brummemamma- Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Hei alle småbarnsmødre- vil bare oppfordre dere til å støtte uniostreiken. For oss med småbarn gjelder dette å sikre kvaliteten på tjenestene vi mottar fra kommunen- at dyktige og flinke mennesker vil bli helsesøstre og fysioterapauter for våre små framfor å jobbe i det private, å sikre gode pedagoger i barnehagen og flinke lærere i skolen! Med dagens kommunale lønnsnviå taper de med høyskoleutdanning 100 000 i året på å sikte seg inn på kommunal jobb fremfor jobb i det private næringslivet. Søkningen til høyskolene raser, det er stadig færre som søker sykepleierhøyskole og lærerskole - det går ut over kvaliteten. Jeg skjønner at de som rammes nå blir irritert over det, men det er framtidens kvalitet det handler om.
sydilla Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Jepp. Førskolelærere, sykepleiere og lærere uten adjunktgrad får bare litt i overkant av 3 %. Dette er halvparten av det andre har fått og lavere en antatt prisstigning! Gjennomsnittlig lønnsvekst sentralt for 2008 er: Ufaglært 15 270 kr 5,8 % Fagarbeider 17 430 kr 6,0 % Sykepleier, førskolelærer, fysioterapeut og andre med høgskoleutdanning 10 241 kr 3,2 % Helsesøster, spesialpedagog og andre med spesialistutdanning 14 335 kr 4,1 % Lærer 12 296 kr 3,5 % Adjunkt 16 601 kr 4,6 % Adjunkt m/tilleggsutdanning 21 404 kr 5,6 % Lektor 24 538 kr 6,3 % Lektor m/tilleggsutdanning 26 801 kr 6,4
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Med fare for å provosere; jeg er dritt lei av aller streikene/ trusler om streik! Hvert lønnsoppgjør er det noen som skal streike7
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 ...og så får de høyere lønn. Neste gang er det noen andre..Så bare baller det på seg. Ingen tenker på at det faktisk er noen som må betale for lønnsfesten, og det må vi faktisk gjøre selv bla. gjennøm økte priser på varer og tjenester. Ironisk, eller hva?
aanonym Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Jeg rammes ikke av streiken, men er ikke sikker på om jeg støtter den heller. For det første tror jeg ikke dere oppnår noe som helst, tror ikke dere vil få noe tilbud som er bedre enn det vi andre i det offentlige takket ja til. For det andre synes jeg ikke lærerne tjener så aller værst. For det tredje er det andre grupper som burde stå før lærerne i køen for lønnsøkning denne gangen. For eksempel de med skikkelig lang utdanning som jobber i det offentlige. Men det er nå bare min mening.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Bare av nysgjerrighet, hva definerer du som "skikkelig lang utdanning"?
The most famous Ludder Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Jada, stakkars hele gjengen, vi nordmenn har det jo helt jævli, vi har jo ikke råd til mat på bordet engang! Hva skjer om de får mer i lønn? Jo, da blir det streik fordi de vil ha enda mer neste år! Sånn er bare nordmenn, aldri fornøyde, MER MER MER MER MER....!!! Fine verdier vi lærer ungene ja. Bare de maser nok og nekter å gå på skolen, så får de presset ukelønnen og meningene sine gjennom, det er et skikkelig bra samfunn!
Ezmeralda Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Enig med Ludderet. Mye vil ha mer og fanden vil ha fler... Vi lever i en syk overflod her i landet, alikevel blir noen aldri fornøyd og vil ha mer, mer og enda mer. Aldri nok! Streik var en god ting på 50 tallet, da det virkelig var behov for det, mener nå jeg. I dag hører ikke streik hjemme i dette landet!
M, Vestfold Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 Jøss! Har dere SÅ godt betalt dere da? Ja, vi er heldige som bor i Norge. Men vi må tjene like mye som vi har utd. som! Også er det ikke gratis å bo i Norge. Når alt annet går opp, må lønnen også opp... Jeg støtter streiken! Hilsen pedagog som tjener mindre enn snekker-naboen!
The most famous Ludder Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Så du mener at samfunnet trenger deg mer enn en snekker? Saklig. Vedder på du har råd til mat, tak over hodet, tv, dvd-spiller, playstation, alt du trenger til ungene, en bytur eller to i måneden, bil, taxi når du måtte trenge det, lørdagssnop osv. IKKE KLAG, du har det sikkert HELT FINT!
