Gå til innhold

Zink viktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som tar zinktilskudd, eller har fått anbefalt det? Snakket nylig med en forsker som har drevet mye med mineraler og vitaminer, og han sa at det er et stort problem at kvinner mangler zink når de blir gravide, forfosteret "bruker opp" det lille lageret mor har, og når det ikke er mer igjen, slutter fosteret og vokse, og dør. Han mente det var svært utbredt i Australia (han bor der), men jeg har aldri hørt om zink for gravide i Norge. Har noen andre hørt om dette?

...og hvilke matvarer er det mye zink i? Tilskudd er jo ikke den ideelle måten å få i seg stoffer på, såvidt meg bekjent...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. Det jeg kan svare på ihvertfall er at sink er i matvarer som feks nøtter, kjøtt, egg, poteter, gulrøtter, krydder.

Det går også & kjøpe både vanlige vitaminer med sink i apoteket, men også sugetabletter. :)

Mange leger sverige anbefaler det også.

Skrevet

Ja, da tror jeg nok ikke zinkmangel er noe problemer her i gården. Så mye nøtter og gulrøtter som jeg spiser ; ) -Selvom jeg har kuttet ut peanøtter etter skummel samtale med samme forsker- skummelt med sånne folk som rett og slett vet litt for mye!

Skrevet

hehe, sant det :)

Hvis man skal høre på hva alle forskerne sier kan man jo nesten ikke spise noen ting. hihi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...