Pinjata Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Hva er vanlig å ha i jernlager? Tenker ikke på blodprosenten som måles ved hver kontroll, men det de finner ut når de tar blodprøve første gangen.
Zabbi Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Hva som er vanligt er litt vanskelig å svare på, men man bør vel ha over 7, av hva jeg har skjønnt.Under 6 vil vel lege å sånn ha oppsikt, og runt 4-5 eller lavere vil dem vel at man ska ta jerntilskudd....Har man over 10 er det hvertfall glimrendes. I begynnelsen lå jeg på 13, men babyen har tatt mye fra meg å ligger på runt 6 nå, har litt over 2 uker igjenn, så det har vart godt å ha det lagret i kroppen, for gå på jerntilskudd er noe herk. Man kan bli skikkelig forstoppet, å få fine hemmiser i rumpa om man ikke passer seg å balanserer med melksyretabletter å sånt.
3smånå Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 Hei. Jernlageret er det som kalles for s-ferritin når det tas blodprøver. Den skal ligge en plass mellom 15 og 200.
Pinjata Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2008 Ok. det hørtes ganske greit ut. Jeg har sunket fra 44 i første svangerskap, til ti nå. venter nr fire. Og det merker jeg ganske godt. Er til tider ganske slapp og trøtt. Har tatt jerntilskudd i et par mnd. nå og får bare håpe at det hjelper etter hvert.
Sikkertforgammel Skrevet 30. mai 2008 #5 Skrevet 30. mai 2008 Heisann! Jernlageret (Ferritin) bør være mellom 15-150 ca. Det ble aldri tatt ferritin på meg, før JEG SELV måtte be om det!! Da var jeg skikkelig dårlig, slapp og trøtt, ville bare sove, orket nærmest ingenting... Da det endelig ble målt (i uke 34) hadde jeg bare 4 i ferritin. Så det var ikke så rart at jeg følte jeg ikke levde, bare eksisterte. Måtte såklart begynne på jerntabletter. Er spent på om jeg har "gått opp" på ferritinen nå. Skal ta ny på mandag som kommer. Har du lenge igjen til termin? Du bør forhøre deg ang jerntabl., siden man KAN miste endel blod under fødsel. Har man veldig lavt jernlager da, må man ha ofte blodoverføring etter fødsel. Har ikke noe lyst til det jeg, men må jeg så må jeg. Vil helst unngå det :S
Pinjata Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. mai 2008 Har to mnd. igjenn. Tar to hemofer hver dag. Jeg mista en del blod sist fødsel, så det kan vel skje igjenn....Men hvis du har "overlevd" med bare 4 i jernlager så er jo ikke 10 så ille.......
Sikkertforgammel Skrevet 30. mai 2008 #7 Skrevet 30. mai 2008 Joda, "overlevde", såvidt... Hehe... Jeg tenker mer på HVA OM jeg ikke hadde bedt dem måle ferritinen på meg? Jeg sa lenge til jm og lege at jeg følte meg slapp og sliten, men de sa begge at jaja, men hemoglobinen din er fin, så det er sikkert ikke noe galt da :S Jeg er helsesekretær og kan da litt... Og har to søstre som er sykepleiere. Tilslutt målde de jernlageret, og detvar riktignok veldig lavt, som jeg antok... Håper jeg har klart å bygge opp jernlageret litt nå da...
3smånå Skrevet 31. mai 2008 #8 Skrevet 31. mai 2008 Jeg hadde det akkurat på samme måte som "jente-i-vente ♥ *FØDEKLAR", trøtt slapp og gjorde ikke annet enn å jobbe og sove. Så besvimte jeg på jobb en dag, og da ba jeg legen om å kontrollere jernlageret, som viste seg å være kun på 8. Dette tiltross for at hb lå på 11-12. Etter dette har jeg gått på høydoserte jerntabletter, og jernlageret er nå på vei opp, samtidig har fått mye mer overskudd enn tidligere i svangerskapet. Så om ikke legen sjekker jernlageret deres av og til, så ville jeg bedt han om å gjøre det.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 31. mai 2008 #9 Skrevet 31. mai 2008 Jeg har lav både hb (9.2) og jernlager (5). Knasker jerntabletter til den store gullmedaljen, uten at det har så kjempeeffekt alikevel :-S
nomiha, lykkelig 3-barnsmor:) Skrevet 31. mai 2008 #10 Skrevet 31. mai 2008 Det som er viktig å tenke på er at hb-verdien ikke nødvendigvis sier noe om jernlageret! Hb kan holde seg helt fin selv om lageret er veldig lavt. Derfor er det lurt som noen her har gjort, å få sjekket lageret også, -og ikke bare i forbindelse med svangerskap, mange av oss har lave jernlager normalt og med litt kraftig mens kan man bli veldig slapp. Min jm/akupunktør anbefaler Floradix eller rødbetsaft, det er det mest effektive uten at det går utover magen:)
dirgni Skrevet 1. juni 2008 #12 Skrevet 1. juni 2008 Leger sier mye forskjellig når det gjelder jern. Jeg var hos vikar ved første kontroll og fikk beskjed om at ferritin-nivå på 19 i kominasjon med trøtthet betydde at jeg gjerne kunne ta jerntabletter. Jeg tok 2 Hemofer per dag, og var like trøtt, så i sjette mnd ba jeg neste vikarlege om å sjekke ferritin-nivået på nytt. Det var da 10, og denne legen mente jeg derfor ikke trengte å ta tabletter, til tross for at det hadde gått ned mens jeg faktisk tok tilskudd. Så da spiste jeg opp den pakken jeg hadde, og siden har jeg latt være, for hun påsto man kunne få for mye... og at det var skadelig for barnet. Sukk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå