Gå til innhold

Bilsikring av nyfødte....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere valgt å bruke sikkerhetsnett til å begynne med eller best med sete?

Synes selv det høres veldig kjekt ut med nett, men syns kanskje sikringen virker dårlig? Derfor best med sete, men hva slags erfaring/mening har dere?

På forhånd: tusen takk for svar!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sterke meninger om at bilstol er eneste alternativ så lenge barnet er fullbårent og friskt. Kan finne linker til deg så kan du vurdere selv.

Skrevet

Uten tvil sete.

greit det nok er mest behagelig med nett, men baggen har nokså stort volum der barnet blir slengt rundt ved en ev. kollisjon.

Synes det sier sitt at slike nett ikke er godkjent som barnesikring i de fleste andre land.

Ev. kan man bruke boxette (ikke helt sikker på hvordan det skrives eller hvordan den fungerer). dette er det endel helsestasjoner (bl.a) som har til utlån.

Jeg synes i hvertfall at barnesete var veldig greit og tenker å bruke det til nestemann også.

Skrevet

Nett holder ikke barnet på plass ved et trafikkuhell - det blir kastet rundt i bagen, så gå for sete du!

Hvis du vil ha dokumentasjon for dette, gå til trygg trafikk sine hjemmesider.

Skrevet

Jeg syntes sete er det aller beste, men vi brukte nett. dette fordi jenta vår er født får tidlig og fikk beskjed om at hun ikke skulle sitte noe særlig i sete. Men ville nok ha valgt sete ja viss barnet var frisk og ikke noe som hindrer dette.

Skrevet

Jeg hadde valgt sete, syns det er skummelt med det nettet. Tenk hvor baby blir kastet på inni der om man skulle kollidere :/

Skrevet

Vet ikke om noen har lest det nyeste Gravid, men der har de en artikkel om nettopp dette. Ifølge flere eksperter så er den beste bilsikringen bilstol da babyen har en liggende stilling i nyfødt setet.

Veldig bra artikkel så løp og kjøp!!

Skrevet

Stod en fin artikkel om dette i Gravid-bladet, nr 4 2008. (Til å stole på, s.78-81) Der står det at eksperter og fagmiljøer er enige. Bilstol er det tryggeste for babyen. Jeg siterer Kristin Øyen i Trygg Trafikk "Det er en myte at det er skadelig for ryggen til den nyfødte å sitte i bilstol". Babyer sitter i bilstoler i hele Europa. Ellers står det i denne artikkelen at en bør ta pauser hvis man skal på lange kjøreturer, minst annenhver time, siden babyer synker litt sammen i kroppen og ikke klarer å skifte stilling når de ønsker det. Men å vekke en sovende baby i bil er visstnok ikke nødvendig... Hvis man ikke har nådd målet for turen, selvfølgelig...

Skrevet

Bag med nett har vært forbudt i Sverige i over 10 år, og er nå også blitt forbudt i Norge. Så det er ikke noe godt alternativ. Babystolene er så fleksible at barnet nesten kan ligge, så det har ikke vært noe problem for mine to små jenter å kjøre lenge om gangen da de var babyer. Sover de, så betyr det at de er fornøyde der de ligger, er min mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...