Elise_80 Skrevet 30. mai 2008 #1 Skrevet 30. mai 2008 Gutten min på 3,5 mnd har begynt å sutte på tommelen sin. Begge tomlene, faktisk. Han har holdt på sånn delvis i en mnd, men nå har han funnet "grepet", dvs. tommelen i munnen og pekefingeren på overleppa. Han tar smokk også, men spytter den ofte ut og tar tommelen istedet. Skal jeg bare la han holde på, eller skal jeg få han til å slutte? Og hvordan skal jeg få til det når han er så liten? Det er jo egentlig kjempesøtt å se på, men det er nok ikke like søtt når han er 10 år og fortsatt sutter på tommelen... Har dere noen erfaringer eller meninger?
anne* Skrevet 30. mai 2008 #2 Skrevet 30. mai 2008 Samme her. Mini nærmer seg 3 mnd, og har til tider begge hendene i munnen... Men begynner også å finne tommelgrepet... Noen ganger kan jeg høre suttinga fra vogna selv om trikken durer forbi... hehehe Er vel vanskelig å få dem til å slutte?!? Jenta vår lå og sutta på tommelen på alle ultralydene vi var på... så hun har jo holdt på en stund hehehe
Tuppen og mini Skrevet 30. mai 2008 #3 Skrevet 30. mai 2008 samme med vår lille kar. Han brukte smokk de første 2 mnd, men begynte å ta tommelen når han mistet smokken. Etterhvert likte han tommelen bedre, så smokken var ikke interessant lenger i det hele tatt. I begynnelsen var jeg rask til å putte inn smokken, for jeg er sikker på det er lettere å slutte med den enn med tommelen, men det er helt umulig å få han til å skifte over igjen, så jeg har bare latt han fortsette. Er jo veldig lettvindt da.....
Axus' girlfriend Skrevet 30. mai 2008 #4 Skrevet 30. mai 2008 Oda har ikke fått grepet enda, men jeg "frykter" at det kommer. Hun har hele tiden sutta på bortimot hele hånda fram til nå, og de gangene hun har fått tommelen i munnen så suges det som bare det - kan høre det på laaaang vei, hehe. Jeg er vel ikke så begeistret for det jeg heller. Men på den andre siden, hun tar ikke smokken og bruker meg til smokk ofte. Det hadde jo vært greit om hun hadde eks funnet søvnen selv med tommelen. Ser man på avvenningen, så er det jo klart lettere med smokk framfor tommel.Kan jo ikke ta fra henne tommelen...Men skjer det, så skjer det. Jeg kommer ikke til å sette inn noen tiltak for å stoppe suttingen siden hun ikke tar smokken.
Krokka og prinsessa Skrevet 30. mai 2008 #5 Skrevet 30. mai 2008 Hehe, her sutter snuppa på tommelen ja! Hun har faktisk grep der hun legger alle fingrene opp langs nesen, og koser seg skikkelig! Jeg ser ikke på dette som noe problem. Avlaster med smokk så godt jeg kan pga at hun blir sår på tommelen, men dersom hun spytter ut smukk og tar tommelen så lar jeg henne gjøre det. Avvenningen tar jeg ved å bruke "go´neglen" når den tid kommer! (Sånn stygt-smakende greie du kan smøre på negler for å slutte å bite på dem...)
BlåklokkaVest Skrevet 30. mai 2008 #6 Skrevet 30. mai 2008 Tenkte jeg bare skulle nevne at der er en del barn som faktisk venner seg til smaken av "go'neglen"........ Så for noen kan det blir ganske problematisk å venne seg av med tommelen. Jeg kjenner faktisk to stykker som fremdeles, i 30-årsalderen, suger på tommelen..... Tennene ser ut deretter.....
BlåklokkaVest Skrevet 30. mai 2008 #7 Skrevet 30. mai 2008 ....uff....det innlegget mitt så veldig negativt ut når jeg leste det nå etterpå! Det var ikke meningen. Husk at det jeg skrev er en ytterkant, altså i verste fall! Jeg kjenner også mange som har suttet på tommelen, og som det har gått helt fint med :-)
Elise_80 Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. mai 2008 Vel, håper virkelig at Vegard slutter før han blir 30 Kanskje han begynner å klø på tennene, for da duger vel ikke smokken så bra. Pappa`n truer med å smøre inn tommelen med snus etterhvert, men det er jo mest spøk da!!! Vi får bare ta det som det kommer, det er ikke det verste som kunne skjedd
Poteto Skrevet 30. mai 2008 #9 Skrevet 30. mai 2008 eg selv sugde på tommelen til eg var 11 år, fikk da beskje av tannlegen at eg måtte ha streng.. da sluttet eg med en gang.. men før dne tid hadde mamma å pappa prøvd ALT.. tape, neglelakk,plaster en liten pose. men ingenting funket, fikk det av enten i søvne eller før eg sovnet..
UpsyDaisy Skrevet 30. mai 2008 #10 Skrevet 30. mai 2008 Jeg suttet på tommelen og hadde kosefille. Kjempekos:) Ikke til jeg begynte på skolen da... Jeg har alltid fått skryt av mine pene tenner;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå