Blue Lady Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Lurer på å ta et eller to emner i religion til høsten. Er ferdig med bacheloren min, men vil gjerne studere litt ved siden av 100% jobb i tillegg (henger litt etter med lånekassen, pga noen stryk..). Er det relativt enkle fag, om man er interessert og leser i tillegg da? Tenkte på grunnleggende fag, 1000-emner. Hva sier dere?
dritgrei hei hei! Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 jeg har... og det er ikke så enkelt... eller... det er så detaljert at jeg ville tatt bare ett og ett emne om du skal jobbe 100% ved siden av. Jeg har så mange unger at jeg ikke klarte å lever eksamen i ett emne en gang, enda så morro jeg syns det var, for det er innmari artig!
MintCondition Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Jeg har grunnfag religionsvitenskap, fra den gangen det var 20 VEKTTALL, ikke 60sp som nå. Dvs at det var ett digert emne gjennom hele semesteret, med en gedigen eksamen til slutt på vårsemesteret Interessant, men er gjerne en grunn til at jeg hoppet av det faget etter endt eksamen..
Blue Lady Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2008 Ja, ett fag er nok lurt, hvertfall nå i høst, siden høst semesteret er så kort. Liker religion og historie godt, er flink til å pugge og forstå. Så det går bra, så lenge det ikke er for avansert om dere skjønner
dritgrei hei hei! Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 det er avansert og detaljert og fryktelig mange år å forstå seg på, men du klarer det nok! Jeg er ikke så værst på forståelsen, men ganske drit på pugging.... men om pugging er noe du kan så går nok dette fint :-)
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Jeg har 1,5 år med religionsvitenskap. Alt er jo enklere når man er interessert, men fokuset i faget er kanskje noe annet enn det du tror, jeg ble litt overrasket. Man lærer f.eks egentlig nada om de ulike gudene i hindusmen eller samisk religion eller i norrøn mytologi slik jeg trodde. Fokuset er mer på ritualer, religionsfenomenologi, årsakssammenhenger, religionspsykologi, religionspolitikk, religionsteorier osv. Så jeg ble litt tatt på sengen der. Er mer å sette seg inn i enn det man tror, speiselt på mellomfag var religionsfenomenologi veldeig sentralt. Men, det er kjekt om man har interessen :-)
akt80 & Sara Emilie Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 lærte du ingenting om gudene i hinduismen, samisk religion eller norrøn mytologi? det var rart! eg lærte masse om det! var kjempekjekt.. men den psykologi, politikk, teori delen var vanskelig og fæl!
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Joda, lærte jo litt så klart :-) Men var mer fokus på andre ting i religionen enn akkurat gudemangfoldet. Kan være det er ulikt hvor man tar det også, og når. Jeg tok i Bergen for noen år siden.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 Gikk i Bergen for 8 år siden. Guri så interessant! Religionsfenomenologien var noe dritt, men vi hadde mye om samisk religion, hinduismen. Vi hadde en svensk, fantastisk professor som snakket både samisk og...øh...et av de indiske språkene (*flau* husker ikke hvilket). Gikk grundig igjennom islam og det var i allefall interessant! Lærte så mye om kvinner i religion, mannsrollen, religionen til bla urbefolkningen i Australia, gnostikere, alt vissvasset i kristendommen osv osv osv osv...
meg & to små vampyrer Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Jeg har tatt. Jeg syns de var veldig greie å ta.
Blue Lady Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 28. mai 2008 Har tenkt å ta REL-1004 Jødedom og islam "Kurset gir en innføring i jødedommens røtter og historie, med vekt på kilder som Tanakh (Det gamle testamente), rabbinske skrifter og middelaldersk og moderne jødisk filosofi og teologi. Kurset tar videre for seg sentrale forestillinger som skapelse, forholdet mellom Gud og Israel (f. eks. loven og utvelgelsen) og Messias. Dessuten behandles moderne former for jødedom, som reformerte, ortodokse og konservative retninger, så vel som tema som etikk, kvinner og sionisme. Videre gir kurset en innføring i islams kilder og religionens opprinnelse og framvekt, deriblant teologiske og filosofiske debatter som har hatt formativ innflytelse på islams utvikling. Islam domineres i dag av to store tradisjoner, sunni og sjia. Pensum gir eksempler på disse tradisjonenes tro og praksis, samt sufismens (mystikken) forestillinger. Studiet i islam gir dessuten en kort innsikt i islam i Norden. Sentralt gjennom kursets ulike deler står metodologiske og teoretiske utfordringer knyttet til en religionsvitenskapelig tilnærming til jødedom og islam" Synes det virket veldig interessant jeg! Det er mye lettere å finne tid på kveldstid til å lese når det er noe man vil lære mer om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå