Gå til innhold

ingen mann vil gå hjemme for 3-5000 kr...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er en link til en sak i bt:

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article574071.ece

Handler om kontantstøtte, og at Krf i flg AP og SV vil ha mor hjem til kjøkkenbenken, siden "ingen mann vil gå hjemme for 3-5000 kr i måneden."

Jeg vet dette er en gammel debatt, og at mange er i mot.

Men det jeg reagerer på her er er at AP og SV på en måte skyter seg selv i foten ang. sitt syn på likestilling når de sier at ingen mann vil gjøre dette, men at kvinner vil gjøre det. Mener ikke disse partiene at menn og kvinner ikke har noen grunnleggende forskjeller? Og når de sier at ingen mann vil gjøre det, går de jo i mot sin egen ideologi! Skulle de følge sin egen ideologi, burde det være nok å sørge for likelønn, så ville like mange menn som kvinner velge å være hjemme.

Jeg vet jo også at realiteten er den at fortsatt tjener menn mer enn kvinner jevnt over. Men min mann var nå hjemme i 3 mnd med kontantstøtte likevel. Dersom dette utspillet er representativt for APs og SVs holdning til mannen, forstår jeg jo at de mener at tvang er det eneste som hjelper!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ingen partier som mener at det ikke finnes noen forskjeller på menn og kvinner, hva jeg har forstått.

De kunne selvsagt modifisert utsagnet, all den tid såvidt over 6% av de som mottar kontantstøtte er menn. Men det er vel ikke akkurat et tall som tyder på full likestilling på feltet heller.

Synes forøvrig de presenterer gode argumenter mot kontantstøtten som fenomen, og at de har helt rett i at KrFs intensjon antagelig er mor hjem til kjøkkenbenken.

Skrevet

Så du mener at hvis menn og kvinner hadde hatt lik lønn, ville det fortsatt vært flest kvinner som hadde vært hjemme?

Og hvis du mener det, hvordan forsvare en kamp mot biologien?

Jeg mener ikke at kvinnens plass er ved kjøkkenbenken. Jeg mener derimot at kvinnens plass, akkurat som mannens plass, er der hvor hun ønsker å være! Jeg forstår ikke hvorfor et samfunn skal være så utrolig opptatt av å bekjempe de grunnleggende biologiske forskjellene i mennesket.

Det viktige i likestillingskampen slik jeg ser det er å gi menn og kvinner like muligheter, både på hjemmebane og bortebane. Om vi oppnår det, og likevel sitter i den situasjonen at flere kvinner enn menn velger å prioritere familie fremfor karriere, ville det være så fryktelig?

Så lenge samfunnet legger til rette for at både kvinner og menn kan ha en karriere og en familie samtidig, burde det være opp til hver enkelt familie hvordan man ordner seg. Og da burde det ikke være sånn at man dropper en støtteordning fordi den kan misbrukes.

Nå er ikke jeg egentlig udelt for kontantstøtten. Jeg er for den så lenge det er sånn at man ikke automatisk kan velge barnehage, slik at de som taper i barnehagelotteriet kan bruke kontantstøtten til å betale en dagmamma / dagpappa såpass at dette tilbudet kan utføres forsvarlig. Men jeg reagerer som sagt på holdningen, både i denne artikkelen og ellers, som er litt sånn at " vi vet det er forskjell på menn og kvinner, men vi liker det ikke"

Skrevet

Aner ikke. Hvor har jeg påstått noe slikt? Faktum er jo at menn og kvinner aldeles ikke har lik lønn, og jeg kan'ke se at Ap-berta går ut fra at utsagnet hennes skal gjelde også om de hadde det heller.

Det ER opp til hver enkelt familie "hvordan man ordner seg." Spørsmålet er bare om alle de andre familiene skal være med å betale for at noen ordner seg på en spesifikk måte. Og selv om jeg er prinsipielt i mot kontantstøtten, kan jeg fint gå med på det du sier om at den bør opprettholdes så lenge barnehage eller ikke ikke er et reelt valg for mange - skjønt man så avgjort kan ta en debatt på hvorvidt det er et kollektivt ansvar å sørge for at alle som får barn har råd til å ha barn.

Men jeg skjønner egentlig ikke helt hva du vil si. Ja, de vet det er forskjeller på menn og kvinner - f.eks vanvittige lønnsforskjeller. Hvorfor skulle det være galt å ikke like dette?

Skrevet

Jeg ser at jeg ikke skriver spesielt klart i dag...

Men jeg irriterer meg ofte over at hver gang Krf kommer med et forslag (jeg stemmer ikke krf, så er det sagt) blir de møtt med kommentarer om kvinnen og kjøkkenbenken. Jeg tror ikke Krf ønsker at kvinnene skal være hjemme, eller at de skal ha dårligere forhold i arbeidslivet enn menn. Jeg tror derimot at Krf i motsetning til en del andre partier anerkjenner at det finnes en grunnleggende forskjell mellom kjønnene (og ja, det finnes selvsagt unntak, men i det store og hele) i forhold til familie og barn. Og at deres "problem" om vi skal kalle det det er at denne anerkjennelsen vokser ut av en kristen tro. For hver gang de har en mening, blir den avfeiet med at man ikke kan basere et moderne samfunn på religiøse fantasier.

Men hvor moderne vi enn blir, kommer vi ikke unna biologien. Det var vel mer de biologiske forskjellene jeg tenkte på når jeg påpekte at SV og AP ikke liker disse forskjellene. Jeg liker heller ikke at menn og kvinner har forskjellig lønn. Jeg mener at det er der vi må kjempe kampen for likestilling! Ikke ved å fjerne goder fra familielivet fordi vi er redd for at det er kvinner som benytter seg av dem, men ved å sørge for jevnere fordeling i arbeidslivet.

Ellers er jeg forsåvidt helt med på tanken om at kontantstøtten ikke nødvendigvis er en god ordning hvis den finnes for at fellesskapet skal finansiere hjemmeværende, om det nå er menn eller kvinner. Vårt samfunn trenger arbeidskraften! Men samfunnet trenger også barn, så det kan være at man må finne en gylden middelvei slik at all typer kvinner og menn ønsker å få barn.

Dette ble mye tankespinn. Ikke har vel jeg fasiten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...