Gå til innhold

DERE MED KUNNSKAP PÅ BILSTOLER!!! (TRENGER TIPS;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe nytt sete til lillemor på 21 mnd, hun er 10 kg og vi skal ha et som går opp til 25 og som er bakovervendt óg forovervendt.

Hva går man for da?

Blir veldig takknemlig for svar:-)!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt Besafe Izi Combi - har vært veldig fornøyd med det.

Skrevet

Ok, da skal jeg sjekke ut det, takk for svar:-)

Skrevet

*kremt*!! Sier ikke mer en det, Oslomor. Tar du hintet?

Skrevet

Vi har BeSafe Izi Combi til minstemann og Britax TwoWay Elite til eldstemann. Er fornøyde med begge to.

Skrevet

Jeg vet bare om en stol som jeg tror du kan ha begge veier og den tror jeg heter acto graco duo cosmic eller noe slik. Men viss du skal bruke den framovervent så har du ingen plass å legge selen over skulderen. Så selen sklir ned over skulderen og sikrer ikke barnet skikkelig. Jeg hadde den som ikke er begge veier, og byttet den kjapt ut med maxi cosi. Den er jeg veldig fornøyd med!

Den besafe som blir anbefalt må du prøve i bilen først. Den tar kjempestor plass.

Skrevet

Kjører du bil altså? hehehe ;)

Vi har besafe izi combi og er utrolig fornøyd med det! Når det er festet riktig kan jeg ruge på hele bilen om jeg prøver å rikke på det, sitter som støpt og jeg føler meg veldig trygg på at snuppa er sikker i det sete :)

Skrevet

Herregud og mange seter det er å velge mellom da, men skal vel klare å finne et som funker. Man bør altså prøve det i bilen når man kjøper det?

(Kjører ikke bil selv, men vi har bil. Den blir brukt ca 2-3 ganger i måneden, og da når vi skal til f.eks.Vestfold på tur. Denne bilen er vår mulighet til ferie, og jeg må dessuten nevne at vi ikke aldri flyr.)

Skrevet

har be safe izi combi...er kjempe fornøyd rett og slett:)

Skrevet

HTS be safe izi combi, er veldig bra når det er riktig montert. Men som noen over sier, det tar stor plass, særlig bakovervendt som er tryggest. Ta med bilen og prøv, for har du plass, er det absolutt å anbefale.

På www.forbrukerportalen.no er det lagt ut nye testresultater på bilstoler i dag. Bare nye bilstoler i testen. Mange eldre bilstoler (som kom på markedet for 1-4 år siden), som fremdeles selges, er også bra. Testresultater på dem finner du i linkene over de eldre testene helt til høyre.

Har aldri sett testresultat på Britax two way elite, ble anbefalt det en gang, men etter å ha sett det, kan jeg ikke forstå at det er tillatt å selge det. Kanskje ok så lenge man bruker de integrerte 5-punktselene, men når man skal over til å bruke bilens 3-punktsele, er det jo ikke noe å feste skulderselen i!

Skrevet

Besafe Izi combi går bare opp til 18 kg, ikke 25.

Acta Graco Cosmic går opp til 18 kg bakovervendt i baksetet, 25 kg i forsetet (lent mot dashbordet).

Britax MultiTech går vel opp til 25 kg også i baksetet, tror jeg, samme med Britax Two Way Elite.

Når det er sagt, så anbefales det å bruke et bakovervendt sete så lenge som mulig (helst til 4 år), men i hvert fall ikke snu barnet før det er minst 3 år og veier over 15 kg. Da er det best å bytte til beltestol der man bruker bilens egne belter, heller enn internbeltene i en kombistol.

For å kunne bruke en bilstol bakovervendt, framovervendt med internbelter og framovervendt med bilens belter må det gjøres så mange kompromisser at stolen ikke kan være optimal på alt. F.eks. så vil jeg bruke mine to kombistoler (en Acta Graco Cosmic og en Besafe Izi kombi) bakovervendt så lenge som mulig og deretter sette dem i en beltestol med isofix-feste (isofix-feste for at barnea ikke skal bli belastet med den ekstra vekten av bilstolen i tillegg til sin egen ved en evt. kollisjon.

Anbefaler forresten bilstoldebatten på NybaktMamma, der er det masse nyttig informasjon!

Skrevet

Britax multitech!! Det kan brukes bakovervendt og forovervendt.. lang rygg og regulerbar nakkestøtte gjør at det kan brukes leeeeeeeenge. Dattera mi er 5 år og har fortsatt god plass bakovervendt...:)

Skrevet

Ups!

Overså visst at du ville ha opp til 25 kg. HTS be safe izi combi er bare til 18 kg.

Britax har også kommet med et nytt sete som kan monteres begge veier, Britax Multi-tech 9-25 kg. Det var dessverre heller ikke med i testen som ble lagt ut i dag.

Skrevet

HTS izi combi er kjempebra, men går til 18 kilo. Acta graco cosmic comfort går til 25 kilo. begge kan brukes begge veier..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...