Gå til innhold

attføringspenger/engangsstønaden

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

lure på man får jo engangsstønaden når man er på attføring, dem skal man jo leve på 3 uker før fødsel og 6 uker etterpå.

er det meninga da at man ikke ska sende inn meldekort da eller?

og hvordan vet dem at du ska ikke ha penger i det tidsrommet?

når æ var gravid med mi første fikk æ både engangstønad og sendte meldekort, å hørte ikke nokka om at man ikke fikk utbetaling fra nav de 9 ukene. å det er no 3 år siden snart!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går på attføring selv,og fikk beskjed om at jeg måtte ta en pause på 6 uker fra attføringen for å få engangsstønaden. Dette har jeg avtalt med saksbehandler om når jeg begynner og slutter disse ukene. Tror uansett at du må sende inn meldekort hele tiden, men det er jeg faktisk ikke helt sikker på gitt... tror jeg må maile saksbehandler selv og spørre:o)

Men antakelig så skal du sende meldekortet hele tiden

Skrevet

Hmmm... dette høres rart ut! Da jeg var gravid med nr 1, måtte jeg ta permisjon fra attføringen og dermed mottok jeg ingen støtte den tiden jeg hadde permisjon. Går det an å si at man "ikke skal ta permisjon" når man egentlig skal det...?

For når man søker om engangsstøtten, så blir det vel opplyst at man går på attføring og da trodde jeg ikke man hadde rett på støtte under permisjonen?

Skrevet

Det som kan være litt viktig å tenke på er om man tror utdanningsforløpet i attføringsperioden blir forsinket når man får babyen. Kanskje må man ha et opphold når babyen kommer og en stund framover hvis man ikke klarer å studere med en nyfødt baby. Man har jo bare attføringen så og så lenge, og det kreves jo både innleveringer av eksamenskarakterer og diverse til NAV. Men utrolig kjipt at man ikke har rett på penger i den eventuelle perioden man må ta pause i attføringsforløpet. Kun den der engangsstønaden.. :/

Skrevet

Jeg fikk beholde attføringen videre fremover mot at jeg studerer minst 50 %.Om en vil ha perm fra attføringen tar de deg automatisk av.. så det er litt kjipt ja, ingen perm for oss "offentlig ansatte" nei... Litt sykt egentlig, men nå er det nå en gang sånn. Kommer derfor til å ta full utdanning jeg neste år også, trenger bare halv da, men for å få litt mer penger fra lånekassen søker jeg om fullt studie.

Skrevet

æ fortsetter på skolen, så kommer han 14 daga på overtid..så e jo han bare 4 uker når æ ska på skolen 3 daga i løpet av 14 dagers periode...

syns bare ta det er rart at får 3 år sia leverte man meldekort å fikk betalt både der + engangsstønaden! æ har gitt beskjed te min saksbehandler at æ e fravid...dette gjorde æ i jan...da va æ ca 4 mnd på vei. men har ikke fått noe skrftlig om at æ ska ha perm. de her 9 ukene...bare leve på engangsstønaden! så her på nettet e den eneste plassen æ har hørt det..

min saksbeh. sa at æ må jo levere inn det her oppfølgings skjemaet når det kommer i løpet av våren/sommeren å skrive der at æ venter barn...å at æ ska fortsette studian...æ kan ikke ikke om han nevnte nokka om de her 9 ukene...dette burde man jo evt skriftlig!

Skrevet

Da var det lenge siden jeg var inne her ;o)

6 uker, ikke 9, Men jeg fikk bare muntlig beskjed, og har avtalt at jeg skal ha permisjon fra attføringen nå før fødsel.. må jo ha penger igjen når babyen kommer da. Viss de ikke sier noe, ja.. ville jo tro at det er samme praksis.. men det er kanskje ikke så vanlig å få fortsette attføring etter fødsel, da de fleste kanskje vil ha et års permisjon?

Kan jo maile de å høre om det er noe du må huske på før baby kommer, i forbindelse med attføring og engangsstønad. så har du spurt vertfall. Viss de ikke nevner noe så kan en vel håpe på at alt går som normalt. Men da blir jo praksisen ulik..

Vet desverre ikke så mye mer om dette, det var på et møte med saksbehandler at han nevnte dette, og jeg har fulgt det opp med å maile han permdato(6 uker uten attføring)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...