Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 Vet ikke hva du vil vite? Fikk time i trondheim pga cystisk fibrose i samboers familie.... Var først på samtale hos en utrolig koselig lege som forklarte dette med arv, arvestoff og hva som måtte til for å føre smitten videre. Ble tatt blodprøver av meg og samboern, så måtte vi vente på ultralyd til uke 13. Da fikk vi vite at prøvene heldigvis var negative, men fikk ul likevell, der de sjekket grundig om barnet hadde noen "uregelmessigheter", som downs syndrom og andre ting:) De skulle egentlig stikke i magen å ta fostervannsprøve, men det var ikke nødvendig siden blodprøvene var negative. Fikk du noen svar? Vet ikke om det var dette du lurte på?
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 Jeg har et risikosvangerskap pga medisiner jeg går på, og får derfor ekstra oppfølging. Hadde min første time på føde.pol nå på mandag. Møtte en hyggelig lege, fikk ul, og masse info. Hun sa at vi har "krav" på henvisning til fosterdiagnostistikk dersom vi ønsker, pga den typen medisin jeg bruker... Jeg og min mann har aldri diskutert dette, for vi har aldri blitt informert om at vi har slik rett. Derfor kom det litt brått på. Ettersom jeg var 12+4 da jeg var på føde.pol, og denne ul må tas innen uke 14 i følge legen, så følte vi ikke at det var tid for tenking... Følte vi måtte si ja, for å ikke angre.. Det var liksom nå eller aldri... Men føler ikke vi vet nok om det.. Eller, vi fikk jo info, men sitter med så mange tanker.. Hva om de finner noe? Hva skjer da? Barnet er like ønsket uansett, det er et prøverørsbarn, og vi skal ha det uansett! Men det er kanskje like greit å forberede seg på det dersom det er noe galt? At ikke sjokket blir stort når barnet er født, men at vi får tid til å akseptere, og glede oss over det.. Istedet for å få overraskelsen når barnet blir født... Fordi om sjansene er høyest for at det er friskt.. Men selve ul, hvordan foregikk det? Tok det lang tid? Hva kan de se/utelukke, og ikke? Får du svar med engang?
N_79 Skrevet 30. mai 2008 #4 Skrevet 30. mai 2008 Hvis de gjør det samme som med meg, så tar de ultralyd, utvendig, men gjerne også innvendig. De sjekket hjertet, lunger, lever, mage, skjellet (ikke riktig skrevet?)...++ alt de kunne sjekke. Målte størrelse på hodet i forhold til resten av kroppen. Så tok de prøve av morkaken for å sjekke om babyen hadde kromosomfeil. Vi fikk vite at vi ville få tett oppfølging uansett om noe var gale eller ikke. De fant ikke kromosomfeil men har allikevel vært på 7 ultralyder iløpet av svangerskapet for å sjekke om babyen er like frisk eller om noe skulle utvikle seg. Jeg er veldig glad jeg fikk så god oppfølging og har følt meg trygg hele veien. Så jeg snbefaler deg å ta imot alt av undersøkelser de kan gi deg Lykke til
ory Skrevet 30. mai 2008 #5 Skrevet 30. mai 2008 Hei, jeg har vært på det pga alder ( 38 år). Først var vi igjennom en genetisk veiledning hvor legen kartla om det forelå noen arvelige sykdommer i begges familie. Fikk så informasjon om dobbeltest og fostervannsprøve og hva trisomi var. Neste step for meg var å gå igjennom en dobbeltest i uke 12. Det er en kombinasjon av Ul og blodprøve. På ultralyd målte de nakkefold, lårbein og så etter neseben. Disse funnene ble evaluert sammen med en blodprøve som min alder og så fikk jeg en risikoprofil på trisomi sannsynlighet. Jeg fikk ikke så bra resultater på dobbeltesten 1 :175 sjanse på trisomi 18 og vi valgte da å gå videre med fostervannsprøve. Prøven ble tatt av en erfaren lege som stakk en lang nål gjennom magen ved samtidig å se på UL for ikke å treffe babyen og trakk ut fostervann inn i en sprøyte. Dette ble analysert og vi fikk svaret etter en uke. Vi fikk da vite at alt var bra og at de sikkert kunne si at det var en jente :-) FVP ble tatt i uke 17, så det var jo noen nervepirrende uker fra vi fikk den "dårlige" dobbeltesten til vi kunne roe oss ned med resultatet fra FVP.
tingeling87 Skrevet 30. mai 2008 #6 Skrevet 30. mai 2008 jeg har også tatt fosterdiagnostikk. legene fant store misdannelser ved ultralyd i uke 15, og mistenkte at det skyldtes kromosomfeil, så jeg fikk tilbud om FVP. jeg er livredd for sprøyter så når jeg så den lange nåla som skulle ned i magen min fikk jeg sjokk MEN, det var ikke vondt i det hele tatt. det var rart, men ikke vondt. i ettertid kjente jeg svake mensmurringer, men ikke noe mer. fikk svar på hurtigtesten etter tre dager, og etter en uke til fikk jeg svar på resten.
Gjest Skrevet 30. mai 2008 #7 Skrevet 30. mai 2008 Tusen takk for mange gode svar!! :-) minimark*høygravid:D* : Hvordan tok dem morkakeprøve? De fant ingenting galt med babyen deres, men dere fikk alikevel så mange ul? Er dem redd for at "feil" kan oppstå seinere, altså at de ikke kan utelukke alt på den ul? Hvilket sykehus var dere på? Vi skal på Riksen.. :-) Vet dere om det er veldig viktig at undersøkelsen skjer innen uke 14? Jeg runder uke 14 til torsdag, og begynner å bli litt stressa kjenner jeg... Henvisning ble sendt på mandag, og har ikke fått noe svar ennå...
N_79 Skrevet 30. mai 2008 #8 Skrevet 30. mai 2008 Lykkeliten De tok morkakeprøven med en lang tynn stang med en liten klype på enden vaginalt. Men har hørt at de også kan ta den som en sprøyte gjennom magen. Det var ikke vondt, men kanskje litt ubehagelig. Grunnen til at jeg fikk så mange ultralyder er fordi de fant en hevelse i nakken på fosteret, og det er noe som kan tilsi kromosomfeil eller andre misdannelser. Men den kunne også komme av en forkjølelse jeg hadde tidlig i svangerskapet eller en annen form for infeksjon. Da vi kom til ultralyd i uke 18 var hevelsen i nakken borte. Jeg hadde første ultralyd i uke 12 og det er rundt uke 12-14 som er best i forhold til å sjekke kromosomer, men om du ringer de og sier hvilke uke du er i så kommer du sikkert raskt til. Jeg var på KK i Bergen og en overlege/prfessor tok seg av oss ved hver ultralyd, så vi hadde en og forholde oss til. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå