Gå til innhold

Hvordan sjekkes man om man er moden??


Diamanten

Anbefalte innlegg

Hvordan blir man sjekket om man er moden? er det vondt eller ubehaglig og når skjer dette i tillfelle? har termin 26juni. Takker for svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor/ lege stikker hånden/ noen fingre opp i skjeden og kjenner etter om livmormunnen er myk. Er den myk er man moden, er den hard som en nesetipp er man ikke moden.

Hvis du har termin 26. juni, vil jeg i utgangspunktet tro at du ikke er moden ennå.

Jeg har termin på mandag, og jordmor skal da kjenne etter om jeg er moden, noe jeg håper, selvfølgelig. ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin helt i slutten av juni. Har hatt litt smerter i ryggen og nederst i magen. Var inne og fikk sjekket om det var noe på gang i går. Jordmor sjekket da inne i skjeden med to fingre, og sa at livmortappen var kort, men ennå lukket. Ellers sa hun at den var myk. Dette tyder på at jeg er moden, men ikke fødeklar ennå forstod jeg det som, ettersom den ennå var lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man nødt til å finne ut om man er moden hos jm eller lege?

Og hvorfor trenger man å vite det? Kommer ikke barnet når det kommer og ved eventuelt ovetid blir man satt igang?

HAr verken lyst at jm eller legen min skal kjenne etter :S Føles ikke "komfortabelt" med at noen av de to skal gjøre det... men helt greit om noen på sykehuset skulle ha gjort det da.. om noen forstår meg?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

helt enig med deg at jeg er heller ikke på bølge lengde med lege eller jordmor. Men er dette fast at man gjørm når man har passert termin ?

Jeg har termin i morgen og skal til jordmor da. Ellers så venter jeg veldig nå, denne varmen er nesten den værste for oss høygravide nå syntes jeg men men .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er jeg som skrev innlegg 17:17

 

Jeg har ikke kommet lengre enn 36+4 og har bare en kontroll til hos legen. Det var fordi de fant spor av protein i urinen sist jeg var der. Sa da skal jeg inn for å se hvordan det ligger an om 2 uker. Om alt da er bra forsto jeg som at jeg ikke skal inn der noe mer med mindre jeg går over termin og noe er galt. Og jordmor begriper jeg meg ikke på :S

Avtalt at jeg skal ringe denne uken for ny time.. men har litt lyst å la være... Kanskje ikke så smart? Eller kan jeg velge å slutte hos henne uten noe nærmere forklaring? Har ikke fått noen ting ut av å gå til henne... Og ikke vil jeg at hun skal ned i buksen på meg heller :S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var hos jordmor i dag og har 22 dager igjen til termin, vi hadde blitt enige om at hun skulle undersøke i dag om jeg var moden!

Hun ville vente til jeg var i uke 37 for etter det er det greit å føde sier hun!

Vi har uansett kjempegod kjemi, så det var ikke noe problem for meg at hun kjente etter. Og det var virkelig lærerikt for hun viste meg tegninger etterpå om hvordan det var!

Min mormunn var moden og 2 cm lang nå (før var den 5 cm og hard som en nesetipp sa hun) og 3 cm åpen helt ytterst. Så fortalte hun hva som da skjer når riene setter igang. Da skal mormunnen bli like tynn som papir og åpningen blir til slutt 10 cm, noe den må være siden hodet til babyen er 9 cm fra øre til øre....

Deretter spurte jeg om hva om navlestrengen ligger rundt halsen ( da jeg har tenkt litt på hva om det skjer) og hun beroliget meg med at det ikke nødvendigvis er farlig, for den er myk og det er halsen også, dermed blir det ikke slik vi tror at babyen blir kvalt!

Ville bare dele min info fra jordmor som jeg er meget fornøyd med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...