er svært sjeldne tilfeller og at jeg ikke kan tenke sånn....men gjør det litt likevel...

Skrevet

Hvordan var det å bli satt igang Femina? Selv er jeg 11 dager over og skal til overtidskontroll i morgen...

Skrevet

Synes igangsetting var overkommerlig, komfortabelt er det jo ikke men man er jo ganske motivert for aa faa barnet ut, saa noe ofrer man.

Ble lagt paa rom med en annen som ble igangsatt, det var ganske komisk, vi fikk piller hver 6. time, litt i utakt, saa hun hadde maserier en halvtime saa ro til neste pille 5,5 senere. Saa hadde jeg det samme. Jeg trengte 4 piller, hun trengte 6 foer det kom rier. Saa det ble et doegn paa meg og jeg sov greit nok den natten, hun sov ingenting. Da jeg fikk rier, droppet de 5. pille og vannet gikk av seg selv etter litt ogsaa, saa det var stas, ganske heftige rier da, husket ble litt kvalm og kastet opp, men det gikk ogsaa greit. Var saa glad alt var i gang jeg da, og saa lot de meg ha rier en god stund, foer jeg fikk epidural (som de krevde siden jeg var foerstegangsfoedende, igangsatt og skulle foede i sete - naa vet jeg at de ikke kan kreve det saann helt 100%) og saa stilnet det hele en god stund, foer det sakte men sikkert aapnet seg og saa til slutt, etter 41 timer etter foerste pille faktisk - kom hun fint ut.

Men husk at jeg skulle ha epidural, foerste barn, foede i sete (som jo er en tregere prosess ofte enn med hodet foerst) saa mange grunner til at det gikk tregt med meg. Det gikk likevel fint da, det er viktig aa faa fram, det var aldri noe tidspunkt babyen ikke hadde det bra.

Tipper igangsetting kanskje er hakket greiere naar man ikke skal ha epidural, det er noe merkelig med de veldig heftige riene og saa rett opp epidural, som jo ofte stopper prosessen opp en stund.

Lykke til da! Jeg tar gjerne igangsetting igjen om det blir aktuelt, jeg foeder ogsaa gjerne "i sete" men jeg er litt usikker paa epidural, da jeg oensker en raskere foedsel denne gang.... Det blir som det blir.

Skrevet

Det er ikke enkelt å si helt sikkert hva som er best, men det er jo hevet over tvil at mange land det er naturlig å sammenligne seg med har igangsetting etter en uke over temindato - ikke to-til tre som vi har i Norge. Det er også ulik praksis ved ulike sykehus i Norge. Det er gjort en del studier på dette, og hva som er best -uten at man har kommet til noen klar konklusjon. Likevel, man vet med sikkerhet at risikoen øker etter en uke overtid. Selv kjenner jeg to par som har mistet sine barn etter hhv. 17 og 19 dager overtid. Dette var ikke risikosvangerskap i utgangspunktet, og det legges jo et enormt ansvar på den gravide som hver dag skal vurdere om det er "nok liv" osv. Det gis ofte bare en kontroll i uken de første to ukene, og det er for mange ikke nok. Når man har en relativt sikker termin, dvs. man har hatt regelmessig syklus og vet ca. når man ble befruktet - mener jeg 10 dager overtid er nok.

Skrevet

Takk for at du svarte! Tenker mye nå som det närmer seg og godt å höre andres erfaringer. Er usikker på dette med epidural selv, men det avhenger vel også av hvor lang og slitsom födselen blir...blir den töff nok er jeg nok ikke den som takker nei;)

Skrevet

Går jeg 10 dager på overtid,kommer jeg til å sitte på føden til de setter meg i gang. Har sett et program der de sa at etter ti dager var sjangsen for at barnet dør under fødsel eller rett etter fødsel mye større.

De som sier at en ikke er på overtid før en har gått 14 dager over ul,er positvt feil. Mange sykehus setter ikke i gang før den tid,men da jeg gikk med gullgutten fødte jeg 6 dager etter ul termin og da står det i mine papirer at jeg fødte i uke 41, 6 dager på overtid. Jenta mi står det at jeg fødte på termin,det var 1 dag før ul termin og 1 dag etter mens termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...