Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #1 Skrevet 29. mai 2008 jeg har byttet nå siden det ble så mye tull med passbestilling og flyreise, men nå skremmer noen meg og sier at presten bruker det nye etternavnet mitt i kirken! stemmer dette?? det blir jo helt teit da : ( har dere andre noe greie på dette??
pandabjørn Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 jeg hadde ringt prestekontoret å spurt om ikke presten kan si ditt pikenavn selv om du har skiftet til etternavnet til din mann
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 men veit de at jeg har skiftet navn da? hvis jeg ikke sier noe tenker jeg på..
Mamma for 3<3 Skrevet 1. juni 2008 #5 Skrevet 1. juni 2008 Nei de vet ikke det om du ikke skrev det på søknaden
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2008 #6 Skrevet 1. juni 2008 hvis prøvingsattesten din ikke stemmer overrens med det som står registrert i folkeregisteret, så er jo det ikke helt rett....Prester forholder seg falktisk til loven, de også. ..og hvorfor kan du ikke bare ringe og prate med dem, si hva som plager deg? BLir helt matt av tafatte damer som ikke tør å ta en telefon engang...
MathildeC Skrevet 1. juni 2008 #7 Skrevet 1. juni 2008 Det var dette presten min mente - at hadde jeg skiftet navn allerede, MÅTTE hun bruke det nye navnet i kirken fordi det var juridisk riktig. Så kan muligens stemme at hun må bruke det nye, dersom du allerede har fått papirer på ditt nye navn. I mitt tilfelle hadde prøvingsattesten mitt gamle etternavn, fordi jeg ikke ville skifte navn før etter vielsen.
pandabjørn Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 hvorfor kunne du ikke ha bytta etternavn ETTER at dere hadde vært ute å reist da?? måtte du bytte navnet før reisen eller? du hadde sluppet det problemet om du hadde venta med å skifte navn til etter reisen jeg skifter navn etter at vi har vært ute å reist orket ikke så mye papirmølle før bryllupet!
MathildeC Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 Men det er da ikke noe problem å skifte navn i forbindelse med bryllupet, så lenge reisen er bestilt i ditt gamle navn, og passet fortsatt er det! Jeg har skiftet navn, men alt er bestilt i gammelt navn (vi bestilte jo tross alt for evigheter siden) og bruker passet mitt. Så skifter jeg pass, bankkort etc etc når jeg kommer tilbake fra feriene og har god tid. Det er jo "bare" folkeregisteret som har byttet det, politiet står jo ikke på flyplassen og passer på :-)
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2008 #10 Skrevet 4. juni 2008 Gifta meg for 9 mnd siden og bytta navn.. men er litt treg av meg så både bankkort og annen legitimasjon har mitt "gamle" navn på ennda... Så det er ikke no stress det akkurat..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå