Gå til innhold

Skal vi tro på dette??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50 % sjanse betyr vel ikke at dine barn automatisk får astma vel? Hvordan kom du til den konklusjonen? Forøvrig tror jeg på det ja.

Skrevet

Tja... Kanskje, kanskje ikke. Hvis de har kommet fram til det, så er det vel sånn, men.. Det er jo egentlig veldig vanskelig å si, for det er utrolig mange faktorer som spiller inn på om du får astma eller ikke, ikke bare hvordan du ble født. Så jeg er ikke helt sikker på om jeg tror det..

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Men hva er alternativet? Å tvinge ei dame med for trangt bekken å føde vaginalt? Å ikke gjennomføre noen hastekeisersnitt på noen fordi da er risikoen for astma økt med 60%?

Hva er forresten risikoen for en som er født vaginalt uten tang og vakum å få astma? Må jo vite det i denne saken.

Skrevet

Groosalugg

sorry jeg leste ikke at det sto 50% :( leste litt fort igjennom hehe

Skrevet

I følge artikkelen på fhi.no står det dette:

Studien tok utgangspunkt i over 1,7 millioner fødsler rapportert til Medisinsk fødselsregister ved Nasjonalt folkehelseinstitutt i perioden 1967-1998. Flerlinger og barn med medfødte misdannelser var ekskludert. Barna ble fulgt til de var fylt 18 år eller ut 2002.

Studien sammenlignet hvor store andeler av barna som mottok grunn- og/eller hjelpestønad for astma fra Rikstrygdeverket etter henholdsvis spontan vaginal fødsel, instrumentell vaginal fødsel (tang eller vakuum), og keisersnitt (planlagte keisersnitt og hastekeisersnitt separat fra og med 1988). 4 av 1 000 barn mottok stønad for astma.

Med andre ord er det snakk om promiller.

Skrevet

Oi, glømte klammeformer her, men det er jeg selv som skrev "Med andre ord er det snakk om promiller." hvis det var uklart.

Skrevet

ja, vil heller at ungen min skal få astma enn at han hadde død under fødselen fordi han hadde navlestrengen 2ganger rundt hodet, å ble kvalt mer og mer for vær rie.

Vil tro at denne studien er basert på at unger som blir født med keisersnitt, ikke får dette naturlige presset på lungene på vei ut. noe som forbereder lungene på å puste bedre.

Tror astma har mye med miljø og arv å gjøre også :) så tar det helt med ro, får mini her astma så vil jeg ikke akkurat belemre meg selv fordi han kom ut med keisersnitt. Jeg er bare glad for at han kom ut med livet i behold :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...