Gå til innhold

Hjelp meg!!! (ang gå ned i vekt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid vært veldig usunn, spist mye snop, pizza og drukket brus, og ikke gått no særlig opp i vekt av det. Er ikke overvektig.

Problemet er at jeg vil bli sunn og bli fastere i kroppen, men når jeg kutter ut alt snop og brus og bare spiser sunn mat, så går jeg OPP i vekt???

Hva gjør jeg galt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du spiser ikke nokk kalorier:)

Skrevet

Jeg har også det problemet! Jeg hadde et katastrofalt kosthold inntil et halvt år siden, da jeg plutselig greide å dropp alt av kebab, sjokolade, brus osv. Men nå veier jeg 7 kg mer. Selv om jeg spiser masse grønnsaker, frukt og sunn mat.

Kan noen med peiling fortelle meg nøyaktig hva jeg må spise??

Skrevet

"muskler veier mer enn fett" har jeg hørt mange ganger. har du prøvd å måle resultatene på andre måter enn vekta? finn et målebånd og følg heller med å livvidde etc :)

Skrevet

Først må du legge til deg faste måltider. Da klart relativ sunne måltider.

Du bør bytte utt all dritt mat med frukt og øse på med grønnsaker!!

Kast for guds skyld brusen med vann da evt med smak. Kjøp ALDRI inn noe godis og bytt ut matvarianter med annet alternativ med mindre sukker!!

Mye mat inneholder masse sukker, problemet er at mange ikke vet, så om du bytter evt ut godis med kjeks, så kan du banne på at det er mye sukker i dette også, samt rosiner osv......!!

Faste matrutiner, groft brød, sunn middag, med reint kjøtt, og da HOLD deg langt unna pølser og annet skvæl! Masse grønt, salat og frukt!!

Jo mer slike ting du får inn i løpet av dagen jo mer øker du forbrenningen din!!

Ikke ofte jeg sier dette, men lykke til=)

Skrevet

Ser ikke ut.. Har sånn vekt med fettprosentmåler og den går fra 32% - 33%. Litt tynnere rundt lårene etter at jeg begynte å gå mye, men fettprosenten er lik... Og jeg blir sprø av den bulende magen som aldri var slik før!

Skrevet

Hva legger du i sunn mat? Kanskje du kan legge ut hva du spiser i løpet av en dag (hvis du tør.....kryr jo av rare kommetarer på dette forumet) så kan noen av oss prøve å hjelpe :)

Skrevet

Frokost: Grovbrød 2 skiver med banan ELLER yoghurt med havregryn

Lunsj: Samme som frokost

Middag: Aldri mer enn en porsjon der halvparten er gulrot/brokkolig/blomkål.

Hvis jeg er sulten i mellom, spiser jeg gulrot eller kålrot rå.

Aldri annet enn kaffi på kvelden.

Skrevet

Og til middag er det dessverre en del pølser/hermetikk e.l. Kan det være problemet?

Skrevet

Jeg hadde prøvd å spise "renere" kjøttprodukter til middag dersom det lar seg gjøre (er jo som regel dyrere) gjerne flere fiskemåltider i uka. Yoghurt inneholder en del sukker, men vet ikke om det er utslagsgivende. Banan er også ganske tungt uten at jeg vet helt hvorfor :P har selv blitt anbefalt å spise det etter trening, men ikke så mye ellers. Drikk vann likt med hver kaffekopp!

Så jo ganske bra ut måltidene dine (bortsett fra middagen) så jeg klare desverre ikke peke på noe annet.

Skrevet

Får prøve å endre til andre sunne produkter, og se om det hjelper...

Takk for hjelpen uansett :)

Skrevet

HI her;-)

Vet ikke helt hvorfor noen andre har skrevet ned liste over hva de spiser, men med sunn mat så tenker jeg:

frukt

grovt knekkebrød med leverpostei og ost evt grønnsaker på

kjøtt (biff, kylling, svin...) med ris eller salat

salat

melk

vann

Er det jeg spiser når jeg "slanker" meg (men raser bare opp i vekt) :(

Hva gjør jeg galt? Spiser kanskje litt for lite, kan spise 4 knekkebrød og middag på en dag...og det er alt. Ammer nå så kan ikke spise frukt, da han får magevondt av det.

Skrevet

4 knekkebrød + middag er ikke det jeg ser på som sunt, ihvertfall ikke når du ammer i tillegg. Kroppen din har jo absolutt ingenting å jobbe med, da er det ikke rart du ikke går ned i vekt.

4 knekkebrød type Wasa Husman inneholder omtrent 180 kcal.

Dersom middagen din ser om trent slik ut: 140g potet, 130g svinekottelett uten fettrand, 140g blomkålblanding, tilsvarer det ca. 550 kcal. Dermed spiser du totalt 730 kcal + pålegg iløpet av en dag. _Altfor_ lite for en person som ikke skal ned i vekt, men bare være sunn.

Jeg er ikke ekspert på hva du burde spise, men jeg synes du burde endre spisevanene dine, gjerne få i deg mer mat, melk og grønnsaker. Dersom du fortsetter å spise så lite, kan du faktisk miste melka.

Skrevet

IKKE tenk på det som å slanke deg. Ikke prøv å spise så lite som mulig osv. Før jeg ble gravid med første var jeg litt overvektig, under graviditeten var jeg mye dårlig og etter fødselen var jeg etter en måned plutselig ti kilo under startvekt. Dette tenkte jeg at jeg måtte opprettholde. Det har jeg klart også, nå er dattera mi 2,5 og før jeg ble gravid nå var jeg fortsatt ti kilo lettere enn sist.

Det jeg har gjort er:

Jeg spiser minst hver tredje time, siste måltid ikke senere enn 20-21 om kvelden. Jeg drikker masse vann hele tiden. Kosten min består av mye frukt og grønnsaker. Jeg kunne heller ikke spise noe særlig frukt i begynnelsen av amminga, men la gradvis til litt og litt etterhvert som barnet ble større. Andre folk syns jeg spiser mye, det har nok noe med at jeg spiser så pass ofte, likevel går jeg ikke opp i vekt. Tidligere spiste jeg frokost, litt lunsj og en stor middag, da gikk jeg opp i vekt hele tiden, selv om det totale matopptaket var mye mindre. Det handler om å få opp forbrenningen.

En god huskeregel: Aldri bli sulten, aldri bli tørst og aldri overspis.

Dette klarer du å holde deg til hvis du har faste måltider, spiser sakte og kanskje tar deg et glass vann før du begynner å spise. Ha alltid drikke tilgjengelig, helst vann. (gjerne med sitronskiver, appelsinskiver eller lime i)

Angående middag: Kutt ut sauser med mye smør, lag fisk noen ganger i uken i stedet for kjøtt, spis alltid grønnsaker til middagen. Kokt/dampet mat er sunnere enn stekt, wok er også et godt alternativ. Bruk olje i stedet for smør til steking.

Forslag til meny:

Frokost (ca 0700): Stort glass vann (det beste er litt lunkent med sitron), dette får i gang forbrenningen. Et par skiver grovt brød med valgfritt magert pålegg, gjerne med oppskjært agurk, tomat, purreløk eller paprika til. (havregrynsgrøt uten sukker er et alternativ, godt å blande med youghurt f.eks) Gjerne et glass melk eller juice.

Mellommåltid (ca 0900): En brødskive/knekkebrød eller f.eks oppskjærte gulrøtter og youghurt.

Lunsj (1130): To grove brødskiver eller f.eks en salat (gjerne med kyllingbiter, det metter bra)

Mellommåltid (1400-1430): Et knekkebrød, gjerne med frukt og grønnsaker til.

Middag (16-17): Drikk et glass vann før middag. Valgfri mat, minimum en tredjedel av tallerkenen med grønnsaker (utenom potetene). Det er viktig å ikke overkoke grønnsaker, de skal være litt harde.

Brun ris er mye bedre for fordøyelsen enn hvit ris og inneholder mer vitaminer (bland inn solsikkekjerner i risen etter du har kokt den, smaker godt og er kjempesunt)

Spis mye fisk og lite kjøtt, i hvert fall i form av kjøttdeig. Rent kjøtt trenger en mye mindre av enn man tror, under 100g per person tror jeg er anbefalt. Hvitløk er bra. Ikke overspis!

(Mellommåltid: frukt eller grønnsaker)

Kveldsmat (IKKE etter kl 20): Forbrenningen trenger å roes ned før natta. Spis f.eks et par skiver grovt brød eller lignende. Gjerne med egg.

Lykke til! Og selvfølgelig er det veldig bra for forbrenningen å trene noen ganger i uka, trille tur f.eks. I begynnelsen vil du ikke være det minste sulten til neste måltid og det er bare bra. Prøv å spis likevel. Hvis det blir for mye, kutt litt i mengde, ikke i hyppighet på måltidene.

Skrevet

Åi, det var mye å spise. Jeg kommer til å være stappmett for resten av dagen klokken 14.00. Problemet nå er at mini verken tåler frukt, grønnsaker, melk, yoghurt, sterk mat, mye brød. Så hva sitter jeg igjen med? Jo, alt det usunne :-(

Men gikk du ned i vekt avå spise alt dette? For kunne jo gjerne tenkt meg å gå ned noen kilo. Går masse turer, rundt 2 timer hver dag.

Skrevet

viktigst av alt: spiser du mye og sjelden, eller bare sjelden for den del. vil kroppen din gå på sparebluss fordi den tror at det er krig/nød, og at den dermed ikke kommer til å få nok mat.

så skal man ikke legge på seg må man holde forbrenninga oppe, og det gjør man ved å spise passe store måltider ofte nok. helst hver tredje time. er du egentlig ikke sulten ved et måltid så hiv innpå bare en gulrot eller noe. alle måltidene trenger ikke være hovedmåltid for å si det sånn. bare la kroppen din skjønne at maten kommer ofte nok, slik at den ikke trenger spare. spis minst minst 5 ganger pr dag.

har du spist sjelden over lang tid er det vanlig at du legger på deg den første stunden etter du begynner å spise oftere. det er fordi det tar en stund før kroppen skjønner at den ikke skal spare lengre. men dette vil snu.

i tillegg bør du være forsiktig med raske karbohydrater som sukker, saft, brus og slikt. men det høres det ut som du er.

selv fakesukker lurer kroppen til å sette igang "systemet" pga søtsmaken. kroppen forbereder seg på å ta imot ekte sukker.

Skrevet

hei snuppa! :)

du kommer ikke langt med 3 måltider om dagen og ikke minst med tanke på hva du faktisk spiser da også..

jeg har tidligere skrevet en diettplan på et innlegg som heter "er dette greit..?", søk på innlegg, så finner du det...det er basert på at du ikke ammer, så legg til en liten neve ris ved hver middag og doble denne hver 3.dag for å øke kaloriinntaket litt med tanke på ammingen :)

Men nå må du også huske at du skal ikke "bevisst" slanke deg mens du ammer...men med tanke på hva du spiser nå, så er dette ihvertfall mye bedre enn matholdet ditt nå..

lykke til uansett! send meg en pm om du lurer på noe mer utover svarene jeg har gitt på innlegget jeg nevnte i sted :)

Skrevet

har sett på denne dietten. synes det høres lite ut til at du skal amme.

og den fete fisken hun råder deg til å bytte ut, inneholder viktige stoffer som hjernen til barnet ditt trenger.

fiskefett er viktig fett!!

kroppen trenger fett i de rette former. fettfattig for enhver pris trenger ikke være bra.

bra fett finner du i fisk, avocado og nøtter blant annet. ja det gir kalorier men det er sunne kalorier.

fett du finner i melk kan være et problem med vektreduksjon, så ikke drikk unødig mye av dette kansje. man tenger jo ikke akkurat flere liter for dag. akkurat som man ikke trenger spise en pose hasselnøtter.

men jeg vil råde deg til å spise fornuftig, ofte, og passe mye. da vil det justere seg med tid. slanker du deg for hardt når du ammer kan det gå ut over melka og næring til deg selv.

slanke deg kan du gjøre når du er ferdig å amme. nå er det kansje nok med en omlegging.

Skrevet

Jeg gikk ned et par kilo til, så har vekten holdt seg stabil helt til jeg ble gravid igjen etter ca 2 år. BMI'en min er ca 21, og det er jeg veldig fornøyd med. Tror egentlig jeg har gått ned litt mer i fett, men trente en del så fikk muskler i stedet og de veier som kjent mer.

Mitt poeng er i hvert fall, ikke slank deg. Ikke følg en diett for å gå ned i vekt raskt og så gå over til annet kosthold igjen. Forandre heller gradvis på det kostholdet du har og gjør det sunnere. Da er det lettere å holde en stabil trivselsvekt.

Jeg er enig med hun over, feit fisk er bra! Laks er noe av det sunneste du kan spise. Personlig er jeg veldig i mot å drive å veie maten og slikt, fordi jeg syns det blir unaturlig og jeg klarer ikke å opprettholde en slik diett. Du kjenner selv på kroppen hvor mye mat du trenger etterhvert.

Hvor gammel er babyen din? Jeg slet veldig med spisingen de første tre månedene pga magen til dattera mi, men så gikk det seg til.

Noe av det hun reagerte mest på var fint brød, eller hjemmebakt. Tror det er pga gjæren. Prøv heller å spise knekkebrød eller veldig grovt brød, hvis du liker det så kan du prøve surdeigsbrød, kanskje det er bedre. Av grønnsaker så tror jeg ikke f.eks gulrøtter skal være så gale, mens paprika, tomat og løk er typisk "bli vondt i magen" grønnsaker. Tror kanskje at mais også er ganske mildt for magen.

Skrevet

Meld deg på et Grete Roede-kurs. Det er fagfolk som vet hva de snakker om, de har egne opplegg for de som ammer, og man lærer VANVITTIG mye!!

Koster rundt 1500 og er verdt hver krone!

De fleste har en veldig rar oppfatning av hva som er sunt, og de fleste spiser for lite kalorier. Et voksen kvinne (UTEN fysisk aktivitet) trenger rundt 2000 kcal daglig bare for at kroppen skal holde seg i gang. En som ammer må ha endel mer!

Hvis man spiser for lite tror kroppen at den må spare, forbrenninga går ned og man går IKKE ned i vekt.

MELD DEG PÅ KURS!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...