dimeglio Skrevet 31. mai 2008 #1 Skrevet 31. mai 2008 Lillegutt er naa litt over 6 mnd og jeg har gitt ham smakspròve paa maisgròt et par dager. Naar kan jeg gaa opp til full porsjon? Og naar kan jeg begynne aa gi ham den om kvelden? Mannen min er svaert utaalmodig med at vi skal gi ham eple (fordi legen her sa det for en maaneds tild siden at vi kunne det, men jeg hadde jo bestemt meg for aa fullamme til 6 mnd). Kan jeg begynne aa gi litt eple ogsaa paa dagen saa snart jeg ser om han taaler gròten bra? Naar kan jeg begynne aa gi flere maaltider? Mange spòrsmaal dette, men haaper noen kan gi meg noen tips. jeg synes det er vanskelig, for det er ikke saa mange som kan si meg hvordan jeg skal gjòre naar vi begynner med fast fòde saa sent. Jeg fòler at man kan ta alt litt mer med ro naar man begynner tidligere, eller...??? Jeg vil gjerne hòre hvordan dere andre som begynte med fast fòde ved 6 mnd alder gjorde det...
Sora Skrevet 31. mai 2008 #2 Skrevet 31. mai 2008 Hei! Jeg begynte nok med smaksprøver litt tidligere enn deg, men begynte ikke med ordentlig måltider før 6 mnds alder. Følte også at jeg nesten måtte skynde meg litt for å få jenta mi opp til det nivået som var forventet mht fast føde. Men så leste jeg en tråd her inne hvor det var et par mødre som slet så innmari med fast føde, at de fullammet fortsatt til tross for at babyene var 9,5 månedere. Så da roet jeg meg ned. Så jeg begynte å ta alt i vårt tempo. Vi holdt på i kanskje 3 uker med ett måltid fordi hun var så lite interessert og bare ville ha pupp, men plutselig fikk hun veldig matlyst, og begynte å spise bra o.l. Så vi hoppet fra ett måltid til 3 veldig raskt (da var hun vel litt over 7 mnd tror jeg). Babyer er så innmari forskjellige at du må bare føle deg frem for hva du føler er rett. Her virket dette veldig riktig for henne, men hadde liksom aldri kunne planlagt dette på forhånd. Jeg prøvde meg fram med både det ene og det andre, men sjekket selvfølgelig om at de kunne få det. Greit å introdusere kun EN ny ting om dagen, i tilfelle en reaksjon (allergi e.l.). For da vet du hvertfall hva som forårsaket det. Men bortsett fra det, så er det vel bare å starte. I begynnelsen her gikk det mest i banan, gulrøtter og diverse grøter. Også ble det bare mer og mer. Hvis jeg synes noe smakte skikkelig kjedelig, hjalp det veldig med å putte litt morsmelk, bittelitt smør og kanel, da elsket hun det. Og dette skal visst være greit for babyer. Vet ikke om dette hjalp jeg, men bare husk å ta det i eget tempo- Lykke til
nungo Skrevet 1. juni 2008 #3 Skrevet 1. juni 2008 Når det gjelder eple vilel jeg klansje ikke velgt det som første frukt å introdusere han før. mener jeg har hørt at epler kan være ganske harde for magen og i tillegg kan vel også epler være allergifremkallende. Desuten ville jeg tro at det lett kunen sette seg i halsen - ikke let å mose et eple og ikke lett å tygge med gummene heller. Eldstemann hos oss fikk følgende frukt når hun var rundt 7- 8 måneder: små druebiter uten skal, små ferskenstykker uten skal, banan, melon og avocado. Eple tror jeg ikke hun fikk før hun var langt over året.
skimre Skrevet 1. juni 2008 #4 Skrevet 1. juni 2008 til storesøster her kokte vi eple, som vi moste... kokevannet blir deilig epledrikk i varmen, så det går helt fint å introdusere eple altså)
Smellt P. Tjukka Skrevet 1. juni 2008 #5 Skrevet 1. juni 2008 Våres snuppe på nettopp 6 mnd. har hatt både puppe og flaskenekt samtidig , så jeg måtte introdusere fast føde litt tidligere enn tenkt . Hun fikk smaksprøve på grøt i en ukes tid , og så trappet jeg gradvis opp mot full porsjon. Samme med middag og brød. Nå får hun ett brødmåltid , 2 grøtmåltid og 1 middagsmåltid . Pupp i mellom og litt flaske i tillegg . Frukt som banan og fruktmos fra Hipp i mellom. Det er viktig at de får grøt etterhvert pga. jernopptak. Melk er ikke næring nok for store babyer.
dimeglio Skrevet 1. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. juni 2008 Takk for svar alle sammen:) Da var det en ting til: Hva med ammingen? jeg leste at man burde gi pupp fòr gròten, men skal han da faa spise seg ferdig eller skal jeg avbryte ham og heller gi ham mer melk etter gròten? Han pleier nemlig aa sovne ved puppen om han spiser seg ferdig.... Men saa er jeg redd om jeg avbryter ham faar han ikke tòmt brystet og faar jo ikke i seg den fete melken, samt at jeg kan faa tette melkeganger (hadde det her om dagen for fòrste gang, nemlig...sinnsykt vondt!!!) Noen raad her og?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå