Gå til innhold

Ang dytting

nati, knotten & lille karamell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har blitt så fæl til å dytte andre barn:(

Det er ikke noe hyggelig å gå ut med ham når han er sånn. Han er forresten 2 år snart. I går når vi var i skobutikken dyttet han en liten jente stakkars.....når jeg kjeftet på han, så lo han bare av meg. I dag var vi å badet og koste oss...plutselig går han bort til en gutt å dytter han. Jeg sa at slik må du ikke gjøre, for da blir gutten lei seg. Han lekte litt til, men peilet seg fort inn denne gutten igjen og dyttet han for andre gang. Gutten begynte å gråte og jeg ble fly forbanna (huff ja)!! Jeg forlot stranden med en hylende gutt, som selvfølgelig ville leke mer, men jeg sa at når du dytter og er slem så får du ikke leke mer.

Det jeg lurer på er hvordan skal jeg takle en slik situasjon? Forstår en liten tass på 2 år at konsvensen av dyttingen er at vi reiser hjem, eller kobler han ikke den sammenhengen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er bare 15 mndr men vet at om han slår oss må han ned på gulvet. Om han ikke leker fint, får han ikke være på rommet med storebror...De forstår mer enn vi aner. Bare stå på ditt. Det som ikke er lov ene dagen kan ikke være lov andre dagen!

Skrevet

Jeg synes det er bra at du sier klart i fra til ham at det han gjør er galt, du gir ham først en advarsel, så handler du konsekvent. Han forstår nok dette. Det som er lurt er å være i forkant hele tiden. Forberede ham på dagen ved å planlegge den nøye sammen med ham. F.eks: i dag skal vi ut og handle, så skal vi på stranden... etc... Trekke ham unna når han slår, gjerne sette deg ned med ham og si bestemt noe som: "Nei, du får ikke lov til å slå." Deretter ikke gi ham noe oppmerksomhet i første omgang, men trøste barnet som har blitt dyttet/slått. Dersom dette ikke virker ville jeg ha kommet med en advarsel, f.eks: du får ikke lov til å slå, da må vi gå hjem. Hadde han slått igjen ville jeg ha tatt ham med hjem. Viktig å hele tiden fokusere på å rose ham når han er flink.

Jeg ville ha sagt: "når du gjør slemme ting"... ikke: "når du er slem." Det kan oppleves veldig trist for et barn når mamma/pappa sier at man er slem. Det er viktig å presisere at handlingen er slem, ikke barnet. :) Det er vanlig med slike perioder hos barn i den alderen, men ikke særlig hyggelig når det står på, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...