Sommer & sol:-) Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 ikke fått bhg plass til sønnen vår på snart 2 år... har ringt kommunen flere ganger,det samme svaret..de vet ingen ting,er krise her,70 barn på venteliste.. skulle visst være no politisk møte,men hva de får gjort vet jeg ikke enda.. men så sa naboen at ring bhg direkte,de kan ofte ordne litt selv og... noen som har erfaringer m dette?
ifie Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Det er vel bare om barnehagen er privat det? Uansett skader det jo ikke å stikke innom eller ringe
dolly29 Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Beklager, det hjelper ikke å ringe personlig. Selv henviser jeg til kommunen når foreldre ringer bhg. hvor jeg jobber..
Makkapakka Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Ja! Private og fam.bhg. kan selv velge hvem de vil ha i barnehagen sin. Er du heldig kan du "smiske" deg til en plass når det blir ledig. Vi fikk plass på den måten. Var heldig at en jente skulle slutte når jeg ringte. Da passet det veldig fint for alle parter at vi fikk plassen. Betaler dog for en ekstra mnd. hun ikke går der,men det er helt ok for vår del.
Kamomille Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 det kan hjelpe, både i offentlige og private (selv om det selvfølgelig ikke skal være sånn). Her er det den enkelte barnehage som prioriterer hjem de sønker til de ledige plassene - utfra søkerlista de får fra kommunen. Sånn sett kan du få de til å prioritere deg dersom det er ledige plasser.
Himmel og hav Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Nei, det hjelper ikke til kommunale barnehager eller private barnehager med kommunalt opptak. De går etter trekningslister eller ventelister, og har prioriteringskoder på hvem som må komme først. Barnehagene har så godt som ingen påvirkning på hvem som får plass. Vi kan f. eks ønske oss to jenter født i 2006 men kan like gjerne ende opp med to gutter født i 2007. Det er sånn min avdeling har endt opp med 11 2 år gamle gutter og ei jente på 1 år...tro meg, sånn hadde det ikke blitt hvis vi som jobber der hadde noe som helst å si :-) Dessverre er det eneste å gjøre å vente og håpe på en plass. Private barnehager med eget opptak vet jeg lite om rutinene til.
Makkapakka Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Det du sier er bare tull!!!! Hele opptaket er korupt, i alle fall i Oslo. Vet om flere som får plasser fordi de kjenner de rette folkene (enten i bhg eller kommunen osv).
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Jeg ringte bhg da vi fikk avlag for 2 år siden, la frem saken til styreren.. Dem skulle fylle et par plasser til, men dem var åpne enda pga litt forskjellig.. Men skulle få svar innen en mnd.. tre uker senere fikk vi brev i posten om at vi fikk plass.. Privat bhg men med i kommunalt opptak. Var hu på kontoret til kommunen som sa jeg skulle ringe til bhg selv, for å finne ut av ting..
Himmel og hav Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 Hmmm - snodig, etter å ha jobbet 17 år i kommunale barnehager i Oslo så har jeg aldri opplevd det du sier. I så fall burde jo alle førskolelærere uten problemer få inn sine, men det vet jeg mange som ikke får... Er det mulig at noen kan ha noen prioriteringskoder du ikke vet om? Hadde vært artig å høre mer om erfaringene dine, og om de gjelder mange bydeler og opptaksrunder.
Makkapakka Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 En bekjent fikk plass i en bhg via sin far, som jobber i kommunen. De fikk plass etter at de hadde fått avslagsbrev og opptaket var over. Faren fikset litt og vips hadde de fått en plass som egentlig skulle gått til barn med prioritetskode, altså vanskeligstilte barn, med handikap osv. Selv fikk jeg plass i en privat bhg som også er med i opptaket ved å ringe dit. Da var det visst plutselig en ledig plass. Jeg stoler ikke på opptakssystemet i Oslo i det hele tatt!!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 Private barnehager bestemmer forresten selv uavhengig av om de er med i fellesopptaket eller ikke.... Vi søkte plass i en privat barnehage gjennom samordna opptak i kommunen, og fikk svarbrev fra kommunen om at vi ikke hadde fått barnehageplass i noen kommunale barnehager. Noen dager senere fikk vi svar fra barnehagen vi hadde søkt på om at vi hadde fått plass der. Er det snakk om privat barnehage så ville jeg ABSOLUTT ha ringt inn:) De bestemmer selv;) kommunale vet jeg ingenting om...
Kamomille Skrevet 28. mai 2008 #12 Skrevet 28. mai 2008 Herr i kommunen foregår iallefall opptaket på følgende måte: - Alle private og kommunale barnehager er med i samordnet opptak - Vi søker via barnaheweb, og man kan prioritere opptil 5 forskjellige barnehager - Etter søknadsfristen mottar de enkelte barnehager lite over hvem som har prioritert de på 1. plass, andre plass osv - Pedlederne med styrer i de enkelte barnehagene lager en liste på hvilke barn de prioriterer for plass. Etter eget utsagn prioriterer de etter hva slags gruppe de ønsker på hver avdeling/barnehage (f.eks kjønn og alder), om barna tilhører omegn/skolekretsen, om de har søsken i barnehage osv. Dette er kriterier som ikke gir rett til rioritert plass i følge opptaksreglene, men kun ønsker fra personalet. De som søker på særskilt grunnlag kommer selvsagt først. - Så møtes alle styrerne i kommunen på barnehagekontoret og går igjennom sine prioriteringer sammen. Leder for barnehagekonoret kan sette foten ned for enkelte ting, men som regel får den enkelte barnehage gjennomslag for sine prioriteringer. Så på denne måten er det faktisk den enkelte barnehage som betsemmer hvem som skal få plass. Her er det ingen enhetlig venteliste.
Himmel og hav Skrevet 28. mai 2008 #13 Skrevet 28. mai 2008 Litt tynt grunnlag å erklære hele systemet korrupt på, men dumt at det skjer slike ting. Min erfaring er at det er fint lite som kan påvirke systemet annet enn prioriteringskoder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå