Gå til innhold

Hva mener dere om lærerstreiken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere sympati med lærere som streiker for mer lønn eller henger dere dere bare opp i at de har mye ferie?

Jeg er lærer selv og er bekymret for om vi får tak i nok kvalifiserte folk i tiden som kommer. Det blir færre og færre som søker utdanningen (og som fullfører) og færre som søker jobb på skolene. Min skole sliter med å få tak i folk med riktig utdanning, og vi ligger sentralt til i Oslo og er ganske ny og fin uten for stor andel av utenlandske barn.

Er dere bekymret for om barna deres kommer til å en faglært lærer om noen år? Det er jo tross alt en meget viktig jobb? (og ja jeg vet at ikke alle er like flinke i jobben sin, men slike finnes i alle yrker... )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støtter streiken og deler dessverre dine bekymringer.

Skrevet

Jeg synes det er helt super med lærerstreik, for da får jeg fri på skolen, og muligens slipper jeg muntlig eksamen:-)

Skrevet

Stötter streiken! Det er lett å få andre gode jobber med bedre lönn etter fire års allmennlärerutdanning, så om man skal kunne rekruttere og beholde dyktige lärere må man ha en konkurransedyktig lönn. DEt er mange ildsjeler der ute, men i lengden vil man miste mange av de også- da de färreste kan leve på idealisme alene...

Skrevet

Jeg er selv lærer og støtter streiken...Deler også dine bekymringer ang kvalifisert personal. Ferien er ingenting å henge seg opp i...

Skrevet

Jeg er vernepleier og ser mange av argumentene deres.. Samtidig må jeg si at jeg reagerer veldig på noen av uttalelsene til forbundene deres.. Bl. a er det blitt sagt at vi (sykepl./vernepl og andre) har krevd for mye i denne lønnsøkningen, slik at det har tatt for mye av potten så det har blitt for lite til lærerne.. Kjenner at slike uttalelser provoserer meg...

Samtidig mener jeg også at det er realtivt skeiv fordeling mellom oss og lærerne.. Dere har et år på mer enn oss, men dette ene året skiller nesten 40 000 , like mye som det skiller mellom oss og vid.utd som hjelpepleier...

Jeg støtter dere i at dere skal ha bedre betalt, og det syns jeg vi skulle hatt også.. Men er veldig mot slike arrogante uttalelser.. For hva ville velferdssamfunnet vært uten sykepleiere/vernepleiere?? Vi har mye samme problemstilling som dere f eks på sykehjem/hjemmesykepleie og boliger...

Men ferien deres har jeg ikke noeproblem med.. Vet det er mye ulønnet overtid, og ferien er et "gode" man får når man velger denne utdannelsen...

Men jeg lurer litt på hva dere som yrkesgruppe mener om status i forhold til sykepleiere/vernepleiere?? Kan noen si noe om dette??

Lykke til med streiken:)

Skrevet

Jeg mener læreryrket er underbetalt og blir skremt av kvalifikasjonene til mange lærere og ikke minst hvor lett det er blitt å komme inn på studiet.

Men jeg støtter IKKE streiken. Jeg synes ikke streik er et rett virkemiddel under noen omstendigheter. En streik gjør mange uskyldig skadelidende. Det er ikke bare læreryrket som sliter med kvalifisert arbeidskraft. Akkurat nå er det arbeidstakers marked og det er mangel på kvalifisert arbeidskraft i de fleste yrker. I stede for å fokusere på streik burde man heller bruke tid og energi på å finne ut hva som vil gjøre yrket mer spennende.

Jeg har selv et vitnemål fra VGS med eget skriv om at eksamen ikke er gjennomført grunnet streik (1998) Det var veldig gøy i russetiden å vite at vi ikke skulle ha eksamen, men i etterkant skulle jeg gjerne hatt de eksamene. Ikke minst som en trening og forberedelse til eksamener på høgskolen.

Skrevet

Jeg er enig i at det er dumt å rakke ned på / sammenligne seg med sykepleiere/ vernepleiere. Begge yrker er viktige. Begge fortjener høyere lønn for en viktig jobb i samfunnet. Nå er det bare slik at deres forbund sa ja til tilbudet, mens vårt sa nei. det kan vi vanlige organiserte ikke gjøre noe med. Dessverre.

Nå er det også slik at veldig mange lærere har lengere utdannelse enn sykepleiere (selv om jeg vet at mange har videreutd). På min skole har de fleste 5 års utdannelse. (like mye som en sivilingeniør)

Skal vi bli dyktigere lærere er det viktig å ha kompetanse i mange fag, og da blir utd lenger enn 4 år for mange.

Alle streiker rammer dessverre noen, sist uke fok som skulle fly.

Streik er det eneste virkemidlet vi har for kanskje å oppnå bedre lønn og dermed flere kvalifiserte og flinke lærere til å undervise og oppdra den oppvoksende slekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...