drømme_mamma er gravid Skrevet 31. mai 2008 #1 Skrevet 31. mai 2008 vi har en nydelig gutt på 3 mnd, han er snill og rolig, gråter sjelden. kun når han skal legge seg gråter han. han vil ikke legge seg, selv om han virker trøtt.sovner som regel i vogna eller i armkroken. har lyst at han skal sovne alene i sin egen seng, det er best for både han og oss. men synes d er trist når han blir så urolig og lei seg før leggetid. han er ellers frisk og vokser fint, samspillet er også kjempefint på dagtid, og når han først sovner sover han hele natten, der er bare legginga som er stressende. noen tips og råd?
blid og fornøyd! Skrevet 31. mai 2008 #2 Skrevet 31. mai 2008 Kjenner meg igjen! Vår lille gutt bare gråt og gråt hvis vi la han i egen seng. han kunne til og med begynne å hyperventilere... Vi lot han sove i vår seng til han var et halvt år, siden han fremdeles nattammet og uansett havnet i vår seng i løpet av natten. Etter 6 mnd måtte vi bare bestemme oss, viktig at begge foreldre er innstilt på å få det til. det ble en uke med gråt og rabalder i noen timer, men etter en uke sovnet han greit etter 15-20 min. Vi har en seng ved siden av hans slik at han hele tiden kan se oss. Vi ligger ofte der når han skal sove fremdeles selv om han er over et år nå. Tilby vann, men ikke pupp og ikke løft opp av senga. De trenger litt tid yil å forstå hva som skjer, men en rolig cd, eller natta sanger fungerer fint, sammen med faste rutiner for legging. (Mat, bad, tannpuss, pysj, natta klemmer og en sang elle to) Lykke til!
Storken1979 Skrevet 31. mai 2008 #3 Skrevet 31. mai 2008 Vi har bare ett barn fra før, og vår tilnærming til det samme problemet var i alle fall helt gal! Hver kveld brukte vi mellom 20-40 minutter på å roe henne ned i sengen sin, tok henne opp og bar, sang, holdt i hendene hennes, absolutt "alt". Alt untatt å la henne være i fred! Etter 6 mnd med dette bestemte vi oss for å prøve den der metoden hvor du lar barnet sovne inn av seg selv. Hun skrek som en stukken gris den første i uken i god knows hvor lenge, men banna bein, etter 1 uke med dette er hun den beste ungen jeg kjenner å legge. Nå legger hun seg ned i sengen og sovner med en eneste gang! Og det har hun gjort siden hun var 6 mnd. Ungen er ikke til å kjenne igjen! Vet at metoden er omstridt da, og jeg var skeptisk selv også, men hos oss forvandlet den en stund vi gruet oss veldig til, til noe veldig hyggelig i stedet. Kun en uke som skulle til hos oss! Jeg har en teori om at hun ikke skjønte at hun kunne sovne på egenhånd, at hun trodde vi måtte hjelpe henne med det. Men at den uken lærte hun at hun faktisk kan klare det selv, og at det er helt ålreit. Veit ikke jeg!
*Roxy* Skrevet 31. mai 2008 #4 Skrevet 31. mai 2008 Jo før de lærer seg å sovne inn på egen hånd uten å bli vugget eller båret jo bedre. Sannsynligvis er det bare en sånn "trøstekur" (har en helsesøster som har døpt det om fra gråtekur til trøstekur) som må til. Jeg har også en skikkelig snill unge som gråter minimalt, og da blir det ekstra kjipt for oss å la dem gråte. Men de har ikke vondt av det! Riktignok er din på 3 mnd kanskje litt liten til å ta den helt ut. Har du prøvd å gjøre det litt koselig oppi senga? Legge noe rundt hodet hans, ammepute feks? Det likte jenta mi godt. Mitt beste råd er hvertfall; Gå til og fra når han gråter under legging. Ikke sitt der til han sovner. Det blir de fort vant til og våkner gjerne når du skal snike deg ut og da må du gjøre alt en gang til..eller 3. Da lærer de at mamma og pappa kommer tilbake også, og roer seg kanskje med det.
Lillebror og stoerebror Skrevet 31. mai 2008 #5 Skrevet 31. mai 2008 Jo før de lærer seg å sove i egen seng jo bedre, på samme tid så trenger de små mye nærhet, omsorg og varme. Jeg er ikke tilhenger av såkalte skrikemetoder og mener at barn kan lære seg alt uten bruk av dette dersom man tenker langsiktig (min mening). Vår lille gutt som sammen med oss den første tiden. Da han skulle over i egen seng gikk det veldig bra. Vibegynte med at han sovnet hos oss men hver gang han våknet sov han i sin egen seng. For å avgrense sengen lot jeg det likke en voksendyne i enden av sengen og gutten på langs i senga. Etterhvert la jeg den lille i sin seng når han nesten hadde sovnet (husk at sengen må være så varm som der han sovnet).Det tok ikke lange tida før han sovnet i senga si. Pass på at den lille ikke er overtrøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå