Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er flere som blir satt tilbake dager og uker, og likedan satt frem. Jeg ble satt frem, fra termin 3 november til 22 oktober. Men jeg bare vet at det ikke kan stemme, av ulike grunner!

Jeg tror fosteret mitt bare er veldig stort, og at det er normalt, som at andre igjen kan vaere smà.( Derfor blir de satt tilbake) For hvis mensen alltid har kommet til rett tid, og du testa ikke positivt fòr forventet mens, sà er det jo det som er rett, og ikke UL`en ?

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er usikker jeg også. For min egen del kan ultermin godt stemme, jeg fikk ikke helt regelmessig periode etter at jeg sluttet på pillen, og vet ikke når jeg har eggløsning. Min termin ble flyttet tre dager fram, også til 22. oktober, som deg:)

Har lest i forskjellige bøker og noen skriver at menstermin stemmer best, og andre at ultermin stemmer best. Din ble flyttet mye, og hvis du er sikker på når det skjedde, ville jeg stolt på din egen termin.

Skrevet

Statistisk sett føder fler på ul- termin enn mens-termin.

De sier man ikke skal regne seg bakover etter ul- terminen Det tolker jeg som at de aller fleste har så langt igjen til de føder som det er fra ul til ul-terminen.

Selvfølgelig kan det være veldig gal ul-termin også. Vet om en som har små barn tydeligvis for hun ble satt veldig tilbake. Det resulterte i at hun gikk laangt over engen termin før hun ble satt igang og fikk et barn som var veldig overtidig Det kunne gått galt.

Neste gang skjedde det samme men da sto hun så mye på sitt at hun fikk oppfølging.

Skal selv på ul på mandag og er veldig spent på termin.

sist fikk jeg nøyaktig samme dag som mens-terminen og fødte 3,5 uker før.

Skrevet

Min ul termin kan ikke stemme, for da skjedde befruktningen rundt 3 februar. Men vi hadde sex 19 januar. Så lenge kan de vel ikke overleve eller hva?

Skrevet

Ultralydtermin er den riktige og er også den som helsevesenet forholder seg til mht når man skal forventes å føde. Statistisk sett er det også innen uke 38-42 på ultralydterminen folk flest føder.

Et befruktet egg kan ligge i dvale før det begynner å dele seg, derfor kan mange som vet akkurat hvilken dag de hadde sex/eggløsning eller satte inn befruktede egg - også oppleve at ultralydterminen uke 18 ikke helt stemmer med den de hadde fra før.

Uansett - det er ultralydterminen som er den mest korrekte og også derfor den som brukes.

Skrevet

ikke helt.... ifølge min UL termin så har jeg en mensensyklus på 38 dager.... noe som er heeeelt fjernt..... men som sagt så ble jeg gravid i desember igjen og da hadde ikke mensen blitt stabil etter jeg fødte førstemann i februar i fjor... kan jo ha noe med saken å gjøre det...

forgje gang fikk jeg termin 20.03 og guttungen var klar til å komme til verden 19.02.... selv hadde jeg egen termin 15. mars.... men han bar tydlige tegn på at han var prematur for han sov mye mer enn di andre babyene på barseln... hadde jeg gått fem dager til hadde han ikke blitt regna som prematur baby...

så når alt kommer til alt, så får jeg jo bare følge UL terminen... :)

Skrevet

Men for à ta mitt eksempel her:

Jeg testa veldig svakt positivt et par dager fòr forventet mens. Pà mens dagen testa jeg igjen positivt, men med klarere strek. Hvis ul terminen min stemmer, sà ville jeg ha testet klart positvit allerede fòrste gang mener jeg.

Jeg var pà ul i uke 5-6, og da sà de kun fostersekken. I uke 8 var det enda en ul, og da sà de et bittelite embryo. Legen sa da at terminen min den 3 november stemte overens med embryoets str.

En ny ul ble tatt i uke 16+5, og han sa det tilsvarte et foster pà over 18 uker. Men han mente at det var mulig at fosteret bare var stort. Likevel ble det skrevet termin 22 oktober, utifra fosterets str.

Det er utifra min egen ikm dag, og de tidligere ul`ene som gjòr at jeg tviler pà nàr jeg har termin.

Skrevet

Jeg stoler på mensterminen min uansett, fordi jeg er 100 % sikker på hvilken dag jeg ble gravid ;)

Hadde jeg ikke vært sikker på eggløsning osv så hadde jeg sikkert stolt mer på ul-termin.

Skrevet

Det spiller ikke så stor rolle om vi tviler - de aller aller fleste barn blir født til ul termin, og derfor er det den man forholder seg til.

Er nok lurt å innstille seg på den datoen du får på ultralyd og ikke tenke for mye på dette:-D

For uansett kommer stort sett ungen når den er klar - men da oftest er det mellom uke 38 og 42 etter ultralydtermin.

Skrevet

Det er ikke meg i mot om terminen den 22 oktober stemmer :-) Men det er rart at det er sà store avvik.

Skrevet

Hei

Jeg ble også satt noen dager tilbake. Mens termin 21 oktober, ul termin 26 oktober. Jeg mener at dette blir litt feil. Da sa min jordmor til meg at egget kan godt ha blitt befruktet slik at terminen tilsier 21 okt, men mange ganger så ligger egget noen dager i dvale før celledelingen starter. Og da blir jo terminen senere også..

Skrevet

Jeg stoler på Ul-termin..

Forrige gang fødte jeg akkurat på UL-termin

Denne gangen har terminen blitt flytta med 4 dager,det er helt greitt for meg.

Skrevet

hehe.. litt utafor tråden men jeg håper når jeg skal på ul at dem setter meg tilbake i hvertfall 1 uke eller 2 .. mannen er bort reist og kommer ikke hjem før 1 uke etter mens tremin.. så her krysser vi alt vi har for at dem setter oss litt tilbake ;) vi skal ikke på ul før 30 juni så enda lenge i gjen ..

Skrevet

Et barn ligger jo ikke nøyaktig 38 uker i magen. 40, om man inkluderer de to ukene man teller med iblant.

Derfor er menstermin og UL-termin to ulike ting.

Menstermin sier noe om hvor lenge det er siden du ble gravid, mens UL-termin sier noe om hvordan akkurat ditt barn vokser og gror, og når det mest sannsynlig vil ha vokst seg ferdig, uavhengig om barnet trenger 37 eller 39 uker.

Skrevet

Jeg ble flyttet fra 1709 til 0709 på UL. ULterminen kan ikke være riktig, ettersom jeg vet når jeg fikk mensen sist, og hvilke dager det iallefall ikke kan ha skjedd med hensyn til det.... Jeg var på UL da jeg var 19 uker og noen dager. Jeg tror babyen var litt stor, og at det kan ha ført til fremskyndet termin. Var på UL igjen i uke 25, og målene da tilsvarte termin 1009, men den ble jo ikke flyttet da....

Skrevet

Jeg stoler på min ul-termin :) Det er fordi jeg aldri fikk mensen igjen etter SA og vi kun møttes to helger den perioden det kunne ha skjedd pga jobb utenbys. Og det stemmer helt korrekt utfra den første helga :)

Men vet at ul-terminer også kan være feil, som du sier, noen babyer er større mens andre er mindre. Ei jeg kjenner visste nøyaktig når hun ble befruktet! Altså hennes egen termin var helt korrekt, men hun ble likevel flyttet 2 uker tilbake - ergo kunne hun faktisk ha gått èn mnd uten at noen begynte å reagere! Det ble tatt flere ultralyder på hun da, frem og tilbake, diskusjoner osv. Og hun fikk til slutt sin "egen" termin..! Så det lønner seg å stå på, hvis man vet at det er rett :) For det kan jo være skadelig å gå for lenge over....

Skrevet

Underlig85 :du sa akkurat hva jeg mente på en bedre måte!

Har aldri sett at det er noen som har prøvd å forklare det samme som meg så nå har jeg endelig en måte å si det på som jeg syns var bedre enn min:)

Skrevet

Jeg stoler ikke 100% på UL-termin... Men vi får se. Jeg ble flyttet ti dager tilbake i forhold til menstermin, og 5-6 dager i forhold til det jeg tror stemmer - så mao ikke så altfor mange dagene, heldigvis. Det blir bare et problem hvis jeg begynner å gå veldig mye på overtid i forhold til det jeg selv tror stemmer. Jordmor som tok UL sa til meg at hvis det var stort avvik mellom menstermin og UL-termin, ble disse kvinnene fulgt opp ekstra nøye hvis de gikk på overtid.

For, det skal vi huske - de fleste barna kommer når de er klare for det, det stemmer, men ikke alle gjør det!!! Det finnes de barna som ligger i magen mye lenger enn de burde - og det er ikke bra!

Skrevet

Med førstemann så ble jeg satt frem 3dager med UL termin han kom 14 dager før denne og passe stor og fin. 2mann ble jeg satt tilbake 3dager med Ul termin og hun ble født 1 dag før men var stor og rynkete slik de er når de har ligget i maven på overtid. Denne gangen har jeg samme dato på mens- og UL termin så denne gangen tror jeg den er riktig for ut fra målingene til 1mann kontra han jeg har i maven så var målingene større på han enn nå. Og da skulle de egentlig hvert like "gamle" men 1mann kom som sagt 14 dager før ULtermin.

Så jeg tror nok at det kan variere fra person til person hvor stort fosteret er og da også når UL termin blir satt. Så hva en skal stole på er nok vanskelig.

Skrevet

Tror min baby kommer i slutten av september av en eller annen grunn;) Har termin 5.oktober. Mens-termin var 16.sept. Men har gått på p-pilla i mange herrens år og ble gravid rett etter vi slutta med dem så kan være syklusen har vært på tur:P

Skrevet

*oktober-spira*: Jeg har det samme problemet (egentlig er det jo et luksusproblem!:) - jeg ble gravid rett etter p-pilleslutt, og da er det vanskelig å stole på mens-termin - noe jeg heller ikke gjør. Men i forhold til hCG-målinger, symptomer, tidlig UL og testing blir UL-termin litt for sen. Vi får nå se hva som skjer etterhvert!

Skrevet

Vi får bare smøre oss med tålmodighet;) Ja luksusproblem var virkelig navnet, hehe! Det skjer når det skjer;) Stoler mest på UL-termin egentlig. Ellers hadde jeg hatt en ganske for liten spire i magen. Den som venter får se;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...