Gå til innhold

Streiken rammer

Anbefalte innlegg

Skrevet

og nå er jeg irritert på de som er rammet sine vegne.

Karakterene datteren min fikk til jul fikk de beskjed om at ikke teller. Derfor har hun og flere av hennes medelever jobbet hardt nå dette siste halve året.

Det skulle leveres et prosjekt i kunst og håndtverk denne uken,hun har sydd en nydelig kjole selv for hånd...kjøpt stoff og skrevet oppgave.

Denne vil det ikke settes karakter på,den er vurdert til 5 men grunnet streik vil 3 fra jul være det som teller.

I musikk er det det samme....fremføring av sang samt div oppgaver.

Har blitt forespeilet toppkarakter,men 3 fra jul vil nå bli tellende.

Eksamen blir ikke rettet...og vedvarer streiken,blir det ingen karakter å sende til opptakskontoret.

En hel dag skriving til ingen nytte

Dette har mye å si for inntak i vdg.skole og ungdommenes fremtid.

Og jeg kjenner at jeg ikke har snev av sympati for de streikende.

Sånn er det med den saken ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig ugreit, da. Får håbe grådiggrisene i streik snart finner en løsning de kan akseptere. Og med gråddiggrisene mener jeg at de har har hatt en ganske så grei lønnsvekst...

Veldig ille når tredjepart blir rammet sånn et de enten må leve med noe ikke så bra å sende opptakskontoret, eller eventuelt gjøre mye av siste året på VGS omigjen for å få den karakteren de faktisk har jobbet seg frem til.

All min sympati til dere.

Skrevet

De går "bare" i 10 klasse...så i følge mange blir de ikke så hardt rammet som 3 de klasse på vdg.

Men det blir det samme,for de skal begge søke og komme inn på videre studier.

Og her hvor vi bor er det veldig høye inntakskrav på enkelte vdg.skoler og linjer.

Alternativet blir andre eller tredje valget,og hvor motiverende er det når denne streiken kan bli avgjørende for at hun ikke kommer inn på den skolen og linjen hun ønsker.

Ja, jeg er enig...mange av dem fikk mest i lønnsoppgjøret,men det har blitt sånn vane å streike hver vår. Kan de ikke gjøre det i sin 8 uker lange sommerferie ;)

Hahaha...fare for å bli buet ut av både søster,fettere og mange andre som mener de har verdens dårligst betalte jobb,verdens lengste arbeidsdager,korteste ferien i landet og dårligst miljø og høyest stressfaktor.

Det er noe som heter omskolering om man er så lei....tenker jeg ;)

Men....hadde sikkert hatt et annet syn på det om jeg sto i lærersko....nå står jeg i helseomsorg sine sko...men vi får ikke streike for det går utover liv og helse ;)

Men jeg klager ikke på lønna heller jeg da, hadde jeg valgt penger og ikke ideologi hadde jeg vel utdannet meg til Røkke,Gjelsten eller Stordalen i steden :))

Skrevet

Jeg kjenner at jeg er enig med deg. Visstnok streiker ikke lærerne for seg selv, men for førskolelærere og fysioterapeuter og andre i den unio-sammenslutningen. Lærerne har hatt greie oppgjør flere år på rad, har fått kompensasjon i massevis for økt leseplikt og har en million timer "avspasering" i form av lang sommerferie og dem er det ikke synd på fra min synsvinkel heller!

Streik rammer nesten alltid uskyldig tredjepart, det er vel det som gjør det effektivt. Jammen er det guffent når den tredjeparten er barn og ungdommer som kan få hele fremtiden sin forandret på grunn av denne streiken!

Skrevet

Hey

Fordi om streik rammer tredjepart (hvilket sjølvsagt er synd, men det er jo vanskelig å streike slik at det svir for kommunen...), er det vel ingen grunn til å dra fram klassisk lærerhets?

Spørsmålet må vere, vil vi ha utdanna personale i bhg, eller vil vi ha ufaglærte? Førskulelærarar har ikkje god lønn.

Vil vi ha kvalitet i skulen, eller skal vi satse på idealistar og dei som ikkje kjem inn på andre studier? Eit samfunn som måler status i pengar bør ikkje lønne lærarar dårlig.

Ein annan ting som irriterer meg, er at sommarferien alltid skal dragast fram. Det er mange yrkesgrupper som avspaserer, og mange får tom velge sjølv når dei skal ta det ut...

Skrevet

Jeg syns det er kjipt at hun må oppleve dette, eller at alle de 10 klassingene må oppleve dette for det er så vanskeig å komme inn på den videregående skolen man vil inn på.... æsj! Vi får heie litt på streiken så den streiker seg fort... blir det karakterer da?

Skrevet

Førskolelærere har ikke bra lønn og det er viktig for meg at de går opp for at barnehagetilbudet skal være bra. Jeg synes imidlertid ikke lærere har så altfor ille lønn sammenlignet med andre grupper med like lang utdannelse. Jeg personlig mener lærere ville vunnet på å være ansatt på kommunale vilkår med vanlig arbeidstid. Da kan de som er hardtarbeidende og jobber masse si at nå må de gå hjem. Og så kan ikke utenforstående (som meg...) hevde at lærere ikke jobber så mye at sommerferien kan betegnes som avspasering. Jeg har sett at mange lærere jobber masse, men jeg har jammen sett at enkelte lærere jobber lite også. Dessverre tror jeg lærerhetsen som du kaller det, peker på akkurat de lærerne som aldri er på skolen etter klokka to, som bruker samme opplegg år etter år og som til gjengjeld klager over at det er så slitsomt å være lærer...

Skrevet

Jeg har levd så lenge i et skolehjem og en skolehverdag at jeg har sett både at lønna er tullete lav i mange tilfeller, og at sommerferien slett ikke brukes til ferie men til etterarbeid og planlegging og forarbeid.... men det er vel med lærere som med leger... det er de dårlige som skaper overskrifter og irritasjon. Jeg syns det er greit at man lyser litt på at det ikke alltid gjøres en suvveren jobb i skolen, på samme måte som jeg syns det er fint at det lyses litt på legene når de ikke gjør jobben sin... det må det jo være rom for. Hvilke argumenter som brukes for eller imot vel, det kan man jo sikkert diskutere leeeeeeeeeeenge, jeg velger å ikke bli med :-)

Skrevet

Eg er fullt klar over dei råtne eplene.... vi har vel alle hatt ein eller fleire sånne. Men hvis målet er å få fleire gode lærarar, er vel ikkje dårligere løns og arbeidsvilkår veien å gå?

Eg har fint lite tru på 8 -16 arbeidstid for lærarar. Då må ein nemlig gi lærarar mykje mindre tid til for og etterarbeid (les planlegging, retting og møteverkemd), og det vil nødvendigvis gå ut over kvaliteten i undervisninga til dei gode lærerane, mens det vil gjere mindre forskjell for dei dårlige og late.

Skrevet

... men det må man ha jobbet som lærer for å se rekkevidden av tror jeg faktisk.

Skrevet

...har ikke lest alle innlegga her jeg nå da, men jeg er lærer og vil bare forsvare oss og si at jeg så og si alltid er opp med bøkene og pc'en etter ungene har lagt seg....innimellom er det også noen telefoner som blir tatt på kveldstid. Sånn vet jeg også at kollegaene mine har det!

Så ser du en lærer som går tidlig heim, så betyr ikke det nødvendigvis at jobben er over for den dagen!!!! Mye blir gjort heime! Ofte pga svært dårlige "kontor" der det er håpløst å få arbeidsro!!!

...men verst var det de 4 åra jeg jobba på ungdomsskolen og jeg hadde med stilbunke heim for helga. Tenker jeg brukte i snitt 35-45 min pr. stil, og 25 stiler blir noen timer det da!!!! Satt en til to dager både i forbindelse med jul, vinterferie og påske. Tre bunker var det ofte: norsk, nynorsk og engelsk.

Ville bare påpeke at med fleksibel arbeidstid og lite arbeidsro på arbeidsplassen. Vi er 12 lærere på 45 kvm på "kontoret mitt", og to telefoner og en kopimaskin som alltid går på naborommet, og døra må være åpen for å få oksygen. Sånn er de fleste skoler.

Bare så du vet det, neste gang du ser en lærer på vei heim klokka to, at han/hun antakelig skal jobbe heime dsenere på dagen/kvelden/helga.

Når det gjelder om vi har god lønn, så spørs det hvem man sammenlikner seg med.

Sammenlikner vi oss med andre i kommunen, tjener vi godt. Sammenlikner vi oss med andre med like høy utdanning (sørlig i mannsdominerte yrker)som f.eks. ingeniører, så tjener vi dårlig. De fleste i UNIO er kvinner, vi bør også få uttelling for at vi brukte tid, penger og hjernekapasiteten vår på det VI syntes var viktig å ha høy utdanning for! Satt på spissen og sagt litt unyansert for å få fram poenget: Det kvinner verdsetter er vel like viktig som det menn interesserer seg for! I denne sammenheng: helse og skole!

:-) Jeg beundrer spesielt sykepleierne jeg da, for de tror jeg løper bena av seg, og tenk å ha nattevakter, da! Hadde ikke vært noe for meg, det vet jeg som har tre barn! ;-)

Skrevet

:)

Fristen gikk ut idag for innlevering og vurdering av arbeid.

Og når jeg da møter de respektive lærerene på stranden og på shopping midt på dagen

JA da blir jeg provosert og sur.Selv om det er egoistisk og irrasjonelt grunnlag.

Kjenner heller ingen andre som har 7 ukers avspasering....men denne diskusjonen kan jeg ta med familien min som jeg bruker å feriere med,og som nyter sine 8 uker sommerferie...og sydenturer/hytteturer høst og vinterferie.Og gjerne i påsken og jul også.

Men da klager de over at det er så dyrt for da skal alle andre ta ferie ;)

Lærere og sykepleiere streiker nå mot et monopol fordi de ikke får nok lønn for arbeidskraften sin. De streiker for at lærere og sykepleiere som burde kastes ut av skolene skal få like mye betalt. Dette er prisen for likhetstanken i disse fagforbundene. For at streikeretten skal bli reell, så må vi fjerne monopolene.....mener jeg ;)

Men nå har jeg skrevet meg varm over noe jeg ikke får gjort en dritt med...og heller ikke når datteren min og flere andre står med et dårlig skoletilbud til høsten.

Redd for å si og stå for det jeg mener er jeg ikke....selv om det sikkert provoserer enkelte. Og det er helt greit,kjedelig om alle var enige :))

Skrevet

Som fagforeningspamp vil jeg på det sterkeste forsvare streikeretten.

Man kan ha flinke og mindre flinke lærere, sykepleiere, politi, jurister eller hva som helst. Det man snakker om er det sterkeste virkemiddelet arbeidstakerorganisasjoner har når det blir konflikt. Arbeidsgivers virkemiddel er lock-out. Det er kjipt når 3.part blir rammet, spesielt skjønner jeg plutseliten og datteren, men vi kan alle få behov for en sterk fagorganisasjon en dag.

Om lærerne har 5 ukers avspassering, så er det en avtale forhandlet frem i tidligere oppgjør og arbeidsgiver har godkjent denne avtalen.

Jeg kan selv bli rammet om de tar ut barnehagen vår i streik, men det får jeg rett og slett akseptere. Håpet må være at de ansatte får lønn som fortjent og de beste menneskene vil søke seg inn i skoleverket/barnehagene og værende der.

Skrevet

Ære være sterke gode fagforeninger som står på for medlemmene sine.

Jeg satt en gang som plasstillitsvalgt og den fagforeningen jeg var medlem i..som er ganske stor var et trist kapittel.

At kvinnedominerte yrker bør få et lønnsløft er jeg enig,der henger vi etter i dette likestillingslandet.

Om de dårlige lærerene kan siles ut,og de som virkelig brenner for jobben søker.Så er man kommet lenger.

Men den lokale potten er stor i år 1,6 %,og kompetanse skal lønne seg.Det jeg synes er dumt er at Unio underslår fakta om at lærere og andre høyskoleutdannete fikk nesten 10.000 før oppgjøret startet....

Nå har ihvertfall partene blitt enige om at skoler som skal avvikle eksamen fredag vil få innvilget dispensasjonssøknader og dermed skjermes fra streiken.De vil ikke ramme tredjepart mer enn de allerede har gjort.

Det er da bra,selvom det ikke hjelper de som allerede er rammet denne uken.

Skrevet

Må bare korrigere litt her, det stemmer ikke helt at vi fik 10 000 i forkant, det er en aldri så liten tallmanipulering fra KS sin side.

De pengene fikk vi i fjor og de skulle ha vært utbetalt i løpet av året; vi får altså en etterbetaling som vi egentlig burde ha morarente på spør du meg... Grunnen til at vi ikke fikk dem før er rett og slett en tabbe fra KS; en flau regnefeil som de nå bruker mot oss. Hipp hurra for lojale arbeidgivere!!!!

Skrevet

Klarer bare ikke å la være å kommentere, selv om det ikke gjelder streik: "Norsk, nynorsk og engelsk" - nynorsk er også norsk. Tenker du mener hovedmål og sidemål, her sikkert bokmål og nynorsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...