Gå til innhold

hvor mye deltar barnefar hos dere???

Anbefalte innlegg

Skrevet

barnefar her har nå fødselspermisjon i 14 dager, men han gjør ingenting.

hender seg han gir flaske innimellom, men eller så er det jeg som må ta alt av stell av babyen, bading, mating (flaske), leking på matta, vasking av klær, vaske hus, rydde hus, lage middag osv.

barnefar er mere opptatt av å ha "ferie" virker det som.

han er ute med gutta (ikke på byen) å når jeg endelig har tid til å komme meg ut, så mener han vi skal skaffe barnevakt til bebbisen vår (nyfødt)

når jeg tar det op med han, blir han sur å argumenterer en hel masse.

å han klarer faktisk å legge all skyld over på meg.

så her sitter jeg da med dårlig samvittighet!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet!!! De 14 dagene er ikke ment for at far skal ha ferie, men for at han skal være med å ta seg av sin lille baby, og hjelpe deg som sikkert er sliten etter svangerskap og fødsel. Kom deg ut litt og la han være hjemme! Det burde være en selvfølge at dere deler på alt når han har permisjon, både stell av babyen og husarbeid.

Skrevet

Det høres ikke helt bra ut det der... Her sto far på pinne for meg de to ukene han var i fødselspermisjon, jeg var utslitt etter fødselen og hadde kjempevondt, så det skulle ellers bare mangle at han tok i et tak.

Du får ta deg en skikkelig prat med han og fortelle at det faktisk ikke er normalt at du skal ta deg av alt.

Jeg får litt inntrykk av at han kanskje er veldig usikker i forhold til babyen, kan det være det som er saken her? Men da burde han iallefall vaske hus og klær, lage middag osv :)

Du skal iallefall ikke ha dårlig samvittighet - det er det han som skal ha!!!

Skrevet

Her var det sambo som måtte gjøre mest de 2 ukene.

Jeg klarte knapt nok å stå på bena de første dagene, så sambo var den som tok seg av alt husarbeid, laget mat osv, jeg matet babyen og det var det...!

Når jeg kom meg på bena igjen delte vi mer likt på oppgavene.

Skrevet

sånn har vi det;

vi har annenhver dag å stå opp med han (kl 0600 er han klar for å starte dagen!!)

mens mannen min er på jobb tar jeg meg selvsagt av han og gjør en del husarbeid, ca til kl 16. når han kommer hjem står middagen klar på bordet. vi spiser og deretter gjør jeg hva jeg vil - drar og trener, shopper, bare slapper av med tv/håndarbeid.... mannen min tar av bordet og setter i oppvaskmaskinen, etterpå tar han seg av sønnen vår - de leker inne eller ute, drar på besøk til noen, drar på butikken en tur eller hva de har lyst til. når kl nærmer seg 1830 tar han kveldsstellet (bading hver dag :), etterpå må jeg stille opp med puppen. til sist får han kveldsmat fra meg eller mannen min og legger seg like etterpå.

veldig god ordning :)

den tida hvor guttungen vår puppa på natta, stod mannen min opp med han hver morgen.

mannen min har utrolig godt håndlag med han og føler at denne ordninga gjør at han knytter like sterke bånd til guttungen som jeg gjør :) ...eller kanskje sterkere - han er en skikkelig pappagutt og sier bababababa hele tiden.

synes deres ordning høres urettferdig ut...

Skrevet

Ahhhh, hva kan jeg si - dust? Jeg vet ikke hva som skal til for at han forstår noe av den veien dere nå har begitt dere ut på, og jeg vet ikke hva som skal til for at du ikke skal ha dårlig samvittighet. Men én ting er jeg helt sikker på: i løpet av dette første året skal barnefaren ha permisjon. Og da er det viktig at det blir hans tid til å ha hovedansvaret for barnet, og at ikke permisjonen blir en ekstra ferie.

Skrevet

Åj. Da kan du jo like godt være alene. Han kan I DET MINSTE ta seg av alt husarbeid. Noe annet er skilsmissegrunn. Uff. Han må få seg en vekker, gitt. Dette er ikke vanlig for en voksen mann og far.

Skrevet

Vi deler på det meste vi:) Både husarbeid og baby..Han er hjemmeværende,så vi koser oss sammen om oppgavene:) Syns begge skal delta på lik linje jeg...

Skrevet

Samboeren min tok seg av det meste da han var i 14-dagerspermisjonen. Han laget mat, vasket, skiftet bleier og badet babyen. Jeg ammet og vasket klær. Fikk også beskjed av jordmor på sykehuset at slik burde det være. For det første var jeg så gåen og sydd nedentil at jeg hadde problemer med å stå stille (gå gikk greit). For det andre kan hardt husarbeid som vasking føre til at en får problemer med bekkenet.

Nå (fire uker etter fødselen) lager samboer middag hver dag og han skifter bleier når han er hjemme. Annet husarbeid deler vi på.

Skrevet

Jeg tror mange fedre får mer interesse og forståelse for situasjonen etterhvert. Men til å begynne med så trenger man hjelp og avlasting, og det burde han i det minste forstå når du tar det opp med han. Ingen grunn til at du skal ha dårlig samvittighet!

De første sju ukene her var mannen min på jordet nærmest døgnet rundt. Da han murret over hvordan det så ut inne, så fikk han beskjed om at sånn var det bare. Enten fikk han ta et tak eller så fikk det se sånn ut! Må fortsatt forklare at med en krevende junior begrenser det seg hva man får gjort, men han er flinkere til å avlaste meg med pass av gutten. Er jo lettere og ikke minst mer morsomt nå som han har blitt større.

Skrevet

hos oss er pappaen uføretrygdet pga en ulykke,så han er hjemme hele tiden. jeg har derfor jobbet litt et par-tre mnd nå. trengte de pengene... så han har hatt hovedansvaret tre dager i uka, og da har jeg tatt over når jeg har kommet hjem fra jobb. de resterende dagene har vi delt ¨på ansvaret. har riktignok vært litt dårlige på å gjøre ting sammen.. blir ofte hver for oss med småtten, men har blitt mye bedre på det. husarbeid er det vel jeg som gjør mest av, men han gjør da ting han og! selv om jeg må be han om å gjøre ting som oftest=P men han er veldig flink med knotten, og så lenge det er bra der, så er det ikke såå farlig om det er litt rotete innimellom=) han skal også ha han mens jeg er på skolen fra høsten av. så de får et helt annet forhold enn mange andre fedre får med barnet sitt=)

Skrevet

Her tok også samboer seg av det meste de første 14 dagene fordi jeg hadde mye vondt. omtrent det eneste jeg gjorde var å mate lillegutt og skifte et par bleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...