mamma-til-2-jenter Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 å betale påkoblingsavgift til kommunalt vann og kloakk? Noen som vet?
3nydeligesmå Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Pengene er vell dine,å kan brukast slik du vil.
mamma-til-2-jenter Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2008 Nei, det er regler for hva man kan bruke de til. Noen som VET?
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Det er jo noe med hus og hjem så det tror jeg hadde spurt om der du har bsu. Skal jo bare brukes til bolig og det er jo veldig greit ha vann og kloakk i orden =0)
Ksenia & Anjem Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 du kan jo stenge kontoen og ta pengene ut..det gjorde jeg
madame Mim Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 jeg mener at bsu pengene skal brukes til hus lån.
Mulle :) Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Kan brukes til alt som har med hus å gjøre.. Jeg tok ut mine da vi kjøpte leilighet.. brukte de på oppussing
mamma-til-2-jenter Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2008 Men jeg vil jo ikke betale tilbake skattefordelen jeg har fått. Hvis jeg stenger kontoen og tar ut pengene må jeg jo det. På DNBnor sine sider står det faktisk at de enten må brukes til kjøp av bolig eller til nedbetaling av lån. Men jeg er SIKKER på at jeg har hørt at det kunne brukes til oppussing osv... Hm..Kan reglene være forandret ?? Isåfall vet jeg ikke hvor superinteressert jeg er i å fortsette å sette penger inn på kontoen. 100 000 kr er liksom ingenting på et stort huslån. Og dessuten er det laaaangt igjen før jeg har 100 000 der...
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 Det vi fikk beskjed om var at vi kunne bruke de til boligkjøp, nedbetaling av boliglån, eller oppgradering av boligen... Vi skal derfor bruke de på kjøkkeninnredning... Skulle ikke være noe problem i følge damen i banken..
mamman til to gutter Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Du "får" jo 3000kr av staten hvert år hvis du sparer maks sum, så det lønner seg jo uansett å spare for å betale ned på lån. Jeg mener også ganske sikkert at man har lov å bruke pengene på oppussing, men hvis det er noen sære regler der, så kan man jo i prinsippet bruke dem på å betale ned lån og så ta opp nytt lån for å pusse opp...
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 Da må man betale tilbake skattefordelene du har fått?
Reflexia Skrevet 28. mai 2008 #12 Skrevet 28. mai 2008 kan ikke brukes til hva som helst. vi ville ha de ut fordi vi pussa opp huset,fikk ikke lov av banken...det vi måtte gjøre var å ta opp mer lån og bruke bsu pengene på å nedbetale det vi tok opp ekstra i lån...banken er rimelig firkantet!! de kan brukes til kjøp av bolig eller nedbetaling av lån
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 28. mai 2008 #13 Skrevet 28. mai 2008 De skal brukes til nedbetaling av boliglån eller til kjøp av bolig. Tar du dem ut å bruker dem til noe annet må du betale tilbake alle skatte fordelene du har fått. Dette har jeg sjekket ut da vi hadde tenkt å bruke dem til oppussing. Det gikk ikke. Det du kan gjøre er å snakke med banken om å bruke dem til å betale ned gjeld og så opp tilsvarende i nytt lån hos banken og bruke dem til det du vil. Hvis du skjønte det?! =)
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 28. mai 2008 #14 Skrevet 28. mai 2008 De skal brukes til bolig. Oppussing osv.. Vi er så heldige at vi får bruke pengene til bryllupet vårt i sommer Så slipper vi å ta opp lån. Er veeeeldig glad for det :) Bare mannen i huset her som har hatt bsu siden han var 18, så han betaler jo store deler av bryllupet da.. menmen.
Snupi27 Skrevet 28. mai 2008 #15 Skrevet 28. mai 2008 da kommer det nok helt an på hvilken bank du har. jeg har postbanken og der får vi BARE bruke de på huslån. ikke oppussing eller noe annet. bare til huslånet..
Zyan Skrevet 28. mai 2008 #16 Skrevet 28. mai 2008 jeg har i postbanken, og pengene får kun gå til nedbetaling av huslånet eller kjøp av bolig. Det er jo det som er hele vitsen med bsu da...
Fikk maibaby06 Skrevet 28. mai 2008 #17 Skrevet 28. mai 2008 Ifølge regelverket kan pengene gå til kjøpesum, betaling av renter og avdrag på lånet til boligen, og et par andre ting som knytter seg til anskaffelsen. Det kan ikke brukes til oppussing, offentlige avgifter eller andre ting som ikke knytter seg til bolig. Ved brudd på vilkårene skal det gis tillegg i skatt som tilsvarer det tidligere skattefradraget. At noen banker har en lemfeldig praksis endrer ikke reglene for bsu, og hva som regnes som brudd på vilkårene.
mamma-til-2-jenter Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #18 Skrevet 28. mai 2008 Jeg har søkt litt på nettet nå og funnet ut at: BSU penger (Uansett bank) skal brukes til kjøp av bolig eller til nedbetaling av lån på bolig kjøpt ETTER BSU-sparingen begynte. De kan IKKE brukes til oppussing eller lignende. Sier banken noe annet så veit de ikke hva de snakker om, og det er heller ikke deres ansvar. Det er en sak mellom kontoeier og myndighetene. Banken er kun pålagt og spørre om pengene skal gå til bolig. Hvis man bryter reglene blir man illagt tilleggskatt. Så vi får nok løse problemet på en annen måte.
rosa og en blå Skrevet 28. mai 2008 #19 Skrevet 28. mai 2008 folkens!! du kan bruke pengane på AKKURAT det du vil. FOR du tar bsu pengene, f.eks 100 000 kr og setter de inn i lånet ol. SÅ tar du ut et nytt "lån" på 100 000 kr og de pengene kan du bruke på det du vil.. SJønner?? Dersom lånet ditt er på 500 000 så kommer bsu pengane dine inn slik lånet blir 400 000 kr, -men så låner du tilbake 100 000 kr. slik lånet ditt alikavela blir 500 000 kr. (då er lånet og avdraget i mnd like mye men du har 100 000 kr til de du ønsker) slik får du pengene dine til å bli ubundne.. ) see??
megogdetretrolla Skrevet 28. mai 2008 #20 Skrevet 28. mai 2008 Vi gjorde slik som hun over her sier. Betalte inn på lånet når vi begge hadde full bsu, og refinaniserte etterpå når vi skulle pusse opp. Veldig lønnsom måte å spare på!
Kamomille Skrevet 28. mai 2008 #21 Skrevet 28. mai 2008 Det går kun dersom du har anskaffet boligen ETTER at du opprettet BSU. Dersom konoen ble opprettet etter at du kjøpte, kan ikke pengene brukes slik.
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 28. mai 2008 #22 Skrevet 28. mai 2008 Dette var sånn vi gjorde det. Brukte BSU'en til og betale ned på lånet, for så og refinansiere, og få pengene i cash til og bruke til hva vi ville....
strekkmerketrollet Skrevet 28. mai 2008 #23 Skrevet 28. mai 2008 øhm... både svigerinna mi og sambo tok ut BSU'en sin for å kjøpe MØBLER... det var også grunnen de oppgav i banken... Kan staten da gi dem tilleggs skatt???? Skjønner ingenting jeg nå.... har jo bare brukt pengene slik som banken foreslo...
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 28. mai 2008 #24 Skrevet 28. mai 2008 Og vi betalte ikke noen form for skatt tilbake igjen.....
TurboPrinsessen:-) Skrevet 28. mai 2008 #25 Skrevet 28. mai 2008 Jeg fikk beskjed at pengene måtte brukes til ny bolig, eller hvertfall noe som hadde med bolig å gjøre ( altså oppussing inkl. ) Min søster brukte de på bryllup.... Jeg skulle egentlig spare noen år til, men da jeg kjøpte min første leilighet, tok de BSU`en min... jeg skulle egentlig hatt førstehjemslån, så det var utrolig irriterende etterpå. men men,,, Tar du ut pengene uten at de går til bolig, må du tilbakebetale det du har fått i skattelette. Vet ikke om det gjelder bare det året, eller tilsammen for alle.. Vann og kloakk skulle jeg vel tro hadde noe med bolig å gjøre. Du kan jo bare ta en telefon å høre med de?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå