Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste diskusjonen om spekemat og sårepølse/salami!

Hva tror dere jeg har på nistepakken min i dag.... Jo fårepølse!

Typisk! Ja ja så blir det skiver uten pålegg i dag....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor farlig er det egentlig med spekemat?!

Jeg vet at man kan bli syk av det og at det går utover graviditeten, men man blir vel ikke noe oftere / er mer utsatt for dette om man er gravid?! (jeg vet ikke jeg, så håper noen har kjenskap til dette)

Skrevet

Vanligvis vil det være heller uproblematisk å spise spekemat, men når en er gravid kan fostret i verste fall dø. Mye av dette har vært oppe i nyhetsbildet de siste årene, og især i fjor. Jeg vil anbefale total avholdenhet fra disse produktene. Det er ikke ofte slikt skjer, og at bakteriene (tenker spesielt på listeria) dukker opp i denne maten, men hvorfor ta sjansen? Listeria overlever nedfrysing, så det er ikke noe alternativ. Du kan spise slike produkter hvis du steker dem godt, men i utgangspunktet er det likevel ikke å anbefale, da det likevel er en sjanse å ta. Lykke til!

Skrevet

Men kjære deg! Dette gjelder jo kun parma- og serranoskinke. Det står klart og tydelig at dette også gjelder toxoplasma, og ikke listeria, som jeg refererte til. Listeria overlever nedfrysning, men har jeg noensinne hevdet at toxoplasma-parasittene gjør det? Og på denne tråden viser de også til debatten fra i går/natt som i all hovedsak handlet om spekemat som salami.

På matportalen står det også forklart på en måte som ikke burde kunne misforstås m.t.p. at ikke all spekemat er forbundet med økt risiko. De mener likevel at en burde ha total avholdenhet, men (for å sitere dem) "Må man absolutt spise disse skinkene også mens man er gravid (...)" så kan en fryse det ned. Men igjen så gjeder dette parasittene forbundet med toxoplasmose. IKKE listeria som disse kan inneholde!

Er dette på noen måte vanskelig å sette seg inn i? Jeg ser virkelig ikke problemet med å holde seg unna produkter som kan i noen tilfeller skade ditt ufødte barn.

Skrevet

For øvrig: Mattilsynet ser ingen grunn til å advare mot listeria i spekekjøtt, under forutsetning at det er forskriftsmessig speket. Men har man 100% garanti på dette?

Og her er koselesning fra matportalen: "I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker og lignende. Ikke smak på rått kjøtt mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer."

Så hvorfor ta sjansen? Ja, det er rimelig liten risiko det er snakk om her, men det skjer jo fra tid til annen. Jeg klarer virkelig ikke å sette meg inn i hvorfor dette krever videre diskusjon.

Skrevet

Takk for svar "teatermamma".

blir nok ikke mere fårepølse på meg, ikke vits å ta noen sjanser som du skiver!! :-) Hilsen lykkelig tingeling*74 i uke 7+5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...