Gå til innhold

Lillegutt vil ikke die...håper på svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 3 måneder har vært vrang i siden han var 1 1/2 måned gammel. I begynnelsen kunne han ligge å kose med puppen døgne rundt, men plutselig begynte han å spise litt for så å hylskrike og nekte å ta puppen igjen. Jeg trodde det var fordi melka kom for fort, særlig når jeg hadde økedøgn, fordi det ga seg etter ei uke eller to. Men nå er han helt umulig, får ikke i han mat. Han virker helt uinteressert i puppen, vil sjelden ligge i ammestilling og når jeg tilbyr han mat etter MANGE timer så spiser han bare den tynne formelka for så å begynne med hylskrikinga. Er redd han ikke skal legge på seg siden han ikke drikker den fete melka. Bruker ammeskjold (gjort det fra dag 1) og han svelger MYE luft, så lurer på om han får vondt når han drikker fordi han har svelgt en stor luftboble?

Om natta spiser han godt!! Da han kan ligge å kose seg masse.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre...Slutte å amme har jeg IKKE lyst til, men ser bare mørkere og mørkere ut for hver dag som går.... Idag har jeg ikke fått i han mat nesten.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammer du han liggende på natta? Hvis du gjør det og han spiser og koser seg da, kan du jo prøve det på dagtid også.

Hvis du er redd han ikke legger på seg, kan du jo gå på helsestasjonen og veie han (hver uke) om du vil. Der kan du også rådføre deg med hs.

Ikke mye til hjelp her nei, men skrev ned det jeg kom på i farten.

Håper det ordner seg for dere snart :)

Skrevet

Har også en på 3 mnd som har vært litt sånn innimellom. Det har stortsett bare vært på kvelden. Så jeg startet å gi flaske på kveldstid. Ellers på døgnet tar han puppen. De visste ikke hvorfor han var sånn på helsestasjonen heller. Så jeg har vel egentlig ikke noen gode råd.

Skrevet

Har vært på helsestasjon for å få hjelp, men de sier bare at de ikke er så flink når det gjelder amming, og han legger fint på seg så de ser ikke problemet. Vel, de skulle sett hvordan han var når jeg tilbyr han puppen, hehe.

Han legger fint på seg, så skjønner det ikke helt. Har prøvd å ligge å amme på dagen men synes det er mye tull da også. Tror ikke jeg skal begynne med tillegg, for har nok av melk og han tar ikke flaske heller.

Ingen som har vært bort i det samme?

Skrevet

Jeg hadde et lignende problem for et par uker siden.

Da var jenta mi 2.5mnd og hylskreik når jeg la henne til - spiste dårlig, og det var skikkelig utrivelig å amme henne!

Ammehjelpen på helsestasjonen ga meg følgende råd: "bare legg henne vekk når hun skaper seg. Ikke tilby henne puppen, så må hun "be"/si fra at hun er sulten igjen.

Så jeg la henne bare i babygymmen når hun hylte. Så lå hun der litt, og så "ropte" hun på mat igjen, jeg la henne til, hun hylte, jeg la henne i babygymmen .. slik holdt vi på hehe Skal sies at hun ikke gråt i babygymmen da.

Etter noen få dager tok hun tegninga faktisk, og problemet løste seg stort sett. Hun er fortsatt litt vanskelig på ettermiddag/kveld, så nå ammer jeg henne liggende på soverommet de to siste måltidene.

Jeg ammet liggende også i en periode mens det sto på på dagtid, så vendte vi tilbake til den vanlige ammestillingen litt etter litt.

Kan være verdt å prøve i alle fall:)

Lykke til

Skrevet

Jeg har en venninne som slet masse med ammingen fra gutten hennes bare var noen mnd. Hun ble jo veldig frustrert, som deg, men det viste seg etterhvert at hun hadde så mye melk, og gutten åt så fort, at han rett og slett var mett! (han kunne også ligge å kose seg om natten)

Har du prøvd å pumpe? Da får du hvertfal sett hvor mye melk som kommer og hvor fort du greier å fylle en flaske (melken kommer enda fortere når ungen ammer enn når man pumper).

