Baby 20 mars ♡ Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Hvor gamle er de små når man begynner å introdusere grøt? Og når på dagen gir dere? Middagstid eller kveldsmat?
Poteto Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 det står på pakken 4 mnd! man kan gje det når som helst på dagen. eg gav det måltidet etter frokost..
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Fra 4 mnd. Dersom du ammer anbefales det å fullamme til 6 mnd om mulig. Vi startet med et formiddagsmåltid. Greit når en skal sjekke om småen reagerer, for da slipper en ev. magevondt på natta.
BlåklokkaVest Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Jeg ville ha gitt om morgenen eller midt på dagen en gang. Mine gutter ble mye plaget med forstoppelse når vi begynte med grøt (3 1/2 mnd og nesten 4 mnd, etter anbefaling fra helsesøster (store gutter)). Så jeg kommer ikke til å begynne med grøt før han er 5 mnd hvis jeg kan vente. Det virker som om de tåler grøten bedre når de er litt eldre. Det ble mye sutring og skriking selv om vi brukte malt og sviskesaft (prøvde å justere mengden både ene og andre veien, men ingen virkning), så jeg håper vi slipper å begynne med grøt så tidlig til denne gutten.
BlåklokkaVest Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 ....ser at denne kunne misforstås, så jeg forklarer litt nærmere: vi justerte menden malt og sviskesaft, og det hjalp på magen (bæsjet oftere), men ikke på sutringen og skrikingen. Nr 2 skrek veldig mye hver kveld en periode, men når vi kuttet ut malt, sluttet han med det. Da var det bare litt sutring og skriking de dagene han måtte bæsje.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Dersom du gir mme bør du begynne rundt 4-5 mnds alder fordi mme har en helt annen sammensetning enn det morsmelk har. Dersom du ammer bør du vente til babyen er rundt 6 mnd gammel så lenge babyen legger fint på seg og ikke er missfornøyd. Husk at det er helt normalt å måtte amme både 3 og 4 ganger om natten frem til 6 mnd uten at det betyr at babyen trenger mer mat. Tarmene til små babyer er ømfintlige og det beste er å ikke gi fast føde før man absolutt må gi. Det beste er å begynne å gi tidlig på dagen slik at man kan følge med på babyen hvordan den reagerer på maten. Dersom det går greit kan man flytte måltidet til kvelden dersom man ønsker det.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Signerer det Alva sier, tarmene er ikke klar for fast føde før de er 4mnd, så det er ikke rart at de som har begynt tidligere har opplevd mye sutring. De stakkars små får jo vondt i magen! (I tillegg vil man øke risikoen for matvareallergi om man utsetter umodne tarmrt for fast føde fikk vi høre på HS) Vet at enkelte har gode grunner til å begynne tidlig, men generelt anbefales det å vente til ca 6 mnd. Står faktisk bak på pakken med 4 mnd grøten at man mør vente til 6mnd, og begynner man før skal dette være i samråd med HS.
Labambie Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Om ungen får over 1000 ml mme i døgnet bør du nok ta en prat med hs og kanskje introdusere noe fast føde...
ruffen Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 Må bare si at jeg absolutt ikke er enig i at det er helt normalt og ok å amme 3-4 ganger om natta før 6 mnd. Her var det mat en gang mellom 23.00 og 07.00, og plutselig ble det tre ganger. Da begynte vi med grøt og nå sover hun bedre både på dag og natt (mat en gang), så her var det absolutt et tegn på at hun trengte mer mat. Hun var litt over 5 mnd, men hadde fått et-par skeier grøtpulver i en flaske morsmelk om kvelden fra ca 4,5 mnd. Vi ble anbefalt smaksprøver på fast føde fra 4 mnd på helsestasjonen. Kjenner ikke mange som har fullamma uten noen form for fast føde før 6 mnd, men flere som har prøvd, men babyene fikk tydelig for lite mat og våkna masse på nettene.
mamman til to gutter Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Jeg fullammet til 6mnd, så det er noen som gjør det. Det at barna begynner å våkne oftere om natta kan være økedøgn, så man skal ikke gi opp fullamming med en gang fordi barna begynner å våkne oftere om natta, bare fordi de er over 4mnd.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 3-4 ganger synes jeg er normalt fra klokken 19/20-6/7/8 (som er min definsjon av natt for et barn). Jeg har fullammet ett av mine tre barn til 6 mnds alder, mens de to andre måtte få fast føde fra 4 mnds alder av fordi vekten deres begynte å flate ut da og de spiste med 1-2 timers mellomrom absolutt hele døgnet (altså ca 7-9 ganger pr natt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå