Gå til innhold

Ang. folat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på en liten ting her...

Fikk beskjed av legen min om å fortsette med 200 mikrogram (??) folat resten av svangerskapet + tran.

Kjøpte trankapsler + piller med 7 forskjellige B vitaminer, blant annet 200 mikrogram(??) folat. Også lest at man ikke skal ta multivitaminer, da det ikke er bra å få i seg for mye. Men på apoteket sa de at B-bitaminer var vannløselige og derfor skilte kroppen ut det den ikke trengte, så det ikke var farlig...

Saken er den, at de B-vitaminene smaker og lukter GRUSOMT! Gruer meg til å ta de hver dag (har pilleangst... hehe).

Så tenkte jeg noe genialt! I første trimester tok jeg Weifa Complete med folat og omega 3. Dette er en kapsel med alt i, og da 400 mikrogram folat. Men hvis folaten er et B-vitamin som er vannløselig, er jo ikke det noen fare? Disse kapslene hadde jeg ingen problemer med å ta nemlig:)

Så hvis noen hra orket å lese alt OG forstått hva jeg mener (gratulerer) - kan jeg fortsette å ta de Complete-kapslene istedenfor? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du! Vi trenger faktisk folat uansett, og som de fortalte deg apoteket så er de vannløselige. Så altså ingen fare å ta de:)

Skrevet

Å tusen takk for svaret! Var det jeg trodde...

Da skal jeg hive de ekle B-vitaminene som har gjort livet mitt surt 10 minutter hver dag den siste mnd.:) Hehe;)

Skrevet

Hmm.. basert på det de sa på apoteket så skulle det ikke være noe problem å ta Complete kapslene, selv om du da får i deg 200 mg mer folat enn det legen din sa.

Men, her er det jeg ikke skjønner da... Da jeg var i uke 12 viste blodprøven min at jeg hadde for mye folat i meg og legen ba meg om å slutte å ta folat. Hvis blodprøven viste at jeg hadde for mye av det, da har vel ikke kroppen skilt ut det overflødige? Eller...? :/

Skrevet

Hæ? Nei, det skjønner ikke jeg heller...

For slik jeg har skjønt det er folat et B-vitamin, B-vitaminene er vannløselige - og kroppen kvitter seg med det den ikke trenger.. Så da skjønner ikke jeg hvordan man kan få for mye?

Noen som kan svare?:)

Tror jeg tar meg en tur til på apoteket kanskje... men stoler ikke alltid på de der heller jeg... Måtte krangle med de for å få kjøpt 200 mikrogram, da de mente at man ikke trengte noe folat etter 1.trimester, selv om jeg hadde fått beskjed av legen om å fortsette...

Litt frustrerende at ingen er enige!

Skrevet

Det er ikke alltid kroppen er rask nok til å skille ut overflødige vitaminer. Er derfor ekstra viktig å drikke nok vann. Du blir sikkert fulgt opp med ytterligere målinger, og hvis den viser flere ganger at det er for høyt burde du jo slutte. Skal jo ikke være et problem, men det kan skje. Drikk tre liter vann om dagen i alle fall, det er "kvoten" for gravide.

Skrevet

Jeg har alltid lært at B-vitaminer (noe folat er) er vannløselige, og at får du i deg for mye, blir det utskilt gjennom urinen. MEN så leste jeg pakningsvedlegget på et av folattilskuddene jeg har tatt (jeg har vært innom flere merker), og der sto det at man ikke skulle ta mer enn 400 mikrogram/dag i første tri, da dette kunne maskere vitamin B12-mangel (tror jeg? Det var i alle fall noe lignende). Har aldri hørt om dette før, og det sto ikke noe om det i pakningsvedlegget i de andre merkene.

Etter 1tri spurte jeg på apoteket om jeg kunne fortsette å ta Gravid-tilskuddet, som inneholder 400 mikrogram, og farmasøyten sa at ja, det kunne jeg, det var ikke noe problem. Så gudene vet. Jeg har tatt litt Gravid, og litt vanlige multivitaminer + omega 3, alt ettersom hva jeg har liggende.

Hvis B-vitamintablettene smaker ille, kan du bare skifte til et annet merke. Det finnes jo mange å velge mellom. :)

Skrevet

Ja, de er vannløselige, og jo mer vann du drikker, jo større sjanse er det for å skille det overflødige ut. C-vitamin er også vannløselig, og også dette kan du ta for mye av. Grensen på folat er 400 mg, mer en dette er ikke bra for kroppen. Men hvis du tar 400 mg, eller mindre, er det ikke noen stor fare for å ha fått i seg for mye. Kroppen har vansker for å skille ut altfor store mengder, så det gjelder å være moderat. Lykke til, og spør gjerne hvis dere lurer på noe mer:)

Skrevet

Når skal du ta folat?

Det anbefales at alle kvinner som planlegger graviditet tar folat, aller helst fra før svangerskapet, og frem til fullførte 3 måneder av graviditeten.

Lukkingen av ryggmargen skjer tidlig i svangerskapet. Dersom du ikke har tatt folattilskudd før graviditeten, er det derfor viktig at du kommer i gang med tilskudd så snart som mulig når du får vite at du er gravid.

Resten av svangerskapet: Det er de første ukene i svangerskapet at det er ekstra viktig med folat. Men også gjennom resten av svangerskapet og i ammeperioden kan det lønne seg å ta folattilskudd.

Hvor mye folat skal du ta?

Dagsbehovet for folk flest er ca. 0.3 mg.

Du som planlegger graviditet eller som kan regne med å bli gravid, anbefales et daglig folatinntak på 0,4 mg. De færreste kvinner i Norge får i seg så mye folat gjennom kosten. Derfor anbefales det at alle kvinner i denne gruppen folattilskudd daglig i form av en tablett. Denne får du kjøpt uten resept på apoteket. I tillegg lønner det seg å ha et sunt kosthold med mye folatrike matvarer.

Bivirkninger?

Det er ikke kjent at store mengder folat er farlig. Folat har heller ingen kjente bivirkninger.

Du kan imidlertid få uheldige bivirkninger dersom du tar mange multivitamintilskudd i steden for rent folatilskudd for å oppnå anbefalt dagsdose. Da kan du blant annet få for mye A-vitamin, som er uheldig for fosteret.

Men uansett hva det står her så leste jeg for ikke lenge siden at at for mye folat er kreftframkallende (som det meste annet). Jeg hadde nok unngått 0.4 mg. Jeg tar ikke folat i det hele tatt etter 1.trimester i og med at lukkingen av ryggmargen skal være ferdig nå, i tillegg troir jeg at jeg får nok folat gjennom kostholdet.

Skrevet

Gutsbeste

Det er sånn at folat er med på å bygge hjerneceller blant annet, derfor har man nå begynt å anbefale å ta tilskudd under hele graviditeten. Det er tull og tøys at det er for mye med 0.4 mg/400mikrogram, man må langt opp i ti gangen før vi snakker om farer, og foster har en enorm evne til å ta til seg det det trenger.

Folat kan maskere b12 mangel, men da i store doser. Det er nemlig sånn at de to sammen er med å på danne nytt DNA i cellene våre. Det er mange som uttaler seg bastant om vitaminer både ene og andre veien, og jeg er en av dem:)

Å ta f.eks omega-3 pluss b-kompleks (om det ikke smaker grusomt) er lurt fordi man da får i seg BÅDE folat og B12 samt de andre B-vitaminene som er i veldig tett samspill i kroppen. Men omega-3 med folsyre er jo bedre enn ikke noe:)

Gjest Mammamoms
Skrevet

Hvis man ser på kostholdet, i hvilken mat er det man får i seg folat?

meg80: Jeg tar også de Gravid-pillene hvor det står at man ikke skal ta mer enn anbefalt dose, for å eventuelt kunne skjule mangel på B12. Jeg er heller ikke glad i å svelge tabeletter som en eller annen nevte, og egentlig heller ikke disse. Litt større enn hva jeg liker, men det må vel til. Men nå er jeg 13+1, og har vært litt usikker den siste uka om jeg burde ta folat eller ikke. Problemet er at jeg får i meg veldig lite mat, spsesielt næringsrikt for tiden, så jeg trenger å ta noe tilskudd.

Skrevet

Min lege sa jeg skulle slutte å ta folat etter 3 mnd, men mener at jeg fra annet hold har hørt det er greit å fortsette gjennom hele svangerskapet. Tror jeg skal ringe ei venninne som er sykepleier, og i ferd med å utdanne seg til jordmor (dvs får den nyeste informasjonen om hva som er best for de små).

Skrevet

Stemmer det du sier, mosegrisen. Kroppen oppfører seg jo forskjellig da, så vil ikke anbefale en dose på over 400 mikrogram, men sant som det er sagt skal det mye til før det virkelig er farlig.

Skrevet

Ellebettemor: Det legen min sa var at nyere forskning var litt motstridende, men hovedtrenden og det hun antok kom til å bli anbefalt var å fortsette med 200 resten av svangerskapet... Hun var selv gravid, så regner med at hun vet hva hun snakker om:)

Skrevet

Dypgrønne grønnsaker, som for eksempel spinat og brokkoli er naturlige kilder som inneholder mye folat.

I tillegg finnes folat blant annet i kjøtt, lever, egg, grovt brød og andre kornvarer, tørre bønner og sitrusfrukter

Skrevet

På www.folat.org står det at anbefalt tilskudd 6 mnd. før fødsel er 200 mikrogram, da får man ca. 0.4 mg tilsammen når en regner med det som tilføres gjennom kosten. Selv er jeg en skeptiker når det jeg kosttilskudd og tar heller mindre enn større anbefalte dose. Men det tryggeste er nok å forholde seg til de norske næringsstoffanbefalingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...