Gå til innhold

livmorhalskreftvaksine og graviditet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har legetime i juni der jeg skal høre med legen om jeg kan få den vaksinen... det er 3 sprøyter som skal settes etterhverandre med noen måneder i mellom...

noen som vet hva som skjer hvis jeg skulle blitt gravid mellom de sprøytene? eller må jeg vente til jeg har tatt den siste sprøyta...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig jeg tar feil her... men etter det jeg har skjønt, skal man ta denne vaksinen FØR man overhodet debuterer seksuelt. Dvs at den gis til jenter i 12-14 års alderen.

Skrevet

man kan ta den før man er fyllt 26 i usa, de som var med i forskningen var mellom 16-55. var en her inne som var med i forskningen og kriteriet var at hun hadde hatt sex... har funnet flere steder der det står at jeg kan ta den, og jeg skal diskutere det med legen.

det jeg lurte på var hva som skjer hvis jeg blir gravid mellom sprøytene...

Skrevet

Legemiddelfirmaet som selger vaksinen i Norge sier nå uansett mellom 12-14 år. Snedige greier.

Skrevet

jeg skal snakke med legen om det, og vil han ikke gi meg det og har en "god" grunn så er det greit, men ut ifra alt jeg har lest så kan jeg ta den, den bare beskytter mindre, dvs hvis jeg har hatt noen av virusene beskytter den ikke mot de hvis de kommer igjen...

Skrevet

Livmorhalskreft kommer av en seksuelt overførbar sykdom (humant papillomavirus). Alstå man kan ikke få livmorshalskreft dersom man ikke har debutert seksuelt.

Man kan ta vaksinen i voksen alder, da det ikke er sikkert at man er blitt smittet. MEN hele 8 av 10 seksuelt aktive har viruset. Derfor er det svært sannsynlig at du allerede er smittet. Men dette betyr altså IKKE at du får kreft!!

Noen voksne kvinner vil derfor vurdere å ta vaksinen. Men det er som sagt stor sjans for at du allerede er bærer. Det er heller ikke vits å vaksinere seg dersom man ikke har planer om å bytte partner. Men på den annen side rammes mange av utroskap så noen vil gjerne være på den sikre siden?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...