Gå til innhold

Begynne på skole nå, eller neste høst?

lille spira

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig som lærling 15. august og planen var og begynne på en BA med start i slutten av august. Men så ble jeg gravid, med termin 21. november. Hva skal jeg gjøre da? Slik jeg ser det så kan jeg begynne på skole nå og begynne på de første 30 poengene og søke om og få ta eksamen i januar/februar isteden for før jul. Kan man gjøre det? Og i såfall - da tar jeg jo permisjon fra studiet frem til januar neste år, slik at jeg kan følge klasse opplegget. Hva skjer med lån/stipend når jeg er i permisjon? Jeg har jo rett på permisjonspenger fra NAV også.

Evt må jeg jo vente med og begynne på skolen til neste høst, men da er jo ikke lille mer enn 10 mnd, og har jo ikke lyst og ha h*n i bhg så tidlig... Er ikke bare bare vet jeg :P

Håper noen vet litt mer enn meg om slike ting og kan svare meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Hvis det er slik at du har mulighet for å ta noen studiepoeng i tidsrommet aug-nov, så vil jeg anbefale det. Du kan søke om utsettelse på eksamen på grunnlag av fødsel, dvs at du får ta eksamen noen måneder etter ordinær eksamen som da blir rundt februar som du skriver. Dette må du ta opp med skolen hvordan di praktiserer dette, men normalt er det som jeg skriver over.

Jeg tok selv permisjon fra jan-jan, og det fungerte veldig greit. Alt som er unnagjort før fødsel er bra, for det blir travlere etterpå :)

Hvis du har stipend/lån fra Lånekassen som lærling, og har rett på dette når du begynner videre på studie, så har du rett på fødselsstipend fra Lånekassen. Dette fordi du må ha hatt rett til lån/stipend de siste 6 måneder før fødsel. Fødselsstipendet utgjør samme sum som du normalt ville fått om du mottok lån/stipend, bare at dette er kun stipend og blir utbetalt månedlig på samme måte som tidligere.

Skrevet

Ok, så fint! Skal gå ved høgskole, og har hørt at de er ganske fleksible. Må ta meg en telefon dit og høre.

Har ikke rett på stipend/lån fra lånekassen nå, iom at jeg har studiekompetanse fra før jeg ble lærling, så da er det vel ikke noe og hente fra lånekassen i denne omgang :)

Så fint det er noen som har gjort det før meg ;) Greit og vite litt erfaringer også. Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...