Gå til innhold

hvorfor tror mange førstegangsgravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

at det er farlig å løfte tungt? Eller bære på barn? "Frøet" sitter jo langt ned i bekkenet og faller ikke ut dersom man bøyer seg eller løfter noe. Syns det blir litt mye hysteri dersom man ikke kan gjøre noe fordi man er gravid.

Hva skulle flerebarnsmødre gjort da? Har to tette selv og elste kunne ikke gå når jeg ble gravid. Var nødt for å bære og løfte ++ etc..

Flere kommenterte det hvis eldste krabba på magen min eller hvis vi herjet rundt. "Er du ikke redd for babyen"?? Man kan ikke slutte å leve når man blir gravid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe..jeg var ikke redd for det da jeg venta eldstemann, men så er jeg eldst i søskenflokken på 4 også så jeg har sett mamma bære og slite ;-)

Skrevet

Er vel en av de tingene man alltid har fått høre... men ikke om å bære unger da...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sant nok... Jobba med tunge løft når jeg gikk gravid med førstemann, ikke ideelt for ryggen, men gikk bra med spira ;)

Jobba i hj.spleien når jeg var gravid andre gang, og det sier seg jo selv at et er mye løft... Sleit masse med bekkenet da, men var ikke bekymret for babyen.

MEN, om man er som min venninde f.eks, som har mistet 5 ganger, så forstår jeg godt at hun skal ligge når hun blir gravid neste gang..

Skrevet

Det er ikke helt uten sannhet!

Så det handler om å sile ut, og forstå/finne grensene......

Når jeg var til ivf fikk jeg beskjed om å ikke løfte tungt!

Men de kunne ikke gi meg en "det er lov, og det bør unngås" liste....

Etterhvert fant jeg -og flere med meg- ut at det handler om hva enn er vant til. De som hadde eldre søsken som måtte løftes var jo vant til det taket, mens andre som ikke hadde barn ikke var vant til det. Da kunne det bli for tungt.

Mens de som hadde tunge jobber ikke trengte å slutte.

Det er nok ikke slik at både støvsuger og vaskebøtta blir farlig med en gang en blir gravid. Men for mange kan det nok komme etterhvert.

Skrevet

Det med å bære tungt har vel mer å gjøre med fare for å provosere fram en bekkenløsning eller ryggsmerter hos mor pga at leddene tåler mindre når en er gravid enn at det skal være farlig for barnet.

Og når eldre søsken hopper på magen (innenfor rimelighetens grenser), så er det ikke nødvendigis farlig for barnet i seg selv (men dog ubehagelig for mor). Men - noen (meg inkludert) får provosert fram sterke kynnere ved trykk mot magen, og mye kynnere kan hvis en er uheldig provosere fram en for tidlig fødsel.

Selvfølgelig skal man ikke slutte å leve når man er gravid, men det er da virkelig lov til å ta hensyn graviditeten! Alt med måte. :o)

Skrevet

Var det første jeg fikk høre hos legen både med nr. en og to, at jeg måtte være forsiktig med løftingen.

Og spesielt vektlagt nå med "nr. 2" at jeg ikke måtte løfte på "nr 1" mer enn nødvendig.

Trenger ikke slutte å leve, men det er jo unødvendig å utsette seg for større risiko enn man trenger.

Skrevet

Fordi det faktisk er sant at man ikke skal løfte tungt?

Man skal ikke løfte tungere enn hva man er vandt til å løfte, jeg er vandt til å løfte min toåring så henne og ting som veier ca det samme som henne er ok for meg å løfte :) men man skal ikke være med på store flyttesjauer osv..

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ikke løfte tungt fordi jeg blødde en del ...

Hun jeg lå på rom sammen med på sykehuset etter fødsel hadde fått et prematurt barn pga hun løftet på en 1,5-åring (hadde fått beskjed av lege om å ikke løfte).

..

Skrevet

Er enig i det mange av dere skriver. Og skjønner jo også det at de som har mistet mange ganger kanskje er ekstra forsiktige å redde. Samtidig så må man ikke bli overhysterisk heller. Det er kanskje de som aldri har opplevd å miste jeg sikter mest til i mitt innlegg.

Graviditet er ingen sykdom og selvfølgelig må man ta hensyn til visse ting. Men å tro at det er skadelig å løfte litt esker, poser ++ Syns jeg blir tullete og overhysterisk!

Skrevet

Hvordan vet hun at hun fødte prematurt pga at hun løftet sin 1,5 åring? Kan jo hende det ville skjedd uansett??

Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

Når jeg var gravid jobbet jeg på et lager, der hele dagen bare besto i å lempe på 30 kilos kasser. Løftet ihvertfall 3-4 tonn om dagen, og da ble det gjerne løftet 2 meter opp i lufta.

dette syntes ikke legen noe om,både mtp bekken/rygg (fikk tidlig bekkenløsning) og mtp faren for at det skulle sette igang kynnere osv.

Jobben måtte dermed tilrettelegge for meg. Når de ikke kunne og ville det, ble jeg sykemeldt. var sykemeldt fra uke 12. (Like greit, siden jeg nesten ikke kunne gå pga bekkenløsning...=P )

Skrevet

det med løfting etc. er for at man skal unngå mer press på bekkenbunnen enn det som er nødvendig - det kan nemlig føre til kronisk inkontinens. sa legen til meg hvertfall.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om det. Ikke med nr en, men med nr to, pga mye blødninger.

Med nr en fikk jeg beskjed om å ikke gjøre tunge løft på jobb (maks 10kg).

Skrevet

Tunge løft (dvs. over 10 kg) er ikke anbefalt. Som førstegangs er man usikker, og gjør det meste "etter boken" for å ikke risikere noe. Alle skjønner jo at flergangsmødre ikke kan gå 9 mndr uten å løfte ungene sine, men glergangsmødre har vært gjennom et svangerskap tidligere, og kjenner kroppen sin godt i forhold til hva kroppen deres tåler iht. til et nytt svangerskap.

Skrevet

Huh? Det har jeg aldri hørt om... Må ha gått glipp av noe der, for jeg drev med fysisk tungt arbeid og løfta tungt på jobb da jeg var høygravid.. Men mini ploppa ikke ut av den grunn :P

Men det er sikkert mange som er nervøse, de har jo aldri opplevd å bære på et lite nurk inni magen, og er ekstra forsiktige for å være på den sikre siden :0)

Skrevet

Du skriver at graviditet er ingen sykdom, og det er helt greit, men.. mange kan bli alvorlig syke av å være gravid.

Jeg syntes at de som blir rådet til å gjøre slik og slik og å ikke gjøre slik og slik bør skulle få gjøre det uten at andre synse om mene så mye om det når de ikke vet bakgrunnen for det.

Skrevet

Grunnen til at man skal være forsiktig med å løfte tungt er at så snart mn er gravid, begynner senefestene i ekkene å myes seg opp. Der skal det jo være løsere og mykere enn ellers sånn at barnet kommer seg gjennom bekkenet når den tid kommer.

Men dermed blir bekkenet også lettere ustabilt, og det er fare for bekkenløsning lenge før man f.eks begynner å få mage.

Den forsiktigheten har altså ikke med babyen å gjøre men er av hensyn til mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...