Gå til innhold

Snuing ved seteleie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått gjort dette, og hvordan var det??

Lille prinsessa mi har ligget i seteleie i 4 uker nå, og de tror ikke hun kommer til og snu seg.. Er i uke 35+3.. Har i dag vært på røntgen av bekkenet mitt for og se etter om det er stort nok for vanlig fødsel, eller om det blir KS på meg.

Men fikk ikke høre noe om snuing av jm, har bare lest litt om det her...

Er det ikke alle steder de gjør det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har de sagt noe om du har stort nokk bekken da?

mi ligger seteleie og..

Skrevet

Får sbvar på det en gang i neste uke, da jeg skal på kontroll på føden igjen..

Men uansett så er det vel bedre og føde på vanlig måte, riktig vei, enn setefødsel vil jeg tro, derfor jeg lurer på det med snuing...

Skrevet

Nei, det er ikke alle steder de gjør dette, noen foretrekker at fødselen får gå sin gang uansett, eller å ta keisersnitt fremfor å snu. De ville ikke prøve å snu her i Vestfold vet jeg, mens i Trondheim er det vanlig, så det spørs hvor du bor.

Skrevet

Det er en viss prosedyre ved seteleie, jeg tror man vanligvis sjekker bekkenmaalene foer man snakker om snuing. Jeg hadde stort nok bekken til vaginal foedsel sist, var ogsaa veldig motivert for dette. Legen jeg gikk til foer jeg endte opp med kontroller paa sykehuset paa slutten, hadde forsoekt aa snu babyen to ganger selv paa kontoret (noe de ikke noedvendigvis likte saa godt paa sykehuset husker jeg, man skal egentlig vaere paa et sykehus med foedeavd naar man snur, i tilfelle noe skjer) men begge forsoekene var mislykket.

Da jeg hadde gode nok bekkenmaal, veldig romslige visstnok, og saa lenge jeg var motivert for setefoedsel, snakket man ikke mer om snuing. Kanskje var det fordi det var proevd to ganger uten hell? Kanskje var det fordi jeg hadde gode bekkenmaal og ville foede vaginalt om det var mulig? Kanskje en kombinasjon? Jeg vet ikke helt.

Setefoedsel gikk i hvert fall veldig fint, men den har jeg skrevet om saa mange ganger her at det blir litt "overkill" aa skrive om den en gang til. Bla deg heller tilbake noen uker og evt 2 mnd, saa finner du mange traader om dette.

Det gikk veldig fint, hodet kom lett ut, de klippet bittelitt (noe de sikkert ikke egentlig hadde trengt, men syntes var paa den sikre siden) og jeg revnet ikke. Var i super form 5 min etter foedsel, oppe og dusjet lenge, baby var ogsaa topp form etter 5 min. Ble bare rensket litt i svelg og kanaler og saa var alt fryd og gammen....

Lykke til samme hva det blir, en planlagt, motivert, kontrollert, ferdig oppmaalt og godkjent for "feil vei adkomst til verden" og godt overvaaket setefoedsel er ikke noe aa grue for, bakvakt til aa ta keisersnitt om det trengs er alltid rett rundt hjoernet og man har gode opplegg for aa foelge med baby. Til og med da de foreslo KS paa meg etter totalt nesten 40 timer (inkludert et doegn paa kur) og jeg sa nei, saa sa de at det jo ikke var noen medisinsk grunn til ikke aa fortsette. Jeg hvilte litt og det aapnet seg til nesten maks fra 6cm paa en liten halvitime og kort tid etter var hun ute. Stor stas og jeg gjoer det gjerne igjen, tror jeg har seteleie denne gangen ogsaa, men ikke helt sikker.

Tvi tvi til deg!

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Jeg skal føde på Gjøvik sykehus, men er ikke sikkert de snur babyen da, skal høre med de til uka jeg. Men har hørt at det å er veldig ubehagelig og vondt og få gjennomført snuing, så får håpe jeg kanskje slipper det:)

Tusen takk for lykke ønskningene, blir veldig beroliget når jeg leser om fine setefødsler:)

Skrevet

Hei du

Min førstefødte kom med rumpa først. Vi prøvde snuing på sykehuset, (noe som var ganske ubehagelig), men det fungerte ikke. Jeg prøvde også akupunktur m.m.

Dermed ble det setefødsel for min del og det gikk over all forventning. Nå var han riktignok "liten" (ca 3300) og bekkenet mitt var godt og bredt. Så har du nok plass til å få ut babyen vil jeg anbefale normal fødsel. Den eneste ulempen med setefødsel, og som de sjelden opplyser om, er at du sannsynligvis blir klippet endel. Når rumpa er ute er det nemlig veldig viktig å få resten ut veldig raskt. Skjer ikke det, så er det frem med saksa. Sånn sette tok det noen måneder før jeg følte med normal igjen "der nede", men det var det sannelig verdt.

Neste fødsel var "normal" og mye vondere enn setefødselen.

Skrevet

Mitt barn var ogsaa noe under gjennomsnittet/like rundt der, 3440 gr og kom lett ut, lite klipp som de sa i ettertid at de tror jeg hadde klart meg uten, for hodet kom raskt paa en liten pressri og dersom jeg har setefeodsel igjen og foeder vaginalt, saa skal jeg be om ikke aa bli klippet foer det er absolutt normalt.

Jeg har, i motsetning til poii, ikke hatt noen plager av klippet i ettertid, verken i barseltid eller i etterkant (i forhold til lekking osv)

Jeg synes, som poii ogsaa sier, at det var absolutt verdt det, aa foede et barn i sete, i forhold til operasjon (KS).

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde samme prob stilling sist uke. Men lillegutt snudde seg til hodeleie natta før snuingsforsøk:) Sånn som jeg forsto det så er faren for komplikasjoner ved setefødsel mye større. Har vært igjennom en kompiser fødsel en gang før, til tross for at barnet kom med hode først. Så for min del hadde ikke det vært noe alternativ med setefødsel uansett. Legen på sykehuset var veldig klar på, at det var helt opp til mor om hun ville ha ks eller setefødsel. (så fram til at barnet ikke veier over 4200g, da er ks eneste alternativ)

Lykke til!

Skrevet

Jeg forsto ikke helt denne siste her, du mener at "faren for komplikasjoner ved setefoedsel er mye stoerre" enn hva?? Lurer jeg paa da....

En planlagt, oppmaalt, kontrollert og motivert (fra mamma sin side) setefoedsel, er i 2008 ikke aa regne som en komplikasjon - slik en overraskende, ikke oppmaalt, hastig og plutselig (for de som tar i mot og hun som foeder) foedsel kan vaere. Det er ogsaa stor forskjell paa setefoedsler i 2008 i forhold til for 20-30 aar siden, saa alt moedrene vaare og den generasjonen sier, skal man egentlig ikke hoere paa lengre naar det gjelder setefodsler.

Du sier ogsaa at du har hatt en komplisert foedsel foer, jeg tror at det kan man dessverre ha enten man foeder med hodet foerst eller baken foerst.

Jeg har hatt en ukomplisert, planlagt setefoedsel, som gikk for seg i veldig ordnete former, og jeg og baby var i straalende form etter 5 min, jeg revnet ikke, hodet kom veldig lett ut og jeg gjoer det gjerne igjen.

Det er viktig at man er tydelig paa HVA man mener er verre, naar man sier at noe er verre. Og at setefoedsel er mer komplisert en hva, som sagt?

Regner med du vet godt hva du mente, men jeg fikk det ikke helt med meg.... =o) (siste innlegger her)

Flott at din baby snudde seg forresten!

Hyggelig om du spesifiserer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...