Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg at du er tannlege.. og nå plager jeg deg i helgen:)

Lurer på om du kan svare meg på et spørsmål: Jeg har rotfylt en tann for litt siden hos en endodontist. Dette var en tann med en stor fylling der nerven var blitt irritiert. Rotfyllingen er helt fullført og han har fylt igjen det lille hullet han arbeidet gjennom med sånn krithvit fylling som ligner på kitt.

Så til poenget - det jeg lurer på er om jeg kan gå med dette 'kittet' lenge (det ligger liksom midt i den opprinnelige fyllingen). Er det like sterkt som vanlig hvit toppfylling? Jeg har ikke råd til å legge ny toppfylling nå eller legge krone.. Er dette 'kittet' tett/vil det lekke?

Håper du har tid til å svare meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ikke tannlege, men har jobbet som Tannlegeassistent en del år :) Du har nok fått en IRM fylling, en midlertidlig fylling. Det er ikke like sterkt som en plastfylling og du bør ikke belage deg på å gå med dette i lang tid. Dersom det blir "lekkasje" det vil si om det blir utett inn på rotfyllingen må du nok belage deg på mye større kostnader enn en vanlig plastfylling vil koste. Jeg vil anbefale deg å prøve å ta deg råd til en fylling i løpet av de neste par månedene selv om det er sure penger :)

Skrevet

Takk for svar.

Hva gjør de når de må legge en krone da? Tar de bort hele IRM fyllingen først? Tannlegen sa at han anbefalte en krone fremfor en toppfylling.

Skrevet

OK, en krone koster betydelig mer enn enn plastfylling. Det de da gjør er at de sliper ned hele tannen til en "tagg" og sementerer fast kronen over denne taggen. En krone består som regel av metall og porselen slik at det ikke blir lekkasje inn til rotfyllingen. De anbefaler som regel en krone dersom det ikke er nok tannsubstans igjen til en vanlig fylling som i ditt tilfelle når du har en stor fylling der fra før av. Det kommer helt an på hvor i landet du bor og på hvor tannlegekontoret ligger (midt i sentrum, utenfor byen i billig lokaler osv) men gjennomsnittelig pris på en krone er som regel rundt 3000 kroner, men vanskelig å si nøyaktig hva din tannlege tar. Har jobbet steder det har kostet 2500 og steder som tar 5-6000 og det er for samme krone så det er store forskjeller. (sistnevnte sted er dog ikke representativt da de er ekstremt dyre)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...