Gå til innhold

Er glutenfri kost sunnere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på brød og sånn da... De snakket litt om d på Tv2 programmet i går...(lyst og last eller no sånn..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... trodde ikke det, men jeg tok opp lyst og last, så jeg skal sjekke jeg får ta en titt. Det er dyrere og mere tungvindt veit jeg...

Skrevet

Har ikke sett programmet du snakker om, men skulle gjerne ha gjort det siden jeg har en gutt med cøliaki,

Glutenfritt mel er mindre fiberrikt, derfor bør cøliakikere tilsette ekstra fiber når de lager slik mat. Og fiber er jo viktig for kroppen så såsett er glutenfri langt ifra sunnere.

Eller kan en vel si at glutenfri mat er sunnere i den sammenheng at en må lage mere fra bunn av framfor å benytte seg av ferdigprodukter eller halvfabrikat.

Skrevet

Ja, husker ikke heeeeelt hvorfor, men det er det som er ''in'' nå for det er sundt..Fulgte bare sånn halvveis med så kan være det var noe jeg ikke fikk med meg.

Skrevet

Det er ikke bra for en som IKKE har cøliaki å kutte ut gluten i kosten.

Vet ikke hva det lyst og last progammet sa, men så at det handlet om brød.

Det som er tilfelle er vel at det overhodet ikke er bra med for mye fin bakst med gjær i. Det tåler kroppen dårlig, og man kan lettere få soppinfeksjoner osv.

Skrevet

Så ikke programmet, men det som er "inn" er jo å unngå brød overhodet, og det blir jo glutenfritt på en måte. Men å bake brød og kaker glutenfritt når en ikke har cøliaki er ikke sunt, om man skal spise brød så er grovt, fiberrikt brød best, og det får man ikke av glutenfritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...