Gå til innhold

Er noe galt med gutten...?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten begynte ikke å gå skikkelig før han var 19 mnd. Han blir 2 år i oktober. Han går ikke som "andre" barn..han går liksom så stivt med armer og ben. Armene holdes i samme stive posisjon når han går. Og hvis han faller fremover, har han ikke den refleksen som det å ta seg for...så når han faller fremover, faller han rett ned på ansiktet...som en stolpe og bruker ikke automatisk armene for ta imot bakken....hvis du skjønner...

Han skjelver en god stund i kroppen/armene, bena.... når han er redd, ivrig og når han har sovet.

Det virker liksom som om noe ikke stemmer med ham....

Hilsen bekymret...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei...alt er garantert heilt som det skal med gutten din..men er du i tvil så gå til helsesøster eller legen.da får du et svar..det er så dumt å gå å lure..lykke til..

Skrevet

Høres ut som om det er noe som ikke stemmer helt. Kanskje han har noen muskulære problemer, eller problemer med f.eks. nervesystemet?Har ikke helsesøster sagt noe på noen av kontrollene?

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med fastlegen for en ordentlig undersøkelse, og hvis alt er i orden, så kan du i hvertfall puste lettet ut. Dersom det er noe i veien, så er det jo også best å finne ut av det så tidlig som mulig, slik at tilstanden eventuelt kan behandles?

Skrevet

når han sitter, tar han seg for med armene hvis han faller enten fremover, bakover eller til siden? Som du sier, dette er fallreflekser som normalt skal komme når nervesystemet utvikles. Det at han går stivt med armene er normalt, de minste barna svinger ikke med armene når de går, og ganglaget kan være litt pussig i begynnelsen. De har ofte hendene hevet litt for å holde balansen.

Kan jeg spørre hvordan han går? trår han med hele foten eller går han på tå?

Uansett, det er veldig positivt at gutten din går innenfor normal tid. Det kan godt henne at han utvikler seg helt normalt, men det får fagfolk selvfølgelig utale seg om. Det er forsåvidt vanskelig å spørre om slik på dib, for flesteparten er har ikke kompetanse til å svare på slike spørsmål. Men jeg må si at jeg skjønner at du er bekymret, slik er jo alle mødre. Jeg selv er en mester i å bekymre meg om alt mulig. Ta kontakt med fastlegen din, og krev å få henvisning til barnelege. Da får du jo vite om dette er noe å bekymre seg for. Ønsker deg lykke til med lillegutten din og håper dere får en fin sommer:)

Skrevet

Først vil jeg si at alle barn er ulike:)

Det vil være vanskelig å svare på et slikt spørsmål, og veldig feil å nærmest bekrefte hva som kan være årsak eller ikke årsak til at gutten din er slik du beskriver.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen, forklare bekymringene du har, og ytre sterkt ønske om at han skal henvises videre til evt. spesialist. For din del som mor, en mor med bekymring for sitt barn, skal fastlegen henvise deg videre. Og stå på for at det skjer:)

Men som sagt....det er ingen fasit på hvordan barn utvikler seg:)

Lykke til videre:)

Skrevet

Ville få sjekket han... Autisme poppet opp i hodet mitt med en gng jeg leste det du skrev...................

Skrevet

Du anonym over...det går ikke an å foreslå en så alvorlig diagnose på grunnlag av de symptomene HI kommer med. Jeg har forresten lagt merke til at flere folk her inne er litt vel ivrig på å hive seg på autismediagnosen...jeg håper virkelig at slike svar blir tatt med en STOR klype salt. "Autisme poppet opp i hodet med en gang..." Drøyt å skrive sånt.

Skrevet

Enig med deg, det er feil å si at det kan være det.. Har jobbet med barn med autisme og asberger,og jeg må si at det poppet IKKE opp i hodet mitt her at det feiler denne gutten det.. ikke i det hele tatt.. Hva skulle det være liksom..

Sannsynligvis er gutten bare litt sen motorisk, det er jo vanlig å være stiv i armer og bein de første månedene etter at en har lært å gå, og siden dutten nå er to år så, vises det nok bare bedre siden han er så stor.. men er du bekymret så snakk med helsesøster..

Men måten du HI skriver på så virker det som at det er noen andre sitt barn det er snakk om, eller tar jeg feil nå?

Skrevet

Så nå at han ikke var to år enda, men uansett, du skriver at han ikke begynte å gå skikkelig før han var 19 mnd,og bli to i oktober, er jeg helt på villspor hvis jeg har regnet meg til at han er 19 mnd? da har han jo nettopp begynt å gå jo.... og da må jo gutten få litt tid på seg til å myke seg opp.. :)

Skrevet

Jeg ville nok hørt med en lege eller helsesøster jeg, egentlig ikke på bakgrunn av det du skriver men fordi at når en mor føler at noe er galt så er det ofte det. Du kjenner gutten din og ser ham hver dag så dersom du er redd noe ikke er som det skal burde du sjekke det ut med en gang.

Håper han bare er av den tålmodige typen som tar seg god tid:)

Lykket til!

Skrevet

Alle barn som nettopp har lært å gå bruker kroppen litt "rart", de er så pussige og morsome å se på noenganger atte... Kan aldri tenke meg det er noe galt, men hvorfor ikke ta det opp på helsestasjonen. Det er alltid en fysioterapeut med barn som speialfelt tilknyttet HS og denne kan uttale seg etter å ha sett på barnet ditt bevege seg. Kanskje er gutten din såpass sen motorisk at fysioterapeuten vil følge han opp litt, med øvelser osv... Jenta mi er hos fysioterapeuten på helsestasjonen hver 14.dag pga en funskjonshemning, og det er veldig greit å bli fulgt opp av noen med peiling.

Skrevet

HI her.... Jeg la inn et ganske upersonlig/lite varmt innlegg kanskje om "gutten". Vil ikke skrive for mye detaljer fordi det ikke er min gutt.. Min venninnes.....

Det er flere ting rundt denne gutten som gjør at vi er litt bekymret. Moren har selv nettopp sagt f.eks at av og til "detter" han vekk/blir fjern ett minutts tid...går ike an å få kontakt med ham....Det har jeg selv aldri sett (Jeg ser ham ofte)..men......

Han sitter mye stille/ensidig lek....men kanskje jeg bare er overbekymret over noe som sikkert snart går seg til..?!

Men takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...