Gå til innhold

Smårollinger fremme i bil med airbag....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan dere om dette??

sambo sier at naf har kommet ut med at så lenge barnet sitter fremovervendt så rekker ikke airbagen helt bak til barnet om den skulle bli utløst...???

Skal kjøre 45 mil alene med trollet på 3 i overimorgen, så å ha muligheten til å ha han fremme med meg hadde vært fint...;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det vet jeg lite om egentlig. Men jeg vet at i nyere biler kan du "slå av" airbagen. Det må sannsynligvis gjøres på verksted!? Og da har du kanskje litt dårlig tid til og gjøre det, hvis du allerede skal ut på tur på lørdag :) Men mener jeg har lest at barn under tolv år ikke skal sitte fremme pga airbag - heller ikke på sete. Men mulig det var gammelt nytt!?

Skrevet

Så ny bil har vi ikke;)

Ja, er lissom d jeg også alltid har gått utfra, men d var d sambo mente...at d var gammelt nytt...:P

Skrevet

Er barnet veldig urolig når man kjører bil kan det være lurt å ha barnet ved siden av seg, barnet kan bli roligere av å se mor/far og man kan konsentrere seg mer om å kjøre bil enn å lure på hva som skjer bak i bilen. Pass på at airbagen er koblet ut, det er ikke tillatt å ha barn i bakovervendt sete foran en aktiv airbag. hentet fra snartmamma.com - oppdatert 07-11-2007.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3259 her står det også at airbag alltid skal være koblet fra. Oppdatert 22.01.08.

Men ikke vet jeg.. jeg har tenkt litt på airbagene i sidene bak også jeg. Mange biler har jo det nå, er det dermed lurere og ha barnet i midten bak(leste at det var den absolutt sikreste plassen og ha barnet)? Kan airbagen på siden skade barnet på noe vis, disse setene er jo ganske "polstra" fra sidene også? Nei, det er jammen ikke lett dette med bil og sånn.. Aller helst skulle vi vel gått :P

Skrevet

Jeg kommer ikke inn på den siden....:S

Ja, jeg synes også at d hørtes merkelig ut...

Skrevet

Hmm....men d var bakovervendt....

Trollet sitter faktisk alltid i midten bak...han ser mye mer og kan faktisk se meg i speilet også:)

Ja, vi skulle vel aller helst ha gått;) men jeg tenker mye på d med barn og buss også jeg! Er ikke akkurat mange busser som har bilseler engang om ikke bilstoler...

Skrevet

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVartikkel&cid=1143038826141&pagename=sikkerbil%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert

her kan du lese litt i den brosjyren som ligger nederst på siden.. skummet bare så vidt gjennom den, men fikk med meg at sidekollisjonsputer ikke er farlig for barn som er riktig sikret, men at hverken voksne eller barn burde lene seg på dem :) Det står også at barn under 140 cm ikke bør sitte i fremsetet da airbag er laget for og beskytte voksne..

Skrevet

hei hvor gammelt er barnet ditt?

Er ikke anbefalt å sette dem foran, hverken med eller uten airbag, de sitter ikke så godt sikret om det skulle skje noe.

Om det er et litt større barn, hva med alternativet å få lånt til dere en bil dvd spiller, om han/hun liker å se på film. Det er veldig vanlig nå og mange som har det. Det kan jo gjøre at turen går litt lettere, + også kjøre i sovetid om det er en mulighet. Sett setet bak passasjer setet f.eks så ser du h*n i bakspeilet og kan snakke med han/henne.

har svigerforeldre langt vekk så er godt vant til langturer i bil med barn.

men er det snakk om en liten baby så hjelper jo ikke mine råd så veldig dessverre:)

Skrevet

Framovervendt eller bakovervendt, barnet kan uansett bli slått i hjel av kreftene når airbagen utløses. Hørte om en dame som holdt på å kollidere og bråbremste, airbagene løste seg ut, og da lå hodet til barnet hennes på gulvet mens resten av kroppen satt fastspent i bilstolen. (vet ikke om det bare er en skrekkhistorie).

Når barnet sitter bakovervendt skal man heller ikke feste DVD spiller på nakkeputen, da dette også kan drepe barnet om dere kolliderer. Alternativet er å ha DVD-spilleren festet bak gitteret i baggasjerommet om dere har stasjonsvogn. Det funker greit for jenta vår i alle fall, plager ikke henne at nettingen kommer foran skjermen.

Dette med sideairbager kan jeg lite om, men jeg hadde aldri satt barnet mitt i en bil som har det uten å forsikret meg om at det er trygt, noe jeg tviler på.

Skrevet

Åja, nå leste jeg innlegget over meg, så fint at sidearibager ikke er farlig for de minste. Var helt stresset med dette når vi fikk ny bil sist, da jeg en stund var usikker på om det var sideairbager i baksetet.

Skrevet

Han er 3 år og en engel når vi kjører bil. Har all familie 45 mil unna, så vi er godt vant alle sammen med å kjøre bil, men ikke vant med at d bare er oss to som skal kjøre. Så jeg ville bare kunne ha den muligheten om det skulle bli alt for kjedelig for han!:) dvd spiller har vi aldri hatt bruk for og har ikke noe ønske om å innføre d heller egentlig:)

Men tydeligvis så er vi alle enig om at junior hører hjemme i baksetet så da får han holde seg der!! Vi skal høre på lydcd'er, musikk og spise litt digg. Se på alt d rare vi møter på veien og håpe at han innimellom sovner litt;)

Tusen takk for alle svar:D

Skrevet

Å herlighet...nå skal jeg virkelig love dere at han skal sitte bak i midten der han alltid sitter!! *kvalm*

Skrevet

Det er lov, men frarådes på det sterkeste(faktisk for alle barn helt opp til 12 år). Husk at det ikke ble ulovlig å sitte bakovervendt foran airbag før i mai 2006(selv om dette var potensielt livsfarlig for de barna som satt bakovervendt foran airbag). Loven er ikke særlig streng på dette området.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Skrevet

Grunnen til dette er at den tyngste kroppsdelen til et barn er hodet, dette vil bli slengt framover før resten av kroppen og vil da kollidere med airbagen som kommer motsatt vei. Har vært episoder der barn har knekt nakken og dødd pga dette i utlandet (men har aldri hørt at det har blitt revet av da...). Vil tro at når dette har skjedd har barnet vært dårlig sikra i bilen, men er jo liten grunn til å ta denne sjansen.

Så lenge barnet er under 140 cm er det en sjanse for at dette skal skje, derfor anbefales det å ha barn under 12 år i baksetet om det finnes airbag i bilen. Airbag på sidene vil ikke forårsake dette, er tryggere for barnet å treffe denne i siden på bilden, enn feks å treffe karosseriet ved en sidekollisjon.

Skrevet

ett barn skal ikkje sitte bakovervendt der det er airbag.. det skal helst ikkje sitte der det er airbag i det hele tatt, men dei kan sitte framovervendt.

Skrevet

man anbefaler vel ikke at de sitter fremme med airbag før de er 12 år.

Eller en viss høgde. Har noe med hvor korte de er og hvor airbagen treffer de.

Husker ikke helt hvordan det var, men har lest noe om det.

En 3 åring hadde jeg nok ville hatt i baksete på bilen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...