Gå til innhold

Grunnbeløpet endret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg bittelitt nyheter idag og har forstått det slik at grunnbeløpet er blitt hevet. De har så langt bare snakket om hva dette vil ha å si for minstepensjonister og unge uføretrygdede. Men hvis grunnbeløpet er hevet vil vel det gjelde oss i permisjon også, eller..?

Det jeg mener er at jeg tjener over 6G, men arbeidsgiver dekker ikke det overskytende. Vil jeg da få mer enn det jeg trodde siden grunnbeløpet er endret? Eller gjelder det ikke oss?

Eller kanskje jeg har misforstått hele greia..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det påvirker oss som tjener mer enn 6G. Grunnbeløp blir hevet i mai hvert år, var på ca 66 000 nå, og har steget ca 4000 de siste årene, så det er nok ca 70 000 nå. Vet desverre ikke nøyaktig hva det ble hevet til. Dvs at 6G nå utgjør ca 420 000 som blir dekket av folketrygden.

Skrevet

Så bra! Mange takk!

*bukker og er godt fornøyd*

Skrevet

Toppsaker Innenriks Utenriks Snop Programmer Landstinget God Morgen Norge LørdagsMagasinet Dokument 2 Tabloid Video Mer Om TV 2 Nyhetene Nyhetskanalen Tips oss Politikk Økonomi Krim Helse Forbruker

Innenriks Åters trygdeoppgjør er i havn. Minstepensjonistene får 16.000 krober mer å rutte med. Foto: Scanpix/SCANPIX

Mer til minstepensjonistene Trygdeoppgjøret er i havn. Minstepensjonistene får 16.000 kroner mer i året.

Minstepensjonen til enslige pensjonister skal økes med 16.476 kroner til 136.296 kroner, det vil si en økning på 13,75 prosent. Økningen tilsvarer to ganger folketrygdens grunnbeløp. Opptrappingen skal skje over to år.

Øker grunnbeløpet

Tilleggspensjonen til unge uføre trappes også opp, med en økning på 14.112 kroner.

Unge uføre med garantert tilleggspensjon får økt sin pensjon fra dagens nivå på 159.420 kroner, til 173.532 kroner.

- Dette sikrer en betydelig realinntektsvekst for pensjonister og andre som får sine inntekter regulert gjennom folketrygdens grunnbeløp, sier statsminister Jens Stoltenberg.

- Historisk løft

- Dette er et historisk løft for enslige minstepensjonister og unge uføre. Å heve minstepensjonen for enslige pensjonister til 2 G er et viktig løft for en gruppe der vi vet at mange sliter økonomisk. Det er også et svært godt oppgjør for pensjonister og alle andre som får sine inntekter regulert gjennom folketrygdens grunnbeløp, sier statsminister Jens Stoltenberg og arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen i en pressemelding.

Grunnbeløpet økes

Folketrygdens grunnbeløp (G) økes med 3444 kroner (5,5 prosent) med virkning fra 1. mai 2008. Nytt grunnbeløp vil dermed utgjøre 70.256 kroner. Dette innebærer at alle pensjonister og andre som får sine inntekter regulert gjennom folketrygdens grunnbeløp får en betydelig reallønnsvekst i 2008.

- Jeg er svært godt fornøyd med at partene i trygdedrøftingene er enige i forslaget vi har lagt fram, sier arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.

Legges frem for Stortinget

Drøftingene om regulering av grunnbeløpet har foregått mellom Arbeids- og inkluderingsdepartementet og organisasjonene Norsk Pensjonistforbund, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO), LO, Unio, Yrkesorganisasjonenes sentralforbund (YS), Akademikerne og Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO).

Regjeringen vil nå legge forslaget fram for Stortinget.

Skrevet

Ikke det at je forstod så mye av dette da. Men de som er litt mer inn i sånnt kan gjerne forklare ;)

Skrevet

dvs at 1G = 70 256

6 G = 421 536

Dvs at folketrygden dekker fødselspenger oppad til en årslønn på 421 536 kr, med virkning fra 1 mai 2008

Skrevet

Hva med oss som har tidsbegrenset uførestønad med ung ufør på trygden???????????

Skrevet

det kjenner jeg desverre ikke til, men i artikkelen som ble limt inn ovenfor står følgende

Tilleggspensjonen til unge uføre trappes også opp, med en økning på 14.112 kroner.

Unge uføre med garantert tilleggspensjon får økt sin pensjon fra dagens nivå på 159.420 kroner, til 173.532 kroner.

Skrevet

Da blir det kanskje noen hundrelapper mer neste mnd ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...