Julia/Julie Skrevet 31. mai 2008 #1 Skrevet 31. mai 2008 Hvor tidlig kan man egentlig ta med baby på tur til Syden? Hvis det ikke er midt på sommeren, altså juni-august, og babyen er frisk, er det uforvsalig å reise en mnd etter fødsel?
mamman til snupp Skrevet 31. mai 2008 #2 Skrevet 31. mai 2008 Nei, så lenge dere orker det tror jeg det skulle gå helt fint.
Bianca83 Skrevet 31. mai 2008 #3 Skrevet 31. mai 2008 Vi skal reise til hellas i midten av august. Da vil jenta vår være nesten 5 måneder :-)
Snupi27 Skrevet 31. mai 2008 #4 Skrevet 31. mai 2008 vi reiser 4 juli til hellas og emilie er 10 mnd!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 31. mai 2008 #5 Skrevet 31. mai 2008 Synes en mnd etter fødsel er litt vel tidlig. Joda, det blir jo født babyer i syden også. Men jeg lurer litt på om du får så mye ut av det? Og husk at du ikke skal bade før 6 uker etter fødsel. Hadde nok ventet med å bestemme noe før babyen er født, da kan du se ann både din egen form og babyens temperament. Men at det er uforsvarlig vil jeg ikke påstå..
samuraibeibi Skrevet 31. mai 2008 #6 Skrevet 31. mai 2008 Har du født ennå? Hvis du har det, og du har lyst og er positiv til det så er det vel bare å reise. Hvis du ikke har født, men planlegger å reise og å kjøpe billett og slikt så synes jeg heller du skal vente og se. Heller kjøpe en hoppe-på billett. Det er umulig å si om dette er en god plan før du/dere har kjent litt konkret på det.
dimeglio Skrevet 31. mai 2008 #7 Skrevet 31. mai 2008 Jeg tror ikke jeg hadde gjort det... Jeg bor selv i Itlaia og vi kommer til aa holde oss innendòrs naar det er varmt ute... og om sommeren vil det si HELE dagen nesten... Kanskje det blir en tur ut paa morgenkvisten (hjemme innen klokken ti) og paa kvelden (etter klokken 18) Ja, det blir fòdt barn i "syden" ogsaa, men de er ikke med paa stranden, og isaafall kun naar solen holder paa aa gaa ned... Saa jeg vet ikke om jeg hadde giddet aa lagt penger i en sydenreise for aa sitte paa hotellet hele dagen... Men ingen kritikk, altsaa. For alt jeg vet klarert dere aa organisere dere saa dere faar litt tid paa stranden hver for dere mens en er paa hotellet med minsten... Men jeg skulle gitt alt for aa vaert i Norge i hele sommer, jeg da;) Mye mer behagelig temperatur for smaatrollene der, synes jeg.
Snupi27 Skrevet 1. juni 2008 #8 Skrevet 1. juni 2008 oi, jeg så ikke at det var 1 mnd etter fødsel! da hadde ikke jeg reist nedover med en så liten baby.. tenk på den varmen som er der da..
Gjest Skrevet 1. juni 2008 #9 Skrevet 1. juni 2008 Jeg ville sett det ann og ikke bestilt noe før dere er : 1) godt etablert med amming og blitt vant til babyen, tolke babys signaler etc. 2) ventet til det er kaldere Selv hadde jeg termin 2. mai og skulle til Tyrkia i bryllup 28. juli. Tenkte det var ok, men etter erfaring nå når gullet er 5 uker er ikke dette aktuelt, og da var dette til stort hus med mye skygge tilgjengelig og ikke badeferie. Kan forøvrig si at en mnd etter fødsel lå jeg på sykehuset med 40,2 i feber, brystbetennelse, frysninger og fikk antibiotika intravenøst.. ja, kjempe uheldig, men slike ting kan man ikke forutse! Vi reiser nok kanskje i september-novmber i stedet og da er gull 5 mnd ca. Tror det er bedre, men slikt må man føle seg frem til selv. Vet mange som angrer på at de ikke har reist mer når barnet var liten, både praktisk og økonomisk (trenger ikke betale for baby på fly etc..), men hvis det skulle skjedd noe hadde jeg aldri kunnet tilgi meg selv for å utsatt han for at jeg skulle kose meg på ferie.. Lykke til!
Barbafin Skrevet 1. juni 2008 #10 Skrevet 1. juni 2008 Gode venner av oss med mange barn reiste etter 6 ukerskontrollen. Det er ikke farlig sålenge du bruker sunn fornuft. Kan bli litt varmt, men med aircondition, skygge, mye væske og god solbeskyttelse så går det sikkert bra.
Cornelianelia Skrevet 1. juni 2008 #11 Skrevet 1. juni 2008 Hvis du ikke har født ennå, ville jeg ikke ha bestilt reise på forhånd til så kort tid etter fødsel. Husk at en fødsel kan skje på overtid - en måned etter termin det hende du bare har en to uker gammel baby. Og du vet heller ikke hva slags baby du har og hvordan form du selv er i. Hvis du får brystbetennelser og/eller et kolikkbarn har du neppe særlig lyst til å dra langt avgårde. Vi reiste med snuppa da hun var ni måneder og det var ikke noe problem. Da var hun i krabbealderen. Ser i ettertid at det hadde vært enda enklere å dra på tur med en som fortsatt ikke krabbet -så jeg kunne godt ha dratt med en baby på fem-seks måneder.
Gjest Skrevet 1. juni 2008 #12 Skrevet 1. juni 2008 Vi hadde tenkt oss til Spania m 6 uker gammel baby (hadde bestillt når jeg var gravid, og ettersom jeg er fembarnsmor så tenkte jeg at dette fikser jeg så greit så), men fant ut én uke før avreise at det ble for risikabelt. Hun var litt forkjølet og jeg var rett og slett ganske sliten etter fødsel. Det viste seg at det var godt vi ikke dro, for plutselig fikk jeg en stor etterblødning (alt hadde ikke kommet ut) besvimte på helsestasjonen, og måtte på utskrapning. Men om man planlegger godt og føler seg i virkelig god form , er det ikke direkte farlig å dra på tur med liten baby. Jeg personlig hadde nok vært bekymret for varmen om dere planlegger å dra i sommer mnd´ene. Babyen er ikke vant til de temp. og det kan by på problemer, og ferien kan bli til et bekymringsopphold i stedet. Kanhende er det lurest å vente til babyen har blitt litt eldre, tre mnd eller mer? Selv drar jeg nå nedover med en 9 mnd baby, og er enig med innlegget over ; det er heller ikke en ideell alder ettersom hun krabber overalt og er på vil-men-får-ikke-til stadiet. Men vi vet jo hva vi går til og er forberedte på mye bæring. Ønsker dere uansett en god tur, når det enn blir!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå