Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger bare å syte litt. Er vel nærmere 20 dager til jeg får penger igjen, og jeg er blakk. Det er det samme hver måned, snu på hver krone. Nå er eldste 7 år, og det har gått med ekstra penger til innkjøp til bursdagsfeiring. Jeg går på rehab. penger, for jeg makter for tiden ikke ut i jobben min pga sykdom, og må nesten bare regne med å ha det slik et par år til. Det må da være NOE man kan gjøre for å få inn mere penger... Litt dumt å rane en bank ;) Og siden jeg får rehab. penger kan jeg jo ikke ha annen skattbar inntekt. URK... Lottogevinsten faller heller aldri på oss.. Surt altså..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er like kronisk blakk som deg, selv om jeg går i full jobb. Med stort boliglån, studielån og billån er det ikke mye til overs etterpå...

Skrevet

Etter å ha levd på studentøkonomi i noen år kjenner jeg til den situasjonen der... Mitt beste tips er legathåndboka! Man blir som regel ikke rik av legater heller, og det er stort sett en engangsutbetaling, men å få noen kroner ekstra nå og da skader jo ikke. Gå på www.legathandboka.no, eller spør etter den på biblioteket (var akkurat inne på nettsiden og så at man nå må betale for å søke der, det var gratis før). Her står de fleste legater i Norge, og det finnes virkelig et legat for de fleste. Mange av legatene sliter også med at folk ikke søker på dem, så man kan faktisk få ganske bra utbetalinger (jeg har på det meste fått 7000 kr i en utbetaling fra ett legat, det minste jeg har fått er 500 kr). Jeg tenker at det koster meg 7 kr i porto å sende en søknad, og da har jeg råd til å sende ganske mange søknader som jeg ikke får noe på, når jeg får noen tusenlapper på en søknad.

Lykke til :-)

Skrevet

Har også hatt en periode i livet med konstant dårlig råd, så jeg ville bare yttrykke min sympati - jeg vet det er altoppslukende å ikke ha penger.

De som har mye penger kan godt koste på seg å si "Penger er ikke alt" eller "Man blir ikke lykkeligere med mere penger". Men det er ikke helt sant noe av det. HVis man ikke har penger så det går rundt så blir penger alt. Og hvis man hadde hatt nok til det mest nødvendige så blir man kanskje ikke lykkeligere, men i hvertfall noen bekymringer fattigere.

Men fatt mot. Det er mulig å komme seg ut av det også. Det er jeg et godt eksempel på.

Skrevet

Men du har vel en mann med inntekt? Hvorfor i all verden kan ikke han ta på seg å betale utgiftene til bursdagsfeiring når du er i en sitasjon hvor du må snu på krona?

Skrevet

Kjenner igjen situasjonen! Men er i full jobb, har lån på leilighet osv.. Men ingen barn enda, utenom h*n som ligger i magen da;) Økonomien blir nok annerledes når den lille kommer, enda verre, hehe.. Hver eneste lønning er en stor jubel;) Skaffa meg ekstra-jobb før vi planla å bli gravide slik at nå har jeg ca. 4-5000 ekstra i mnd. Har bestemt meg for å ta meg selv litt i nakken framover, slutte med å kjøbe så mye smådill og mat ute. Heller fokusere litt på babyutstyr osv. Den stakkars samboeren min bruker jo aldri penger, føler meg litt slem.. Så nå er det skjerpings!;) Jeg koser meg nok litt for mye av o gtil, det er en grunn til at pengene forsvinner etter at regningene er betalt osv..

Skrevet

Har jo en mann, men vi har felles økonomi naturligvis, så regningene og kronene snur vi på sammen. er man vant med dårlig råd, så skjønner man hvorfor økonomien må være felles. Kronene må jo bare strekke lengst mulig til regninger og mat, og de to barna vi har. Vi har et passelig lån på litt over 1 mill, jeg har litt over 100 000,- i lånekassen, og vi har to gjeldsfrie biler vi begge er totalt avhengig av her vi bor på landet. Jeg er over 32år, og har i løpet av mitt 9 årige forhold til min samboer ikke vært på ordentlig ferie med ham. Jeg har aldri vært i syden eller vært oppe i et fly. Så det sløses ikke mye på utenom ting nei. Jeg trives best i t-skjorta og joggebuksa, så klær bruker jeg ikke pengene mine på. Men jeg hadde ikke behøvd å bli syk oppi det hele gruff... Og nå har vi en liten i magen. Ikke særlig optimalt, men abort kom ikke på tale for oss.. Ikke har vi noen rike vi kan arve heller tror jeg ;)

Skrevet

Må bare si noen ord her. Jeg føler meg egentlig også ganske blakk. Men er vel i bunn og gunn ikke det.. Jo.. Litt..

Fikk nesten 15 000 utbetalt den 20.mai. Og nå er det igjen kanskje 600.

Har spart 7000!! Dette er fordi vi trenger virkelig ny sofa! Og jeg holder på å kjøre opp, og har veldig lyst til å dra til syden sammen med mamma'n min!=) Så må velge hva jeg skal bruke de pengene på da..

Også var det over 1500 kr på mat.

1000 kr på en regning jeg hadde glemt.

250 kr på nye sko! Trengte de siden jeg har så vondt i føttene.

250 kr på gave til mamma.

1000 på tlf regninga (tilsammen for begge to)

3500 På husleie.

Sim sala bim! Det var den lønna på 1 dag! Moro!

Men egentlig skal jeg ikke klage heller, jeg har en samboer som tjener ganske bra, og vi har kun bil lån, og husleie på 6000+ strøm.

Og de "vanlige" utgiftene.

Såklart hadde jeg kunne spurt sambo om penger hvis jeg trenger, men jeg har aldri gjort det.. Liker det bare ikke. For som regel så er det bare sånn småtteri som jeg har lyst på. Ikke som vi trenger skikkelig mye!

Men det blir nok andre boller når lillejenta kommer=) Da blir nok økonomien litt mer felles.

Her i gården er det jeg som stort sett betaler alle regningene, og maten, mens han tar seg av husleia og bil lånet.

Skrevet

Med min rehab. penger får jeg ca 9000,- utbetalt etter skatt. Før jeg begynte på rehab.pengene satte jeg alltid inn 8000,- på regningskontoen, for såpass var godt å ha der. Mens nå får jeg ikke satt inn så mye, jeg må handle mat for en hel måned også. Så nå er det minus på regningskontoen og i lommeboka. Jeg betaler de fleste regninger, mens sambo tar huslånet. Ellers overfører vi penger mellom kontoene våre ettersom hvem som trenger og skal handle mat. Bra at ungene får klær i gaver, og arver litt i hvertfall.

Skrevet

Ser at du har ca 100 000 i lånekassen.. men med så lav inntekt som du har, skal du kunne søke om rentefritak fra å betale på lånet der.. så kan du no spare deg den utgiften....

Kjedelig å slite.. vi har selv god råd, men har en tendens til å planlegge dårlig.. så ofte vi går noen dager før det kommer nye penger.. og det er slitsomt.. å ha det slik hele tiden, forstår jeg må være et slit...

Lykke til..Håper det løser seg!!!

Skrevet

Ja. Huff. Kjenner til den. Fikk nesten ingenting i fjor, ble sykemeldt, og jobba til et firma som lurte deg trill rundt og ikke fulgte arbeidsmiljøloven. Slutta når jeg fant ut at det var 5-6-7 ting de ikke fulgte, og som de nekta for.

Da hadde jeg ca 4000 utbetalt hver mnd... Sinnsykt. Men klarte meg gjennom det også=)

Det gjelder å ikke gi opp, fortsette til det må skrapes helt! Det går så bra til slutt så=D

Og den dagen du orker å begynne på jobb igjen, så bruker du halve første lønna di på deg selv. Så egoistisk skal du få lov til å være=)

(prøver så godt jeg kan å muntre opp deg her=) Har en bra dag)

Skrevet

Takk for oppmuntring :) Er hormonell her jeg sitter, så begynner å tute også.. Huff, ikke så greit. Skal feire bursdag her i to dager, barneselskap i morgen, og familie (23 stk) på søndag. Så jeg baker og støvsuger og vasker, og er sliten.. Men håper at bursdagsbarnet får en flott helg, det er viktigst! Slipper å kjøpe gave på denne måneden, for hun skal få ny skolesekk, og det er greit å vente med til nærmere skolestart, blir mer å velge i :)

Skrevet

Værsegod=)

Huff, nei det er ikke greit å være gravid, har nettopp hatt et lite utbrudd her på bim jeg også. om en kompis av sambo...

Du er flink da, som driver og styrer sånn=)

Får hilse bursdagsbarnet og si gratulerer så masse med dagen!=D

Skrevet

Hvor lenge må du gå på rehabiliteringspenger da? Blir det bedre etter at barnet er født?

Det er tøft å ha lite penger, håper det ikke går ut over forholdet deres, men at dere står sammen og slipper å krangle om penger hvertfall.

Syns du er flink som ordner bursdagsselskap. du sier du ikke kan ha skattbar inntekt, kanskje det er mulig for mannen din å jobbe litt ekstra en periode til dere kommer ovenpå?

Skrevet

Har en diagnose som gjør at det er veldig usikkert når jeg kan jobbe igjen, og når jeg blir friskere. Det kan fort ta et par år. Samboeren min jobber hundre prosent alt, så er ikke så mye å vinne der heller. Og jeg er mye sliten, og må gjøre det meste hjemme selv slik som kjøring og henting av barna, handling, matlaging osv, så da syns jeg det er godt når han kommer hjem, og godt at han har fri i helgene. Håper det går greit med forholdet, har slitt før og kommet ut av det, så krysser fingrene ;)

Det "sure" er sykdommen min som ødelegger økonomien. Og vi holdt på å pusse opp i tillegg, nå må ting stå halvferdig. Et falleferdig bad og kjøkken fra 75.. Burde i hvertfall gjort noe med badet før den lille kommer, for der har det nok vært litt fukt, og kan være usunt. Men det var de penga..

Skrevet

få deg jobb som svart dagmamma, rengjører ol.

Og høyskolene søker eksamensvalter.. de pengene man får derfra er skattefrie! =)

Skrevet

Hva med å snakke med en rådgiver i en bank? Da kan dere få konkrete tips til hvordan dere kan spare penger. Det kan være kun små tiltak som utgjør en stor forskjell.

Skrevet

Er alltiid blakk nesten med en gang lønna kommer på konto vi også. Men blir vel bedre tider nå som samboer har fått ny jobb med ordnede lønnsforhold og høyere lønn. I utgangspunktet tjener vi jo ikke dårlig, bare disponeringen som er feil!

Skrevet

Det er dritkjipt å være blakk! Levde fra hånd til munn noen år, spesielt da jeg var student. Men det gikk på mystisk vis rundt likevel, jeg sulta aldri.

Nå har mannen min vært arbeidsledig en god stund, og han syns vi har dårlig råd fordi vi ikke har råd til noe ekstra, men faktisk har vi det veldig bra. Siden vi arver så mye til babyen går det aldeles utmerket med oss.

Lykke til videre! Det kommer til å bedre seg, helt sikkert!!

Skrevet

Hei du :)

Jeg føler med deg. Vet akkurat hvordan du har det. Jeg tjener ganske godt men alt jeg tjener går ut like fort som det kommer inn. Men man må jo bare gjøre det beste ut av hva man har. Jeg snur og samboeren min snur og vender på hver en krone vi har og det er ikke lett. Jeg har ikke vært på ferie på 3 år bare sent ungene mine til bestemor og bestefar for de har betalt reisen dit, for at de skal få ferie. Men håper vi kan klare en liten ferie i år.

Det man får av staten/kommunen når man ikke kan jobbe om det skulle være for at man ikke har jobb eller man ikke kan jobbe av ulike grunder er alt for lite. De som styrer landet vårt skulle ha prøvd å leve som den vanlige mann i gaten.

Skrevet

Hvor dum er du da som oppfordrer folk til å jobbe svart?? Vaske eller dagmamma? Herregud, er man for syk til å ha en jobb er man vel for syk til å jobbe også??

Det der er det tåpligste jeg vet om.. Mange folk gjør akkurat det der, misbruker mine skattepenger!

Skrevet

Føler med deg jeg også...... Er fælt å ha så dårlig råd, vi har ikke akkurat noen høytbetalte jobber hverken jeg eller mannen. Og så er det disse lånene da..... Men jeg fikk lønn og feriepenger utbetalt i går. Og det var en fantastisk følelse å gå på Rema 1000 og handle mat uten å tenke på om vi hadde nok penger til å betale for det......

Skrevet

Huff, det der vet jeg og alt om. som så mange andre her også. men, hvis dere har lån i banken, så kunne dere snakke med dem å høre om dere bare fikk betale renter i noen år. det gjorde vi i en periode. det blir jo noen tudenlapper å dra inn der og. og lånekassen skal jo være behjelpelig med å la deg betale mindre eller bare renter de og. håper at det blir en fin bursdag i allefall. =) lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...