Elskeråværemamma Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 Jeg støtter lærerne 100%!! STÅ PÅ!! Synes det er galskap at lærerskolen innimellom har kun bestått vid skole som krav for inntak... og de skal videreutdanne framtida.... Hmmmm!!! Syntes ikke lønna var så viktig da jeg var yngre og valgte karriere og tok dermed utdannelsen lektor med opprykk. Tjener da etter 7 års ansinitet 380 000. Sambo som tok 3 års ingeiør tjener ca 700 000 - nesten dobbelt så mye som meg med 7,5 års utdannelse. Jobber nå i skoleverket, men vurderer sterk å gå over til det private.... Han har så mange andre frynsegoder og!!: - flott julebord (vi må betale selv) - flotte julegaver ( på syv år har jeg fått en paraply) - reiser, fester m alt inkludert (vi har aldri slikt) - bonuser - muligheter til å jobbe overtid - gratis telefon, treningsstudio, muligheten til å trene i arbeidstida - kan bestemme når han vil ha ferien selv + kan ofte avspasere MM Liker jobben min veldig godt, og penger er ikke alt - men irriterende likevel.....
The most famous Ludder Skrevet 28. mai 2008 #13 Skrevet 28. mai 2008 Jeg blir kvalm... Tydelig at dere ikke vet hva et virkelig problem er, eller hva virkelig fattigdom og elendighet er!
grolla Skrevet 29. mai 2008 #16 Skrevet 29. mai 2008 Min samboer er håndverker og har dermed fem år mindre utdannelse enn meg som er høgskoleutdannet. Han har ikke studielån, men tjener allikevel betydelig bedre enn meg, som har full ansiennitet.... Jeg støtter definitivt streiken!
jente-jente Skrevet 29. mai 2008 #17 Skrevet 29. mai 2008 Skal man lykkes i å rekruttere dyktige folk til barnehager, undervisnings- og forskningsstillinger må lønnen være konkurransedyktig. Avgjørende for Norges framtid at ungene våre blir tatt seriøst. Så jeg støtter streiken!
Inechris Skrevet 29. mai 2008 #18 Skrevet 29. mai 2008 Svikter likelønnsarbeidet Unio krevde at oppgjøret måtte ha en tydelig likelønnsprofil, og viste til at likelønnsproblemet er særlig stort for utdanningsgruppene i offentlig sektor. Dette bekreftes av likelønnskommisjonen, som peker på at en av de store utfordringene for likelønnsarbeidet er at lønnsnivået for utdanningsgruppene er høyere i privat enn i offentlig sektor. Lønnsdiskrimineringen av de kvinnedominerte utdanningsgruppene i offentlig sektor må stoppe, sa Unio. I stedet går utviklingen i feil retning. KS svikter likelønnsarbeidet når de store gruppene med høgskoleutdanning får den dårligste lønnsveksten. Ansatte med høyere utdanning får minst Gjennomsnitt betyr at noen får mer enn gjennomsnittet, mens andre får mindre. Mange av våre medlemmer får lite: Halvparten (49 %) av de kommuneansatte med høgskoleutdanning får mindre enn 10 000 kr sentralt. Ingen av de høgskoleutdannede får mer enn 15 000 kr. Til sammenlikning får 75 % av fagarbeiderne mer enn 10 000 kr og 64 % som får mer enn 15 000 kr. Det er ingen prioritering av ansatte med høyere utdanning. Likevel sier adm. direktør Olav Ulleren i KS i Politisk kvarter 26. mai: «Vi la veldig storvekt på å få til en profil i år som tilgodeså utdanningsgruppene.» Feil bruk av tall For å pynte på tallene for høgskolegruppene har KS tatt med 9700 kr som ble gitt fra 1. januar 2008. Disse pengene er etterbetaling på grunn av en feilberegning KS gjorde i under oppgjøret i 2006/2007. De skal holdes utenfor årets oppgjør, og de er da også holdt utenfor rammen på 6,3 %. Å regne dette tillegget som en del av resultatet av årets lønnsoppgjør, er både feil og misvisende. Det er å bruke det samme lønnstillegget to ganger. Kravene ikke innfridd KS hadde i år en historisk mulighet til å snu en utvikling der ansatte med høyere utdanning gjennom en årrekke har vært