Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en datter som ble 9 mnd på mandag. fra og med hun var 4 mnd begynte jeg forsiktig med grøt for at hun skulle venne seg til å spise fast føde. Frem til for ca 5 uker siden fikk jeg kun i henne ett par skjeer med grøt. jeg spurte helsesøsteren om råd og fikk beskjed om at jeg var nødt til å få inn to faste måltiderom dagen som inneholdt grøt,brød eller middag. Jeg klarte tilslutt å få henne til å spise litt brød(noen biter) det ene måltidet og mellom 30-40 gram grøt (ca halvporsjon) til det neste. hun har fått melk ved siden av til alle måltidene. men da jeg kom på kontroll på mandag så fikk jeg streng beskjed om at nå var det slutt på all den melken og at hun måtte spise fast føde til alle måltider hele dagen, og at det var en maks grense på 6 dl melk om dagen. hvis ikke så kom hun til å få et lavt jerninnhold i kroppen. men hva gjør jeg da når hun nekter å spise noe annet, hvis jeg skal få i henne noe brød eller grøt så må jeg tviholde hode hennes å stappe det inn, å det er jo ikke akkurat en positiv matsituasjon og det nekter jeg å gjøre. jeg har nå prøvd siden mandag, og denne uken har hun omtrent bare levd på 6 dl melk om dagen. Hva gjør jeg????! hun liker nærmest ingenting, det er kun smør på brød. Noen ganger så kan hun spise litt, men det er ikke ofte. HJELP

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må prøve å få henne til å skjønne at mat kan være godt. Sikkert ikke pedagogisk riktig, men jeg ville prøvd med ting som smaker godt. Fruktmos f.eks. Det kan jo også brukes som syltetøy på brødet, hvis hun liker det.

Banan?

gulerot? Det gir en søt smak.

Har du prøvt ulike middager, gjerne hjemmelaget?

Du kan sikkert prøve litt yoghurt også.

Er du helt desperat, så prøv med nugatti på skiva. Det er jo ikke dødelig heller, selv om man skulle tro det av og til. :o) hehe..

Gjerne la henne prøve å spise littegrann selv (lettest med brød), eller ihvertfall grise til litt. Det er jo gøy. Prøv å lage litt positivt rundt måltidene. Gutten vår måtte ha noe i hendene for å gape, helt til han kunne spise selv. Vi brukte noen små bøker, et lokk eller en leke.

Skrevet

Mora mi la brødbiter i yoghurt og gav oss da vi var små. Høres ikke no særlig ut kanskje, men det gikk iallefall ned..

Skrevet

Jeg sliter / har slitt med dattera mi på 8 mnd også. Men hun er ganske glad i middag da.. Har til tider vært to halve middalsglass for dagen og ingen grøt. Det som hjelper her til å komme igang er at hun har noe å leke med eller putte i munnen som hun andre sa. Da blir hun litt distrahert og gaper lettere. Ellers kniper hun munnen sammen og det er ikke snakk om å få inn noe. Grøt med fruktmos oppå (ikke innblandet ) funker også greit og eneste grøt hun tar nå er nestle fullkorn naturell(8 mnd). Har prøvd mange grøter..Lykke til!

Skrevet

vi hadde for noen måneder siden litt av de samme problemene for noen måneder siden med vår 10 mnd gamle sønn, så jeg føler virkelig med dere. det er rett og slett nervepirrende når barnet ikke spiser. vi ble i alle fall tvunget til å tenke godt igjennom hvordan vi forholdt oss til matingen.

jeg kan ikke forklare hele vår prosess i detalj, det vil ta altfor mye plass, men vi har i alle fall kommet til noen konklusjoner;

1) det nytter aldri å tvinge, det gjør det bare verre

2) ikke lur eller lek maten inn, etterhvert vil det ikke virke lengre uansett

3) ikke vis frustrasjon eller sinne over at barnet ikke spiser, vis heller ikke takknemmelighet eller si "å så flink å spise" når det spiser - ha heller en nochalant hodning til det, litt "take it or leave it" holdning - å spise skal barnet gjøre for egen del, ikke for deg eller andre sin del (barnet senser fort dine følelser og kan lett begynne å manipulere)

4) hvis du vet at det du gir er noe barnet liker, men barnet likevel avviser det - ikke tilby noe annet - da lærer du det bare at ved å nekte blir du tilbydd noe annet

5) et par ordtak det absolutt er sannhet i; ingen sulter ved matbordet. du bestemmer hva, barnet bestemmer mengden.

6) spis gjerne sammen rundt bordet - barnet ser på dere som forbilder når det skal spise

7) la gjerne barnet spise litt selv også, selv om det blir masse gris (vi bruker først å gi, deretter får han leke og småspise med maten selv)

8) fast føde først - deretter pupp

9) gi vann til måltidene og mellom måltidene dersom hun er tørst, men dropp mellom måltid

dette er sikkert ting du allerede vet og har prøvd, men jeg skrev dem nå i alle fall.

vår gutt spiser kjempegodt nå. i løpet av en dag spiser han 6-8 brødskiver, litt frukt og opptil et halvt middagsglass. han er ikke noen storspiser av middag - det har han aldri vært. dessuten er han søkklei grøt (som han spiste mye av før), men han erstatter det med brødskiver.

håper virkelig det ordner seg for dere. lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...