Gå til innhold

Spm om vekt. Er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå i litt over en mnd veid meg hver gang jeg går inn i ny uke.

Er i dag 24+0.

Og jeg ser at jeg legger på meg 0,5 kg i uken.

Jeg spiser helt normalt sunt, går turer og løper etter gutten min på 17 mnd.

Er dette veldig mye eller er det en normal vektoppgang?

Litt av grunnen til at jeg lurer også er fordi jeg i sist svangerskap fikk svangerskapsforgiftning. Har denne mnd hatt mye hodepine og svimmelhet. Og hvis dette er litt mye vektoppgang i tillegg,

så kan jo det være ett tegn på begynnende svangerskapsforgiftning?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj tror jeg legger på meg det i uken selv ,men har ikke hørt verken lege el jordmor sagt noe om det at dt er farlig ...

jeg skal være flinkere til å gå da ..få mer bevegelse ....

MEN har du hatt svangerskapforgiftning før ,så sier de vel fra hvis du legger påå deg for mye ...det er jo noe de må hjelpe å passe på det ...

Nei jeg tenker sån sier de ikke noe er det vell greit ...og tenke fornuft med det som går inn i munn ,..hehe

er forresten i uke 22 selv =)))

klem

Skrevet

Lurer du på svangerskapsforgiftning, synes jeg du skal ta det opp med lege eller helsesøster.

Tror jeg til tider la på meg rundt 0,5 kg i uken i forrige svangerskap. La på meg ca 15 kg totalt. Hvor mye har du lagt på deg totalt?

Husk at vi er alle individualister- mens noen knapt legger på seg noen kg (har kanskje litt mer å gå på fra før ? :)) så legger andre på seg 30 kg.

Skrevet

Skal til legen i morgen.

Men grublet så fælt på dette i dag at jeg måtte spørre her...

Takker for svar :)

Skrevet

Tror jeg leste inne på babyverden at man legger på seg/ har lettest for å legge på seg mellom uke 17 og 24. Passer veldig nøye på denne gangen for jeg har gått opp 30 kg på de to tidligere svangerskapene.

Jeg er nå i uke 20 å har gått ned 3 kg.

Jeg har også hatt svangerskapsforgiftning og blir fulgt opp veldig grundig av jordmor, fastlege og sykehuset.

Om du begynner å få symptomer som du kjenner igjen fra sist gang, kan det jo være greit å ta kontakt med legen din, evt levere en urinprøve.

Skrevet

Med min første la jeg på meg 0,5 kg i uken helt fra starten av, endte på +20 kg. Det er mye, men innenfor det normale, alt var i orden og alle kiloene gikk av i løpet av 3-4 mnd etterpå. Du er vel også i den fasen da man vokser mest, så 0,5 kg pr uke høres ikke foruroligende ut!

Skrevet

Hvis du går inn på uke for uke og på mor sin uke 18 står det:

Babyen går nå inn i en av sine kraftigste vekstfaser som varer frem til uke 24 ca.

Det er vanlig å legge på seg ca en halv kilo i uken i denne perioden

Skrevet

De viktigste symptomene ved svangerskapsforgiftning er protein i urin, høyt blodtrykk og hevelser i kroppen (ser det vel helst i fingrene og leggene). Alle disse faktorene må være tilstede hvis en skal kalle det svangerskapsforgiftning, særlig protein i urinen. Har du noen av disse symptomene, følger de nøyere med deg. Hodepine kan også være et symptom. og synsforstyrrelser. Jeg hadde dette selv i forrige svangerskap, og legen sa at det ikke kunne forebygges. Heller ikke med å passe vekten.Men der er kanskje de lærde litt uenige? Mener å ha lest at det KAN henge sammen...eller om de med svangerskapsforgiftning økte kraftig i vekt pga vann i kroppen. Ikke vet jeg! Jeg fikk beskjed om at dette skjedde oftest i første svangerskap, og at risikoen neste gang var liten:)

Skrevet

Er bare ekstra nervøs denne gangen..

Fødselen ble satt igang forrige svangerskap pga preeklampsi.

Det ble oppdaget sent fordi jeg hadde en sløv og likegyldig lege.

Syntes det var en veldig skummel og dramatisk opplevelse.

Er veldig redd for å få det samme igjen!

Gikk opp 28 kg sist.

Gikk bare ned halvparten og der har det stått stilt helt til jeg ble gravid nå igjen.

Er sikkert bare overnervøs.

Skal heldigvis til legen i morgen.

Takk for svar! :)

Klem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...