Gå til innhold

Fellesgjeld?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på leiligheter til salgs.. Vi må jo ha lån for og kjøpe, får man låne til fellesgjeld også? Og hva er det? Fellesgjelda er jo noenganger høyere enn prisen for leiligheten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lån som borettslaget har det, som kommer i tillegg til lånet hver mnd.

Fellesgjeld på en million, da må dere (uten å regne på det, kun et eksempel) betale 2.300 hver mnd.

Så kommer lånet deres i tillegg som dere betaler til banken.

Mener det er sånn iallefall! :o)

Skrevet

Det ligger i husleien.

Der det er HØY fellesgjeld er det HØY husleie.

Skrevet

Anbefaler vel egentlig ikke å kjøpe leiligheter med så høy fellesgjeld men.. da må man betale husleie i tillegg til å betale på lånet sitt.. man får lån til fellesgjelda, men det er inkludert i lånesummen hvis du skjønner hva jeg mener.. prisen på leiligheten + fellesgjelda må være innenfor grensa for lånesummen..

Skrevet

Ah.. Okay.. Men felleskostnader da? Kommer det i tillegg til alt dette da?

Skrevet

Vi fikk lån til å kjøpe både leiligheta og for fellesgjelda.

Skrevet

Okay:) Men felleskostnader da? :)

Skrevet

dersom det står fex 1,2 mill i fellesgjeld, så er den summen DIN ANDEL av fellesgjelden. Dette er penger du må betale i tillegg til kjøpesummen.

Er kjøpesummen på 1,2 også, så kan du legge isammen, og tenke at denne koster 2,4 mill, har jeg råd til det...

Håper jeg ikke driter på leggen nå..

Skrevet

Anbefaler at dere kjøper noe med minst mulig fellesgjeld. Typisk felleskotnader pr mnd på feks nyere borettslag kan være feks 4500kr i mnd....og så koster kansje leiligheten 1,2mill på toppen....dvs ca 8000kr i mnd, pluss da felleskostnader, 12500....fort DYYYYRT å bo sånn.

Skrevet

Det kommer ann på hvilken bank du bruker, men som oftest tas det med i hele stykket og lånes ikke til utenom!

Ville absolutt ikke vurdert leiligheter der fellesgjelden er for høy! Fellesgjelden betales til som del av husleia..dersom renta plutselig går betraktelig opp kan husleia øke deretter.

Sjekk linkene under, så lærer du litt om hva fellesgjeld er og hva man må være obs på!

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=117555

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/skjonner_ikke_fellesgjeld

Lykke til :)

Skrevet

Sånn vi fikk det forklart i banken også InnMari..

Skrevet

men noen leiligheter er slik at fellesgjelden kan betales ut, altså får lån til alt i banken og betaler ut fellesgjelden for deres leilighet i borettslaget. Dette kommer litt ann på og er forskjellig fra borettslag til borettslag.

Felleskostnader som utvendig strøm, måking, bygningsforsikring og kommunale avgifter er innbaket i husleien som summen gjerne står på i annonsen, Dette kommer da utenom om man innfrir fellesgjelden!

Skrevet

Felleskostnader=husleie

Inkl. i felleskostnadene er renter + evt. avdrag på fellesgjeld + alt annet rart borettslaget betaler for (vaktmester, vask osv).

Vet du ikke hva fellesgjeld er bør du absolutt ikke kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld!

Utover er det ikke noe galt med borettslag, heller ikke de med høy fellesgjeld. Du må bare vite hva du faktsik betaler for!

Skrevet

Vi har lån på 1.6, inkludert i det lånet er fellesgjelden på 23 000 :)

Om du får beskjed om at du kan låne 1.8 for eks så kan ikke fellesgjelden og prisen på leiligheten tilsammen overstige 1.8..

Skrevet

Neida, jeg har ikke planer om og kjøpe noenting. Sitter bare og ser litt. Kommer til og ta noen år før vi får kjøpt noe. Ser ut til at jeg ikke kommer meg i jobb på en stund siden jeg er gravid på nytt. Og vi må ha to inntekter for og tørre og ta opp lån, tviler på vi får det på en inntekt også:)

Skrevet

Å titte er like gøy som å kjøpe ;D

Det gjør jeg hele tiden også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...