Gå til innhold

Hjelp!!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lager jeg hvitsaus til fiskeboller ? Å skal fiskebollene koke i kraft før man lager saus eller skal de koke i sausen? Å hva gjør jeg med krafta? Unnskyld for dumme spørsmål, men er helt grønn når det gjelder matlaging :P hehe å idag MÅ jeg ha fiskeboller! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du...det pleier å stå på fiskebolleboksen hvordan du lager hvit saus.....Uansett så tar du ca 1 ss smør og smelter dette, tar så 2 ss hvetemel og blander ut i smøret....så tar du og sper med kraften fra fiskebolleboksen og gjerne litt melk eller matfløte, tilsammen bør du ha ca 4 dl (altså med kraft og melk/fløte til sammen).

Så lar du det koke opp under omrøring, også putter du fiskebollene oppi og lar de godgjøre seg i sausen i en 10min tid. Så er det ferdig :)

Dette er hvertfall sånn jeg pleier å gjøre det :)

Skrevet

Omtrent sånn det gjøres her også. Jeg smelter en passelig stor kladd smør, slik at det nesten dekker bunnen av kjelen (litt avhengig av hvor stor/liten kjele jeg bruker). Så har jeg oppi rundt to ss mel og rører det sammen med smøret. Så sper jeg med melk til jeg får tilnærmet ønsket konsistens på sausen og har oppi litt kraft for smakens skyld. Så lar jeg sausen koke i ca 5 min før jeg har i fiskebollene og lar det stå i 5-10 min til =) Resten av kraften heller jeg bare ut.

Det er viktig å rører jevnlig i sausen eller så brenner den seg. Det er også et must å la den koke lenge nok, slik at det ikke blir melsmak på sausen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...