Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Fikk høre at pstav og hormonspiral begge var lav i hormondosen. Stemmer dette? Er det vanlig lege som setter inn P-staven? Noen som har p-stav og kanfortelle litt om deres erfaringer? (Liker ikke helt tanken på å "rote" oppi der for å sette inn spiral, siden jeg hadde, for meg, en tøff fødsel)
Arb.ledig husmor Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Eg har hatt p-stav, og eg syns det var veldig greit... Er vanlig lege som setter/sprøyter inn staven ja... Du får lokalbedøvelse i armen, og så "sprøyte" legen inn staven i overarmen.. Når den skal ut får du et lite snitt i armen, og så blir den tatt ut med pinsett... Eg fikk 1 sting da eg tok den ut. P-stav er lav i hormondosen ja.. Eg slet med migrene, og derfor fikk eg stav. Men eg fikk dårlig sexlyst og ble tørr av p-staven da... Men foreløpig e d d eneste som har funka for meg... Legen nevnte p-ring og pessar også som et alternativ t meg, men eg vil ikke ha noe oppi der, så eg valgte kondom nå etter eg tok ut staven... Håpe du ble noe klokere, ellers så får du si ifra..
trillemamma Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Jeg vet ikke hvor mye hormoner det er i p-stav, men jeg vet at jeg ikke skal ha det igjen. Først hadde jeg 8 måneder hvor mensen levde sitt eget liv, jeg hadde mensen i 8 dager, 2 dager uten, 3-4 dager med mens osv. Også kunne det gå en måned til neste runde. Legen satte den inn for meg, mens hun var under opplæring hos en kirurg. Når hun skulle ta den ut igjen var hun tydelig urutinert. Hun brukte nesten en time på å lete etter to staver og jeg fikk store arr, jeg som ikke skulle få arr i det hele tatt. Neste gang skal jeg ha spiral.
Arb.ledig husmor Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Må bare legge til, at eg hadde nesten ikkje mensen da den satt inne... Hadde kanskj 3-4 ganger iløpet av et år, og de varte ikke lenge... så det er store forskjeller ute å går...
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Veldig fornøyd:) Lav i hormonene - som er fint for meg som har migrene. Lege som setter inn. Har fungert kjempebra her - har faktisk ikke hatt mensen siden jeg satt den inn for mer enn 6 mnd siden - og er veldig fornøyd!
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 I oktober har jeg hatt den i 3 år, meget fornøyd. Legen setter inn og tar ut, unnagjort på noen minutter. Lav dose hormoner, færre bivirkninger og like sikkert som sterilisering (derfor jeg valgte stav, kan ikke brisikere graviditet). Mensen har surra litt (enkelte kraftige blødninger, non kortere opphold mellom i starten), men har stabilisert seg på å komme hver 6 uke, noe jeg er rimelig fornøyd med. :-)
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Så mange svar en får bare en vasker gulvet! (kanskje jeg skal vaske litt mer....? Flere svar mottas med takk!) For jeg kan som du, LisseUmma..., ikke risikere å bli gravid. Kan ikke se for mag at jeg vil ha flere barn. Vi har to og det er fint for oss, men det å skulle sterilisere seg i en alder av 28 blir litt voldsomt, selv om jeg sterkt vurderer det. Blir litt for grinete av vanlige P-piller og vil gjerne ha noe slik at jeg slipper å "tenke". 3-5 år før jeg må gjøre noe høres fint ut, i tillegg til at jeg slipper å "rote rundt" i livmora for å få den inn (ikke jeg, da, men legen...) Det med uregelmessige blødninger kan man vel likeså risikere med hormonspiral, stemmer ikke det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå