Morelli *fødte 06.08.08* Skrevet 30. mai 2008 #1 Skrevet 30. mai 2008 Jeg er andregangsfødende og fikk ikke mulighet til å føde i vann sist da alle rom var opptatt. Noen har fortalt med at det ikke er å anbefale og andre har sagt motsatt. Hva er deres anbefalning? Kom gjerne med fødselshitorien også :-)
lille spira Skrevet 30. mai 2008 #3 Skrevet 30. mai 2008 Jeg skal ikke føde før i november - men jeg forestiller meg at jeg vil føde i vann. Foreløpig kan ikke Sykehuset Telemark tilby dette - de har badekar til smertelindring, men ikke jordmødre med kompetanse til vannfødsel. Så jeg hååååper de kan ha skaffet seg det inntil jeg skal til. Ser for meg at bading er god smertelindring - også elsker jeg og bade. Pluss at jeg på ingen måte skal ha epidural - blir kvalm av og tenke på det. Og må jeg ta hastekeisersnitt så får de legge meg i narkose - for våken skal jeg på ingen måte være når noen skjærer i meg!! hehe.. Vil også høre andres erfaringer!
firkløver`n Skrevet 30. mai 2008 #4 Skrevet 30. mai 2008 har vært inne til samtale hos sykehuset i skien ang vannf. har fått god info og føler meg trygg på å gjennomføre dette. har ikke hørt noe negativt annet enn at press riene kan føles svakere, men varm vann lindrer jo smerter så jeg skal prøve i hvertfall.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 30. mai 2008 #5 Skrevet 30. mai 2008 Jeg har lest at Skien tilbyr vannfødsel nå jeg, her inne tror jeg, finner ikke hvor nå, men tror jeg fant det i et par innlegg når jeg søkte på vannfødsel for noen dager siden. Jeg har født 2 ganger på Skien, med badekar som smertelindring. Denne gangen blir det Tønsberg, med håp om en ordentlig vannfødsel- kunne jo tatt Skien og, men nå er jeg endel inn og ut av sykehuset på Tønsberg så føler det mer naturlig å dra dit denne gang.)
lille spira Skrevet 30. mai 2008 #6 Skrevet 30. mai 2008 Har de? Så bra! Leste på infosiden til ST her inne at de ikke hadde enda - men da er det bare ikke oppdatert Nå gleder jeg meg bare enda mer til fødselen
Venter på sommer,sol og barn Skrevet 30. mai 2008 #7 Skrevet 30. mai 2008 jeg fødte førstemann i vann, og vil anbefale dette på det sterkeste. Har termin i august, og håper jeg får gjøre det igjen! Veldig smertelindrende med det deilige vannet!
Morelli *fødte 06.08.08* Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. mai 2008 Jeg skal også føde i Tønsberg :-) Men du som har født i vann. Åssen fungerer det? Sitter kjærsten din oppi der sammen med deg? Hvordan reagerer ungen? Hvordan ser vannet ut etterpå? Ikke fult av blod vel? hehe..Er jo ikke så unaturlig om det er det, men litt ekkelt, for jeg hater blod!! ;-)
Gåsevåse Skrevet 31. mai 2008 #9 Skrevet 31. mai 2008 Jeg lurer også på akkurat dette- antagelig ikke av betydning- men blir ikke badevannet fullt av blod + diverse? Og hvordan er det med infeksjonsfare hvis man revner mye, og har ligget i vannet lenge osv. I utgangspunktet høres det ut som en veldig bra måte å føde på- lurer bare på dette...
Avokado Skrevet 31. mai 2008 #10 Skrevet 31. mai 2008 Heia!! Jeg fødte 1.mann i vann. Virkelig fornøyd med den avgjørelsen. Selv om man ønsker noe er ikke sikkert ting føles riktig der og da. Venter nå nr 2 men tror ikke kristiansand har fødekar. Skulle gjerne gjort det igjen. Vet reglene varigjerer mye fra land til lang. (fødte i Nederland) Men kan fortelle om hvordan det foregikk her. gikk i vanet så fort jordmor kom hjem og sjekket meg. Var da allerede 8 cm og vannet hadde gått. Vi kunne velge om far skulle være i vannet. Han valgte eller vi valgte at han ikke var i vannet. Men, han satt like bake meg og holdt rundt meg. Var et frittstående kar. Noe blod var det. ser jo altid mere ut i vann enn det det er. Men , la ikke merke noe serlig til det. Har bare sett bilder i ettertid. Ble ikke så lenge i vannet etter på. Jordmor syntes det var bedre om morkaka kom ut over vann. Fikk bedre oversikt mente ho selv angående rift og alt. Revnet ingenting. De mente vannet hadde vært m på å forebygge det. (vannet mykner vevet) De nevnte aldri noe om infeksjonsfaren. Spurte om det på forhånd. De mente det var ganske så trygt så lenge det ble gjort under kontrolerte forhold.
Icedancer Skrevet 31. mai 2008 #11 Skrevet 31. mai 2008 Prøvde meg på vannfødsel med første mann (i Stavanger). Det var supert i åpningsfasen, den gikk rimelig fort, og det at man flyter i vannet avlaster/demper smerten i bekkenet veldig bra. Man beveger seg veldig fritt. De skifta hele tiden ut litt av vannet fordi det ikke skulle bli formye vann i etter som de måtte fylle på litt nå og da for å holde oppe tempen i vannet. Dermed så får en jo også påfyll av friskt vann og blir ikke liggende i det samme veldig lenge. Dessverre fikk jeg ikke født i vannet da jeg visst nok hyperventilerte etter en times tid. Ingen som hadde registrert det før jeg sa at jeg ikke lenger kunne holde meg over vannet fordi jeg ikke kunne kjenne armene eller hodet mitt. Var helt følelsesløs, he he. Husker bare at samboeren min løftet meg etter halsen/hodet i det jeg var i ferd med å forsvinne under. Litt småskummelt, men det gikk helt fint. Denne gangen er jeg nok derfor mer obs på pustingen, og vil gjerne prøve meg på vannfødsel igjen. Så aldri noe blod i vannet, og fikk beskjed om at viss jeg hadde født i vannet ville proppen i badekarte bli dratt ut med det samme barnet var ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå