Gå til innhold

Nån andre som tar Mamma Vital vitamina? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

æ syns dm virka genial, men da æ bynnte læse på pakken så e d Jern i dm åsså :-/ E d vældi dumt å ta jerntilskudd kanskje? dm har jo alt anna vi gravide trænge :-) å æ tænkte bynne me magnesium mot leggkrampa å b-vitamina mot all hårrøytinga å alt d e jo i de har tablettan :-)

http://www.shopping4net.com/no/Helsekost/For-kvinner/Graviditet-amming/MammaVital.h tm

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinner har ofte jernmangel, og især vegetarianere, hvis du er dét i tillegg. Men en skal aldri ta jern uten å ha sjekket jernlagrene først. Du kan bl.a. få lettblødelig hud, og tannkjøtt hvis du ikke trenger det.

Du får målt jernlagret hos jordmor/lege, og de vil fortelle deg om du trenger det. Lykke til!

Skrevet

Forresten så viser ny forskning at lavere hgb-verdier er gunstig for blodgjennomstrømningen i placenta. Mange leger og jordmødre er ikke oppdatert på dette. Verdier over 13,5 krever ekstra oppfølging etter uke 20. Hvis du tar jern uten å trenge det har du 50% større sjanse for å få et barn med lav fødselsvekt. I tillegg har du tre ganger så høy risiko for å få svangerskapsforgiftning.

Men forhør deg om verdiene for de kan være for lave også. Er verdien under 8,5 burde du ta jern.

For øvrig har 30% av kvinner i fertil alder jernmangel.

Skrevet

Takk for svar :-) har ihvertfall blodprosent på 13 % så rægne me jernlagran e bra :-)

Blir litt forrvirra rett å slætt om ka man kan ta :-/

På omega 3 pakken min står d at visst du bor i Danmark må du IKKE ta de under graviditet, mens dn hær Mamma Vital som e fra Sverige har dm tilsatt jern sammen me alt d andre som vi skal ha :-( kjipt at d va jern i dn :-(

Men da går dm i søpla, æ vil ikke ta jerntilskudd pga alle bivrkninga å vesst d i tillegg kan gjøre at at babyen blir liten å svangerskapsforgiftning e d helt uaktuelt.

Skrevet

Ja, da er du innenfor det rommet en skal. Men det kan jo hende du får jernmangel senere, og at du da trenger å ta jern, så du trenger kanskje ikke kaste de:) Bare vær obs på å få sjekket jernlagret senere i graviditeten slik at du verken har for mye eller for lite:)

Skrevet

Er ikke jernverdier på over 13,5 veldig normalt? Maksimumsraten for jern er jo veldig høy. Og jeg trodde under 12 var bekymringsverdig, ikke 8,5? Hørtes veldig lavt ut!

Skrevet

Slike verdier vil være helt normale ellers i livet, men når en er gravid kan det få et uheldig utslag. Nå er jeg enig i at verdier under 8,5 høres særdeles lavt ut, men nå viser jeg bare til forskningsresultatene, og ikke mine personlige tanker omkring dette. For øvrig hadde jeg verdier på 14,2 når jeg var hos jordmor, og hun ble riktig så bekymret.

Tenk i alle fall ikke på hva som er normalt ellers. Dette med verdiene er situasjonsbetinget. Jeg vil anbefale en litt lavere verdi, men kanskje ikke så lav som de i disse resultatene mener er de laveste målene en burde ha. Uansett anbefales ikke gravide å ta jern lengre, med mindre det er særlige omstendigheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...