lønnstapere. KS benyttet ikke denne muligheten. I stedet valgte de en profil på oppgjøret som ytterligere har forverret situasjonen. Det er en underlig prioritering når KS så sterkt har understreket behovet for rekruttere og beholde medarbeidere med høy kompetanse. Årets oppgjør vil ikke gjøre det lettere å rekruttere arbeidskraft med høyere utdanning. En arbeidskraft som er helt nødvendig for kommunale tjenester av høy kvalitet. Unio gikk inn i oppgjøret med klart prioriterte krav: • Snu mindrelønnsutviklingen i skoleverket • Heve lønnsnivået for førskolelærere, sykepleiere og andre med høyere utdanning • Få et oppgjør med en tydelig likelønnsprofil Ingen av disse prioriterte kravene ble innfridd. Derfor valgte et enstemmig forhandlingsutvalg i Unio-kommune å si nei. http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Page____63123.aspx NB: Det er ingen i dag som blir utdannet lærer (3-års utdannelse). De som tar lærerutdanning på høyskole blir utdannet adjunkt (4-år). Før var det 3-årig og man fikk da tittelen lærer. Hvordan kan da KS tilby lærere med 0-års annsinitet 3,5 % i lønnsvekst når den gruppen ikke finnes lenger?
ruffen Skrevet 29. mai 2008 #19 Skrevet 29. mai 2008 TIl dere som ikke støtter streiken og som prøver dere med argument som "her i Norge har vi det så bra..." osv... Skal vi da finne oss i alt som arbeidsgiver kommer med? Bare godta alle skeivfordelinger? Ikke våge si i fra pga at vi har råd til å betale lånet og ha to biler? . Her vi bor, er det skikkelig press i arbeidsmarkedet. Arbeidsledigheten er ca 1 prosent, noe som er VELDIG lavt. Flere skoler og barnehager har ikke fått en eneste søker på ledige jobber. Barnehage på barnehage må søke om dispensasjon pga de ikke får kvalifisert personale. Flere og flere lærere går over i privat næringsliv pga bedre lønn og like spennende jobber. Dere som ikke støtter streiken, hva foreslår dere skal gjøres for å løse dette problemet da? Dessuten gikk regjeringen langt i å love satsing på lærere og skolen. Statsministeren la til og med vekt på det i sin nyttårstale. Derfor er det ikke det minste rart at denne arbeidsgruppen lar seg provosere når de får tilbudet fra sin arbeidsgiver på bordet!
sydilla Skrevet 29. mai 2008 #20 Skrevet 29. mai 2008 problemet er at det er noen grupper (sykepleiere, førskolelærere, fysioterapeuter ma) som får en lønnsvekst som er lavere enn prisveksten og betyrdelig lavere en alle andre grupper. Det er noe galt et sted når to høyskoleutdannede pedagoger med full ansenitet (dvs. topplønn i sitt yrke) ikke har mulighet til å få løn for å kjøpe et 4-romsrekkehus i en mellomstor norsk by! (dette er selvopplevd)
Guttemamma75 Skrevet 29. mai 2008 #22 Skrevet 29. mai 2008 Hvorfor skal alltid vi i offentlig sektor sitte med dårlig samvittighet for at vi ber om mer penger for å gjøre den viktige jobben vi gjør?? I tillegg til den dårlige samvittigheten vi allerede har for alt vi ikke får gjort som vi føler vi burde gjort.. Jeg jobber som sykepleier i en kommune som gir litt ekstra i lønn for å få søkere.. Med oppgjøret i staten er nå den ekstra lønnen "spist opp" og det blir enda mindre attraktivt å jobbe i kommunen.. Der jeg jobber har vi 3-4 stk spl fra vikarbyrå som jobber tilnærmet fast i 100% stillinger!!!!!!!!!!!! Vi har for tiden 2 100% stillinger ledig og ikke en eneste søker etter 2.gangs utlysning!!!! Dere som mener det er så feil å streike for å øke lønnen - hvilket forslag har dere da for å øke rekrutteringen til jobbene?? Sykepleierne har nøyd seg med glansbilder alt for lenge - på tide at vi får betalt for den utdanningen og det ansvaret vi faktisk har!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå