Gå til innhold

Hva ville dere valgt? (eie/leie, trenger inspill)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er begge studenter og har et barn, men har klart å få kjøpt oss en leilighet. Jobber ved siden av studiene. Betaler 13 000 på huset i måneden, 9000 til lånet (bare 1300 herfra er avdrag) og 4000 i husleie.

Ja, vi bor dyrt, men også i en av Norges dyreste byer.

Hva ville dere valgt av disse alternativene?

1)Eie leiligheten, ha stram økonomi og betale lite avdrag og mye renter. Tror ikke prisene kommer til å stige så mye de neste årene.

Ha 20-25 minutter hver vei til barnepass, og deretter veien til skole.

2)Selge leiligheten og leie, ha mulighet til å spare 6000 i fond i måneden. På 4 år blir dette ca 300 000 + det som beløpet evt stiger i fondet. Bruke disse som egenkapital når vi igjen skal kjøpe. Ha romsligere økonomi, bo rett ved barnepass. Mindre utgifter pga mindre behov for bruk av bil, utgifter til oppussing/reperasjon i leilighet osv

3)Leie, ta mindre studielån men ikke ha mulighet til å spare i fond.

Eventuellt andre forslag?

Hva ville dere valgt, og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Historisk sett har det alltid lønt seg å investere i eiendom, altså eie fremfor å leie, men her var det mange andre faktorer som også spilte inn.

Alternativ 3 tror jeg jeg ville eliminert, ta studielån. Hvis dere mener dere er strukturerte nok til å faktisk sette av så mye dere kan hver måned for å spare og ikke bli firstet til å bruke disse pengene ville jeg kanskje vurdert alternativ 2. Vær forsiktig med fondssparing, ikke alle fond er like gunstige selv om bankene prøver å påstå dette, har selv taps masse penger på fond som banken påstod var risikofrie... (Jeg ville heller satt pengene på høyrentekonto, sparerenten er ganske gunstig om dagen. Sjekk de ulike bankene og velg den banken med høyest rente.)

Skulle boligprisen likevel gå opp (selv om du mener at den ikke gjør det) må dere da være klar over at det vil være enda tøffere for dere å komme inn i boligmarkedet igjen neste gang.

Høres forøvrig ut som om dere har et fryktelig dyrt lån, sjekk mulighetene for å få en ny verdivurdering av huset deres av en eiendomsmegler (dette skal være gratis) for så å refinansiere i banken, da kan dere hende dere kan få lavere rente og spare noen penger der.

Dette var kanskje ikke til noen særlig hjelp men ihvertfdall noe å tenke videre på...

Skrevet

Takk for svar :-)

Noen flere?

Skrevet

I ditt tilfelle ville jeg helt klart leid. Det er mange andre faktorer som spiller inn enn bare det å eie noe, som du sier kort vei til barnehage og romsligere økonomi. Igrunn alle argumentene dine for å leie veier mot nettopp det valget. Det å spare opp egenkapital på veien er også viktig. Så kan dere kjøpe hus når dere har råd til det dere trenger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...