Gå til innhold

finnes det virkelig begavede barn? jeg tviler...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det finnes mange flinke unger her! Og ikke minst flinke foreldre vil jeg si. Lest noe læringsteorier og mitt syn er at man kan ikke lære helt av seg selv, man lærer enten fra noen eller noe!

For å si det ekstremt:

Om du lever i et tomt rom med bare en farge overalt vil jeg ikke tro et menneske vil lære noe. Men gi det naturen, hvite ark, tegnestifter, og la det få prøve seg og utforske, og mennesket vil lære noe.

Det beste vil være at mennesket lærer fra et annet menneske som kan. Som både er flinke å lære bort og som har masse kunnskaper!

Så det jeg vil frem til er at jeg tviler på at det finnes så mange begavede barn i verden. Men mange flinke foreldre som både har kunnskap og er flinke med barna sine ved å vie dem oppmerksomhet og se hvor de har interesse og på hvilket område de er flinke. for så og utvikle og innspirere barna.

Jeg vil kalle det begavede foreldre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var jo et hyggelig innlegg, men det slår litt sprekker..

Det er da ett og annet barn som stikker seg ut og er ekstra lettlært. Mange tilfeller hvor søsken er vidt forskjellige der. De er jo oppdratt av samme foreldre under samme vilkår.

Skrevet

Mener du at vi alle er født som tabula rasa - blanke ark - med de samme evner på alle områder, og at det bare er miljøet rundt oss som gjør oss forskjellige?

Skrevet

For noe tull.

Klart det er forskjell på barns evner og potensiale!

Noen har evner til å bli boklige genier, andre er disponert for å være ekstra empatiske, noen har gode evner på alle områder mens atter andre kun har på noen få.

Det er klart at man som foreldre kan gjøre mye for å utvikle barns potensiale, og at hva man som forelder gjør har utrolig mye å si for hva det skal bli av barna.

Men ikke søren om Mozart, Michelangelo og andre bare hadde begavede foreldre.

Og ikke sønnen til noen venner av meg heller, som leste da han var 3,5 og skremmer vannet av de fleste.

Jeg er forsåvidt enig i at det ikke finnes så veldig mange. Men for dem det gjelder er det ikke så bra at deres egenart blir fornektet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er helt riktig at om man lever i et tomt rom så vil ikke barnet lære noe. Intelligens er medfødt, men det kreves erfaring for å kunne utvikle den. Akkurat som språk, mennesker er født med evnen til å lære språk, men det er helt avhengig av å høre et språk for å kunne lære å snakke. Men å si at medfødte evner ikke spiller en rolle, blir jo helt feil.

Noen barn er født med evner som gjør at det er lettere for dem å lære språk. Barns kognitvie potensiale er annerledes fra fødselen av, men så er det avhengig av et miljø som er med på å utvikle det potensialet. Oppmerksomme og kunnskapsrike foreldre er jo en fordel for alle barn, uten tvil. Men, det er nok ikke kun det som avgjør intelligensen til en unge.

Noen unger er mer interessert i å lære enn andre, noen lærer raskere enn andre, noen klarer å se løsningen raskere enn andre, og det vil også foreldre som har flere barn merke. Det sies at det er barn som lærer foreldre hvordan å oppdra dem, og det er jo ganske riktig. Et begavet barn vil kanskje kreve mer intellektuell stimulering fra foreldrene, og derfor vil også foreldre bruke tid på intellektuelle oppgaver. Et annet barn er kanskje interessert i sport, og vil ha lyst til at foreldre skal være mer aktive sammen med han. Gode foreldre vil da være interessert i å gjøre det barnet har lyst til, og vil ikke tvine ungen som er interessert i sport til å "kose seg" med pusleoppgaver på en lørdag.

Det ble litt klønete forklart, men håper at poenget mitt kom frem:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...