Gå til innhold

Noen som har peiling på arverett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste svoger har ikke kontakt med sin biologiske far, han var i livet hans kun de første månedene etter at han ble født. Svigerfar kom sammen med svigermor da svogeren min var 2 år, og har fungert som far for svogeren min.

Hans biologiske far er en drittsekk av en annen verden, som mishandlet både svigermor og svogeren min (tenk å mishandle en baby!)

Nå har det seg sånn at denne jævelen er tjukk i penger. Han eier et stort selskap og har mangfoldige millioner på bank...

Han er ikke gift, har ingen barn og ingen søsken.

Altså ingen arvinger. Når drittsekken stuper, kan da svogeren min gå inn og si han skal ha arven?

Biofar står oppført som far på papiret, men jeg er usikker på om svigerfar har adoptert ham senere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er vel loven ganske så klar. Er han adoptert har han arverett etter adoptivfar, hvis ikke så har han arverett etter biofar.

Skrevet

Ok! Da får vi håpe svigerfar ikke har adoptert ham på papiret. (Arv fra svigerfar får han jo uansett, men jeg syns virkelig svogeren fortjener de millionene når han har en sånn jævel til biofar)

Skrevet

Det kan jeg jo være enig i:) samboern min har en biofar som han bare har møtt en gang, han ble laga da moren og mannen hadde en pause, men biofar står ikke oppført som far i og med at moren hans var gift. Så han jeg kaller svigerfar har alltid vært pappa for samboern min, selv om han ble skilt fra svigermor for 30 år siden;)

Skrevet

Dersom han ikke er adoptert, har han arverett. Men den biologiske faren kan likevel testamentere bort en rimelig stor andel av formuen dersom denne er på mange millioner.

Er han adoptert har han ingen arverett etter biologisk far.

Han har forresten begrenset arverett etter din svigerfar om han ikke er adoptert, selv om svigerfaren din skulle ønske å la ham arve.

Skrevet

Ja det er jo bare den frie delen han kan testamentere bort, etter at kona og egne barn har fått sitt...

Skrevet

Takk for oppklarende svar, og spesielt du, -<<- .

Skal fortelle dette til svogeren min!

Ang dette med begrenset arverett - mannen min og deres yngste bror ønsker begge at svogeren min skal få like stor del av arven som de to. Arven vil jo da komme fra svigermor og svigerfar, siden de fremdeles er sammen. Kan retten bestemme at han bare skal få arve fra svigermor, og litt fra svigerfar da, hvis han ikke nå er adoptert? Uansett om søsknene hans OG svigerfar ønsker at han skal få like stor del som de andre? han blir jo tross alt sett på som en sønn i like stor grad som resten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...