Gå til innhold

Fastlege,jordmor,helsesøster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå eneligt blitt gravid med vårt først barn, å vi gleder oss veldig begge to.

Det er bare en eneste ting jeg gruer meg fælt til, etterkontroll hos lege for å se om stingene er grodd, å gynekologisk undersøkelse for å ta celleprøve etter fødselen..

Her hvor jeg bor er det bare mandlige fastleger å det går greit på vanlige lege besøk.

Men da jeg var liten ble jeg "tuklet" litt med av eldre menn, ikke så alvorligt så voldtekt, men likevell sitter det igjen litt. Men det går helt greit i det normale å tenker ikke noe over det, å har et helt perfekt sexliv.

Men jeg takler ikke tanken på å vær alene med fastlegen å ta gynekologisk undersøkelse, (har ikke lyst å ha meg noen kjente heller) har vært hos helsesøster på undersøkelse flere ganger før, å det går helt greit så lenge det er en kvinne.

Å om der kommer mannlige leger inn under fødselen så er nok ikke det noe problem, for det er flere folk der uansett.

Så det jeg lurer på om det er mulig å slippe å gå til fastlegen å ta etterkontroll, å ta celleprøve ved gynekologisk undersøkelse etter fødselen enten hos jordmor eller helsesøster?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har i hvertfall krav på å ha med deg en kvinne inn ( kan være en helsesøster, jordmor, helsesekretær eller andre)

Du kan kansje få henvisning til en kvinnelig lege/gynekolog annet sted også hvis det er nogen lunde i nærheten siden du har gode grunner for å slippe.

Gynekologisk etterundersøkelse er ikke alltid nødvendig hvis man feks ikke har sydd, eller har sydd svært lite og ikke har plager. Jeg har født 3 barn og har ikke had noen gynekologisk etterundersøkelse, tar kun celleprøve hvert 3 år jeg og had en sjekk i starten av svangerskapa.

Jeg vil tro at en jordmor skal kunne ta en celleprøve, siden det er en svært enkel prosedyre, ring å hør med jordmor og forklar situasjonen.

Skrevet

Gratulere med baby :)

så leit du ble "tuklet" med, å det er alvorligt..

men si det bare er mannlige fastleger der du bor, så er det sykesøstre som skal være med på gynekologisk undersøkelse, menn har ikke lov å gjøre det alene.. så det skal du ikke være redd for.. så håper dette hjelper deg..

Skrevet

Okey, blei litt mer klok på det nå.

Tusen takk skal dere ha.:)

Skrevet

har ikke menn lov til å gjøre dette alene?!? da har jeg vært til mange leger som "opererer" ulovlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...