Lykke til! :)

Skrevet

Ifie:

Ja jeg har MYE melk...Hvis han suger en gang på puppen (ammeskjoldet) så fylles hele ammeskjoldet opp med melk, så hver gang han suger så får han alt for mye melk i munnen og klarer bare å svelge halvparten av det samtidig som han svelger store luftbobler. Kanskje han rett og slett blir mett og ikke trenger så mye mat?

Anne*:

Får prøve å gjøre det å se hva som skjer ;o)

Tusen takk for svar!

Skrevet

Har du forresten prøvd å ta han opp til raping underveis i måltidet? Om han svelger mye luft, som du sier, kan kanksje en rap gjøre underverker :)

Skrevet

Har prøvd det ja, men da nekter han å spise videre etterpå. :-( Skal kontakte ammehjelpa på mandag.

Skrevet

hadde det problemet ikveld, fikk gitt han litt på den ene siden og så begynte han å hylskrike. Holdt han opp litt og prøvde å legge han til igjen, men enda mer skriking, gikk da opp og la han for kvelden og han sovnet så og si med en gang. Kanskje de bare er veldig trette når de får sånne skrikeperioder.

Håper det ordner seg for deg.

Skrevet

Ja det er ikke no særlig gøy når de nekter å ta puppen. Tar mye energi! Får håper det var et engangstilfelle for deg;o) Takk!

Skrevet

Har nok hatt det noen ganger og det har endt med at han har sovnet etterpå. Har sovet lite idag så var nok veldig trett nå ikveld.

Ser du fikk gutten din 3 dager etter min (født 6.3.08) Hvor stor var han?

Skrevet

Jeg har svart deg inne på ammedebatten.

Skrevet

Har du mulighet til å prøve uten ammeskjold? Etter snart 3 mnd er du litt herdet.

Gutten min tullet slik, og jeg fant ut at når han hylte, styra jeg fælt, ble urolig selv, så han ble enda mer urlolig.

Jeg fant ut at det beste var å nynne/synge for han når jeg ammet. Det holdt han roligere, og jeg ble også mer rolig.

Etter 3-4 dager med at jeg bestemte meg for å være rolig, ta god tid. Om han hylte fikk han bare ta pause og han lå rolig fordi jeg sang for han og var rolig selv.

Det er lett å få en uro når barnet tuller slik, og det smitter....

Skrevet

Så gøy da:) Han var 47 cm og 3346 gram (lfødt 3 dager før termin). Da han var 2 måneder hadde han gått opp til 5800 gram og 60,5 cm. Men frykter han ikke har gått no særlig opp i vekt. Hvor stor var din da?;o) Expat, har svart deg.

Han har brukt ammeskjold siden han ble født. Var en jordmor som ga meg det på barsel, har INGEN aning om hvorfor. Jeg tenkte meg ikke om og da var det gjort...Han skjønner ikke at han må gape etter puppen. Har fått det til kanskje 2 ganger, men da har han mistet den etter en kort stund og blitt illsint fordi han ikke finner skjoldet (har prøvd det mens han sover også). Kjenner jeg blir ganske så stresset og urolig når amminga ikke går som det skal, så kan godt hende han blir stresset av meg ja. Får prøve å slappe mer av;o)

Skrevet

han var 3400 gr og 48 cm (født 1 dg før menstermin og 15 dg før ultermin) har ikke vært å veiet han på en stund, men sist jeg var på helsestasjonen var vekten ca 5420 gr tror jeg...he he...ammetåka. Har bare veiet han hjemme med meg og sist var han ca 6 kg:-) Vet ikke lengden, måler ikke før han skal på 3 mnd kontroll.

Skrevet

Omtrent like stor som min gutt da ;-)

Skrevet

Ja:-) sendte deg PM...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...